Markkinointi vinkit

Suollatko sähköpostia sokkona? 4 tapaa tehdä sähköpostimarkkinointia tyylikkäämmin

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Sähköpostimarkkinointi on tyylikysymys Plim! Tuo tuttu ääni herättää monessa päättävässä asemassa työskentelevässä välittömän pelkoreaktion. Sähköpostilaatikon lukemattomien mailien kasaan on jälleen kolahtanut uusi, päättäjän huomiota haluava tarjous, tyrkytys tai tapahtuma. Sähköposti nopeana ja edullisena viestintävälineenä mahdollisti aikoinan sen, että kynnys kaupalliseen viestintää tai suoranaiseen häirintään laski maantasalle.
Sähköpostin myötäkuka tahansa palveluntarjoaja tai intrenetin helppoheikki  pystyi lähettämään kerralla kymmeniätuhansia tarjouksia päättäville tahoille, yhden kirjeen maksaessa sentin murto-osia. Nokkela spammaaja laskee, että jos kymmenestätuhannesta kohteesta edes yksi prosentti kirjeen viitsii avata ja halutulla tavalla, esimerkiksi uutiskirjeen tilaamalla toimia, on kirjeen laatiminen vaivan väärti.
Spammauksen eli roskapostittamisen yleistyessä kehittyivät myös sähköpostilaatikoiden suodattimet. Nykyaikaiset sähköpostiohjelmat kykenevät hyvinkin tehokaasti skannaamaan viestitulvasta sellaiset sisällöt ja osoitteet, jotka joutavat käsittelemättä Ö-mappiin. Tämä on merkinnyt myös puhtaat jauhot pussissa postittaville ylimääräistä harmia. Kireälle ruuvatut filtterit kun tuppaavat jättämään myös ihan asialliset viestit vastaanottajan ulottumattomiin. Miten sitten tulisi toimia, jos mielii spammiportsarin ohi purjehtia ja vastaanottajat kotisivulleen houkutella? Sähköpostimarkkinoinnissa, kuten missa tahansa muussakin, pätee samat lainalaisuudet. Selkeällä ja relevantilla sisällöllä ja konversio-optimoinnilla voit nousta helposti roskapostittajasta vastaanottajan luotetuksi yhteystiedoksi.
1. Ymmärrä yleisöäsi
Jos et ymmärrä yleisösäsi, eivät he halua ymmärtää sinuakaan. Tunne vastaanottajasi tarkkaan. Rakenna lähetyslistoistasi täsmällisempiä jakamalla niitä esimerkiksi tittelin, toimenkuvan, toimialan ja yrityksen kokoluokan mukaan. Ota selvää, mitä kohderyhmäsi ajattelee jo ennen kuin heitä ajattelemaan kannustat. Tunne kohderyhmäsi myös henkilökohtaisesti. Puhuttele päättäjääsi juuri hänen ammattikuntansa kannalta keskeisillä aiheilla. Älä varasta heidän aikaansa selittämällä itsestäänselvyyksiä.
2. Käännytä kontaktiksi
 
Kun olet saanut vastaanottajasi työllä ja vaivalla avaamaan uutiskirjeesi, mieti, miten voisit aloittaa hänen kanssaan aktiivisemman dialogin. Älä luota oman monologisi voimaan iiaksi vaan pyri henkilökohtaiseen kontaktiin. Aktivoi ja ohjaa vastaanottajaa klikkaamaan kirjeestä esimerkiksi kotisivullesi tai erilliselle kampanjasivulle.
3. Houkuttele halvemmalla
Markkinoinnin maailmassa tupataan vannoa ideoiden ja ajatusten loputtoman uusiutumisen tärkeyteen. Tottahan sekin on. Silloin tällöin kannattaa tosin vanhat konstit ovat jollei parempia, niin aikankin hyväksi havaittuja ja toimivia. Tarjoukset,  erityisesti rajoitetun ajan voimassa olevat, toimivat edelleen erinomaisina houkuttimina varsinaisen kotisivusi tai kampanjasivusi klikkajaksi. ”Hyvä diili” puhuttelee niin päättäjää kuin tavallista tallaajaakin. Mieti, mitä oma kohderyhmäsi arvostaa puhuttelemalla niitä ongelmia ja haasteita, joita tuotteesi tai palveluisi ratkaisee. Tarjoa tuota ratkaisua aluksi asevelihintaan.
4. Linkitä lähteellesi
 
Kerta tarvittaessa hyvän verkkoviestinnän perusteet alan käsikirjasta. Verkkoviestinnän käytettävyys ja samalla sen ylivoimaisuus painettuun sanaan verrattuna perustuu pitkälti sisäisten linkkien käyttöön tekstissä. Linkitä tekstisi avainsanat niitä vastaaviin tuotteisiin tai palveluihin koti- tai kampanjasivullasi. Älä laadi kirjeestäsi tuote-esitettä vaan kerro sen sijaan niistä ongelmista ja haasteista, joiden takia tuotteesi tai palvelusi on päättäjien pulmia ratkaisemaan kehitetty. Älä toisin sanoen tarjoa henkilöstöhallintoa halvemmalla ohjelmistolla vaan kerro terveen työympäristön totetuttamisesta. Linkitä tekstisi avainsanat sopivissa kohdissa niitä edustaviin tuotteisiin.

Kuinka kirjoitat hyvän blogikirjoituksen?

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.