Markkinointi vinkit

Business to business -markkinointi nykyaikaiseksi – toteuta markkinointisi tämän vuosituhannen välineillä!

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Internet on yksi tärkeimmistä nykypäivän business to business markkinointikanavista. Se toimii useimmilla yrityksillä ykkösvälineenä uusasiakashankinnoissa, mutta myös jo olemassa olevat asiakkaat hakevat uutta tietoa nimenomaan netistä – riippumatta siitä, mitä kautta asiakkaat ovat alunperin yrityksesi löytäneet. Jos siis yrityksesi business to business markkinointi on edelleen viime vuosituhannen markkinointivälineiden varassa tai yrityksesi seilaa netissä ilman minkäänlaisia strategisia suuntaviivoja, lue tästä erilaisista internetin business to business markkinointiin soveltuvista markkinointiväleistä.

 

Business to business -markkinointi netissä alkaa kotisivuistasi

Uudet potentiaaliset asiakkaat luovat mielikuvan yrityksestäsi useimmiten kotisivujesi välityksellä. Siinä ei mikään auta, jos nettisivusi eivät ole ajan tasalla tai ovat olemukseltaan ja käyttöliittymältään luotaantyöntäviä, asiakkaat tulevat tällöin kiertämään ne kaukaa ja ajautuvat kilpailijoiden täyden palvelun sivustoille. Internet on ensimmäinen paikka, jossa asiakkaat yritykseesi  tutustuvat ja tietoa tuotteistasi/palveluistasi etsivät ja sinne myös vanhat asiakkaat suuntaavat aina uutta tietoa kaivatessaan. Tutustu siis aiemmin kertomiini vinkkeihin, miten yrityksellesi luodaan onnistuneesti brändiäsi vahvistavat ja vierailijat maksaviksi asiakkaiksi muuttavat kotisivut:
 

  • Yritykselle kotisivut – Varastatko kilpailijoiltasi?
    – Yritykselle kotisivut ja 5 vinkkiä onnistumiseen.
  • Kotisivut yrityksille – Vältä näitä virheitä!
    – Kotisivut yrityksille ja 5 virhettä jotka kannattaa välttää.
  • Vain parhaat verkkosivut tuovat menestystä!
    – Hyvä ei riitä, yrityksesi sivujen täytyy olla alansa parhaat!

 

Nettisivujen hakukoneoptimointi tuo potentiaaliset asiakkaat luoksesi

Hakukoneoptimointi on varmasti kustannustehokkain business to business markkinointikeino uusasiakashankinnassa. Ammattitaidolla toteutettu hakukoneoptimointi takaa, että yrityksesi sivut löytyvät aina kärkisijoilta Googlen hakutulosten joukosta. Optimoinnilla markkinointi ei tyrkytä palvelujasi kenellekään, vaan tuo ne juuri silloin asiakkaiden nenän eteen kun he itse alasi palveluista ovat kiinnostaneet ja tietoa netistä hakevat. Valitset itse just ne hakusanat joilla yrityksesi haluat internetistä löytyvän ja hakukoneoptimointi hoitaa loput. Loistavasti toteutetuistakaan sivuista ei paljon iloa ole, jos ei kukaan niitä netistä löydä.
 

Sähköposti business to business -markkinointivälineenä

Sähköpostilla lähetät yrityksesi suoramarkkinointimateriaalit nopeasti ja edullisesti. Viestit kannattaa pitää kompaktisti muotoiltuna ja turhan raskaita liitetiedostoja pitää välttää. Älä lähettele sähköposteja liian tiuhaan tahtiin ja pidä niiden sisältö aina asiakkaan kannalta hyödyllisenä ja kiinnostavana. Turhanpäiväiseksi tyrkyttämiseksi tulkitut ja jatkuvalla syötöllä postilaatikkoon saapuvat sähköpostiviestit, kun joutuvat helposti spämmifiltterin hampaisiin, sähköpostiosoitteesi lisätään estolistalle ja yrityksesi imago kolhiintuu – näitä asiakkaita et tavoita sähköpostilla jatkossa enää järkevämmillä ja tärkeilläkään viesteillä. Ja vaikka uusasiakashankinnan sähköpostikampanjointi edullista onkin, kannattaa senkin kohdentamiseen panostaa jotta viestit menevät varmasti juuri sinne minne pitääkin. Täysin väärälle kohderyhmälle lähetettävä massaviestintä katsotaan aina spämmäykseksi ja heikentää yrityksesi uskottavuutta.
 
Lue tästä lisää kustannustehokkaasta sähköpostimarkkinoinnista.
 

Yksilöllisten laskeutumissivujen käyttö

Kun käytät internettiä business to business markkinointivälineenä, kannattaa asiakkaat ohjata jokaisen kampanjan kohdalla varta vasten kyseistä kampanjaa varten suunnitellulle laskeutumissivulle. Jos ohjaat vaikkapa tiettyä tuoteryhmää koskevassa suoramarkkinoinnissa asiakkaat kotisivujesi etusivulle, voi asiakkaalle olla hankalaa löytää sivuilta tietoa juuri kyseiseen kampanjaan liittyen. Luomalla jokaiselle kampanjalle oman laskeutumissivun takaat, että kampanjasta kiinnostuneet asiakkaat pääsevät välittömästi oikean informaation äärelle ja kaupanteon pariin.

 

Uutiskirjeet business to business -markkinointivälineenä

Sähköpostilla tapahtuvan suoramarkkinoinnin lisäksi voit tarjota asiakkaillesi tilattavaksi säännöllisin väliajoin ilmestyvän uutiskirjeen. Uutiskirje on tehokas tapa informoida aidosti palveluistasi kiinnostaneita asiakkaita tuoteuutuuksista, kampanjoista, kilpailuista, messuista ja muista tempauksista. Uutiskirjeen tilaaminen on vapaaehtoista, joten siinä muodossa lähetetyt viestit tulevat massamarkkinointia varmemmin luetuiksi.
 

Internethakemistojen käyttö

Painetuista hakemistoista poiketen nettihakemistot sisältävät aina ajan tasalla olevaa tietoa. Yhä useamman alan hankkijat ovatkin siirtyneet hakemaan tarvitsemiensa tuotteiden ja palveluiden toimittajia yksinomaan internethakemistojen avulla. Näkyvyys erilaisissa alaasi koskevissa hakemistoissa takaa, että yrityksesi on mukana kilpailussa kun ostajat uusia toimittajia välittömään tarpeeseensa hakemistoista etsivät.
 

Internetmainonta business to business -markkinoitivälineenä

Internetmainonnan taikasanana toimii kohdistettavuus. Netti tarjoaa lähes rajattoman määrän erilaisia mainosmahdollisuuksia, joista osa on kohdennettavissa äärimmäisen tarkasti juuri haluamallesi kohderyhmälle. Kustannustehokkain netin mainosväline on GoogleAdwords, joka hakukoneoptimointiin yhdistettynä luokin internetmarkkinoinnille tukevan selkärangan. Business to business markkinointiin soveltuvat erinomaisesti myös oman alasi suosituimmille nettiportaaleille, uutissivustoille ja foorumeille sijoitetut mainosbannerit. Myös mainostaminen sosiaalisten medioiden yhteydessä voi olla kannattava sijoitus tiettyjen alojen kohdalla ja Facebook-mainontaa tarkempaa kohdennettavuutta ei taida kukaan pystyä tarjoamaan.
 

Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen

LUE LISÄÄ
Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen
MUUT ARTIKKELIT

Anna asiantuntijoiden analysoida ilmaiseksi verkkokauppasi kasvun esteet ja saada se takaisin nousuun sitoumuksetta.

TILAA ILMAINEN KASVUN ESTEIDEN ANALYYSI