Sosiaalinen media

Facebook tarjoaa arvokasta dataa sisältömarkkinoijalle

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

– lue miten otat täyden hyödyn irti sosiaalisen median kävijätiedoista

Facebookin yrityssivujen ylläpitäjät saavat säännöllisesti sähköpostin, joka kertoo kaiken olennaisen viikottaisista sivupäivityksistäsi. Tästä yksinkertaisesta raportista selviää mm. kuinka monta uutta tykkäystä sivusi ovat kuluvan viikon aikana saaneet, kuinka moni käyttäjä puhuu sivustasi ja kuinka paljon näissä luvuissa on muutosta edelliseen viikkoon. Yllättävän monelta Facebook-sivujen ylläpitäjältä tuntuu kuitenkin jäävän huomioimatta samaisen sähköpostin alalaidassa oleva linkki “Näytä kaikki kävijätiedot”. Kyseisen linkin alta löytyy runsaasti kiinnostavaa ja käyttökelpoista dataa siitä, miten Facebook-yleisösi reagoi sivujesi sisältöön. Olen koonnut alle muutamia mielenkiintoisia ja hyödyllisiä vinkejä siitä, mitä kaikkea kävijätietojen tarjoamat faktat internetmarkkinoijalle tarjoavat.

Minkälaiset sisältöjulkaisut keräävät eniten kävijöitä sivuillesi

Kävijätietojen yleiskatsauksen “Sivujulkaisut” kohdasta löydät kaikki Facebook-sivuillasi julkaistut sisällöt teksteistä, videoista ja linkeistä aina kyselyihin ja kilpailuihin. Voit suodattaa liukuvalikosta julkaisujen selaamisen ainoastaan tietyn julkaisutyypin perusteella tai selata julkaisuja kokonaisuudessaan. Erilaisten filttereiden avulla selvität helposti, minkälaiset julkaisusi ovat saaneet eniten kattavuutta, mitkä sisällöt sitouttavat eniten kävijöitä (keräävät eniten klikkejä) ja minkälaiset asiat puhuttavat eniten käyttäjiä. Tämä kaikki on markkinoijalle erittäin arvokasta tietoa uusia sisältöjä suunniteltaessa.

Faniesi ja tavoittamiesi kontaktien ikä- ja sukupuolijakauma

Kävijätietojen “Tykkäämiset”- “Kattavuus”-  ja “Puhuvat tästä” -alalinkkien kautta löydät yksityiskohtaiset tiedot sivujesi tavoittamien Facebook-käyttäjien ikä- ja sukupuolijakaumista valitsemallasi aikavälillä. Täältä selviää mm. faniesi keski-ikä, kuin myös ikäryhmien prosentuaalinen jakautuminen kuudessa eri portaassa: 13-17, 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64 sekä 65+ -vuotiaat. Tämä kaikki antaa hyödyllistä tietoa siitä, minkälaisia ikäryhmiä kulloinkin julkaisemasi sisällöt eniten kiinnostavat

Mistä sivujesi keräämät fanit ovat kotoisin

Samaisten alavalikoiden alta löydät tiedot myös siitä, mistä kaikista eri maista sivujesi keräämät fanit ja muut kontaktit ovat kotoisin milläkin itse määrittelemälläsi aikavälillä. Varsinkin monikansallisille yrityksille tämä on erittäin olennaista tietoa maakohtaisten sisältöstrategioiden luomisen suhteen. Kansallisuuden lisäksi tilastot antavat yksityiskohtaiset tiedot myös siitä, mistä kaupungeista sivusi ovat keränneet eniten kävijöitä milläkin aikavälillä, joka antaa runsaasti lisää mahdollisuuksia lokalisoitujen strategioiden suunnitteluun. Kansallisuuden ja kaupungin lisäksi samaiset tilastot kertovat lisäksi, miltä kielialueilta sivusi keräävät eniten tykkäyksiä.

Milloin sivusi ovat saaneet uusia kävijöitä ja mistä he ovat sivuillesi löytäneet

“Tykkäämiset” ja “Kattavuus” -valikoiden alta löydät myös hyödyllistä tietoa siitä, milloin sivusi ovat saaneet uusia tykkäämisiä ja kävijöitä – sekä tarkan tiedon kaikista niistä Facebookin ulkoisista lähteistä ja viittaajista, joiden kautta kävijät ovat yrityssivuillesi löytäneet. Samaisista tilastoista selvität myös sen, kuinka moni on milloinkin poistanut sivuillesi kertaalleen antaman tykkäämisen.

Kuinka monta käyttäjää sisältösi on saavuttanut

“Kattavuus” -valikon alta löydät todellisen tiedon siitä, kuinka monta Facebook-käyttäjää tuottamasi sisällöt ovat todellisuudessa saavuttaneet. Tässä tilastossa näkyvät siis varsinaisten faniesi lisäksi kaikki ne päivitystesi tilaajien ystävät ja ystävien ystävät, jotka ovat nähneet sisältösi omien verkostojensa kautta. Myös näitä tilastoja voi selata itse määrittelemiään aikavälejä käyttäen.

Ketkä puhuvat sivustasi

“Puhuvat tästä” -valikon kautta saat ikä- ja sukupuolijakauman mukaan lajiteltavaa dataa siitä, minkälaiset ihmiset puhuvat tuottamastasi sisällöstä ja jakavat sitä sitten eteenpäin omissa sosiaalisissa verkostoissaan. Samainen tilasto paljastaa myös sisältöjesi jakajien kansallisuuden, asuinkaupungin ja oletuskielen.

Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä

LUE LISÄÄ
Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI