Ei kategoriaa

Facebook Aikajana tekee brändeistä persoonia – katso mikä muuttui!

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Yhteisöpalvelu Facebookin visuaalinen käyttöliittymä koki suurimman kasvojenpesun aikoihin, kun niin sanottu Aikajana-toiminto lanseerattiin hiljattain käyttöön.
Muutos merkitsee markkinoijalle mahdollisuutta tuoda brändinsä koko historia esiin aivan uudella tavalla. Aikajana kun ulottuu vuoteen 1000 asti.
Paitsi että Aikajana mahdollistaa entistä paremmin brändin tarinan kerronnan kuluttajille, sisältyy muutokseen muutakin.
Seuraavassa lyhyt katsaus siihen, mitä Facebookin Aikajana markkinoinnin kannalta oikein merkitsee.
Facebook logo
Personoi palvelusi

Uuden ison kansikuvan myötä sivut ovat muuttuneet lämpimimmäksi ja selkeämmin erottuviksi. Iso kansikuva mahdollistaa brändin visuaalisen rakennuksen entistä koknkreettisemmin.
Aikajanalla on helppoa julkaista yrityksen merkittävimmät merkkipaalut ja saavutukset. Brändin historia voidaan herättää aivan uudella tavalla eloon, kun juuria voi seurata kronologisesti.
Tuotejulkistuksien yhteyteen on helppo tuoda esim. vanhoja mainosvideoita. Brändin tarinaa ja persoonaa on siten entistä vaivattomampi rakentaa

Facebook Aikajana

Aikajana herättää brändit henkiin uudella tavalla. Pysyvät statukset (kansikuvan alla vasemmalla) toimivat jatkossa kampanjoiden sisäänheittäjinä.


Enemmän huomiota sivun pysyvään ilmeeseen
Uudistuksen myötä brändit eivät enää voi kontrolloida, minkälaiselle erilliselle laskeutumissivulle (esim. kilpailut ja kampanjat) vierailijat sivulle tullessaan päätyvät.
Erilliset kampanjoiden laskeutumissivut ovat nyt kuin mitä tahansa muita sivuja, joille päätyminen edellyttää vierailijan omaa navigointia kansikuvan alla sijaitsevien nappuloiden kautta.
Muutos korostaa entistä enemmän sivuston pysyvän ilmeen merkitystä kävijän tavoitellun kokemuksen kannalta. Toisaalta, kun kampanjan laskeutumissivulle ei ole enää mahdollista päätyä automaattisesti, korostuu Facebookin mainoskampanjoiden ja aktiivisen viestinnän rooli esim. statuspäivityksissä entisestään.
Mahdollisuus pysyvämpiin statuspäivityksiin muiden ohella
Kun kävijöitä ei voi enää ohjata automaattisesti erityiselle laskeutumissivulle, korostuu yllä todettuun tapaan statuspäivitysten merkitys liikenteen ohjaajina haluttuun paikkaan.
Aikajanan myötä brändeillä on kuitenkin mahdollisuus ”kiinnittää” pysyvämpiä statuspäivityksiä Aikajanalle. Nämä nastoitetut päivitykset näkyvät korostettuna sivun näkyvimmällä paikalla seitsemän päivän ajan, tai kunnes toinen status päätetään kiinnittää ja korostaa.
Näiden statusten merkitys on kilpailujen ja kampanjoiden kannalta jatkossa keskeinen. Mikä parasta, statuksia / postauksia suunnitellaan ja designataan jatkossa entistä enemmän huomion herättämiseksi.
Kaipaatko pikavinkkejä siihen, kuinka voisit hyödyntää yrityksesi omaa Facebook-profiilia internetmarkkinointikampanjoidesi liikenteen luojana? Soittele ja kysy lisää!      

Myyntikirje ja kolmen kohdan kaava sen kirjoittamiseen

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.