Markkinointi vinkit

3 tärkeintä prioriteettia verkkomarkkinoinnissa pk-yrityksille

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Valitse viisaasti ja toteuta vasta sitten

Kaipaatko vinkkejä siitä, kuinka pääset alkuun pk-yrityksesi verkkonäkyvyyden lisäämisessä pienelläkin budjetilla? Tämä blogiartikkeli on juuri sinulle.
Karkea listaus siitä, mihin kannattaa panostaa on hakukoneoptimointi, verkkosivut ja sosiaalinen media. Nämä yhdessä muodostavat kattavan kokonaisuuden sekä ansaitusta että yrityksen omasta mediasta. Ansaitulla medialla tarkoitetaan sitä, että positiivinen verkkohuomio syntyy yrityksen ulkopuolisen henkilön aloitteesta. Omalla medialla tarkoitetaan yrityksen itse hallinnoimia kanavia kuten verkkosivuja.
Markkinointiin ei ole olemassa vippaskonsteja, mutta hyviä ohjenuoria kyllä.
Markkinointi ei koskaan ole ollut helppoa, eikä se ole sitä verkossakaan. Vippaskonsteja ei siis ole tarjolla mutta muutamia varteenotettavia vinkkejä kylläkin. Kun mietit, minkä tien verkkomarkkinoinnissasi valitset seuraa muutamia yksinkertaisia sääntöjä. Ensimmäiseksi vältä työkaluja ja palveluita, jotka kuulostavat liian hyvältä ollakseen totta, sillä niin ne todennäköisesti ovatkin. Toiseksi, tiedä resurssisi ja käytä niitä viisaasti. Viimeiseksi, tee strategia ja pysy siinä.

3 tärkeintä seikkaa, johon sinun tulisi priorisoida

Yrityksissä, joissa ei ole käytettävissään suurta kannattaa keskittyä seuraavaan.
1. Verkkosivut
Huolimatta siitä minkä alan yritys on kyseessä, verkkosivut ovat tärkein prioriteetti verkkomarkkinoinnissa. Jotta varmistat parhaan käyttökokemuksen, tulisi sinun pyri seuraaviin asioihin verkkosivuissasi:
• Verkkosivut latautuvat välittömästi
• Verkkosivut ovat käytettävissä sekä mobiililaitteella että tietokoneella
• Älä hukkaa käyttäjien klikkauksia tai aikaa
• Erroreita ei saa ilmaantua koskaan
• Tarjoa uniikkia sisältöä, joka sivulla
• Tarjoa käyttäjille vastinetta käyttämästään ajasta verkkosivuillasi
Tietystikin kaikkia näitä tavoitteita ei ole välttämättä mahdollista saavuttaa. Mutta voit päästä niin lähelle täydellistä kuin on mahdollista ja jos pääset lähemmäksi näitä tavoitteita kuin kilpailijasi, suoriudut heitä paremmin myös muissa kanavissa mukaan lukien hakukoneoptimointi ja sosiaalinen media.
Kun aloitat verkkosivuprojektia, muista pitää se yksinkertaisena.
Suosittelemme, että rakennat ensimmäinen sivustosi helppokäyttöiselle alustalle esimerkiksi WordPressiin. Käytä rahaa tehdäksesi sivustoistasi helpot, vakaat ja responsiiviset.
Jos tarvitset verkkokaupan, etsi hostattu ostoskori-palvelu. Älä yritä keksiä verkkokauppaa uudelleen. Jopa puolet verkkokauppaan perustuvista yrityksistä kompastuvat jo ennen kuin verkkosivut ovat julkaistu. Muista siis pitää homma yksinkertaisena!
Ennen kuin sivustosi on menossa liveksi, klikkaa kaikki linkit ja napit sivullasi. Jos näet yhtäkään not found–ilmoitusta tai muita erroreita, kuten hitaasti latautuvan sivun, huonosti kirjoitettuja sisältöjä tai rikkinäisiä designeja, laita koodaajasi töihin. Maksat siitä, että sivustosi toimii, et siitä, että se melkein toimii.
Jos saavutat nämä tavoitteet verkkosivujesi julkistuksessa, olet ottanut suuren askeleen kohti vahvaa hakukoneoptimointia ja sosiaalisen median kampanjoita.
2. SEO eli hakukoneoptimointi
Varmista, että web-kehittäjäsi ottaa huomioon hakukoneoptimoinnin. Jos rakennat hyvä verkkosivut niin, että hakukoneet löytävät sivuston ja voivat luokitella yksittäiset sivut verkkosivustollasi, suosittelen jättämään muut hakukoneoptimointitaktiikat myöhemmäksi. Kyllä taktiikoita on siis olemassa, mutta niihin saa kulumaan paljon rahaa ja resursseja.
Jos mietit SEO-ammattilaisen palkkaamista, varmista, että hän pystyy selittämään taktiikkansa sinulle niin, että ymmärrät. Jos ei, älä palkkaa. Hakukoneoptimointi on hyvin asioiden summa, ei mikään salainen resepti. Jos joku sanoo toista, se saa aikaan enemmän harmia kuin hyötyä.
3. Sosiaalinen media
Niin kuin jo aikaisemmin todettiin, unohda salaiset kikat myös sosiaalisen median markkinoinnissa. Täydellisessä maailmassa olisit läsnä ja nopeasti reagoiva jokaisessa sosiaalisen median kanavassa. Mutta koska se ei ole mahdollista. Kun aloitat, keskity vain yhteen kanavaan. Kuluttajia tavoittelevien B2C-yrityksien kannattaa aloittaa Facebookista, jos kohdeyleisö on ikähaarukaltaan 25-55-vuotiaita. LinkedIn on parempi paikka, jos yrityksesi asiakkaat ovat toisia yrityksiä (B2B). Twitter voi toimia molemmille, mutta valitse Twitter vain jos tiedät, että kohdeyleisösi käyttää eniten aikaa siellä kaikista sosiaalisen median kanavista.
Sitten valitse joka päivälle aika esimerkiksi aamu, jolloin tsekkaat sosiaalisen median kanavasi. Se voi olla 15 minuuttia, puoli tuntia tai 5 minuuttia. Riippuen siitä, kuinka paljon sinulla on aikaa käytettävissä minäkin päivänä, mutta älä jätä käymättä.
Etenkin pienille yrityksille, voi olla houkuttelevaa kokeilla kaikenlaista ja vaihtaa sosiaalisen median kanavaa jos ensimmäinen ei näytä heti toimivan. Vältä kuitenkin houkutusta ja pysy strategiassa. Näin saat loppukädessä parempia tuloksia!
Jos haluat koko verkkonäkyvyytesi 3 tärkeintä palikkaa kerralla kuntoon, ota yhteyttä Saleslioniin! Me teemme sinulle kaiken yllä mainitun, ja paljon muuta, myös niitä SEO-taktiikoita.
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme!

Hakukoneoptimointia helpoimman kautta – 3 pikavinkkiä pienyrittäjälle

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.