Maailmalla tapahtuu

Google muutti algoritminsä , miten sivusi sisältö vaikuttaa hakutuloksiin

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Yhdysvalloissa panostaminen painavaan sanaan jo lähes pakollista – Google muutti algoritminsä sisältöä suosivaksi
Maailman tunnetuimman hakukoneen kanssa kilpaileminen hakutulosten parhaista sijoituksista käy entistä kuumemmaksi. Hakukonejätti ilmoitti hiljattain, että yrityksen huippusalaista algoritmiä ollaan jälleen ruuvamassa tiukemmalle.Tieto tulevasta, entistä nirsommasta hakutuloslistauksesta ei varmasti tullut kenellekään yllätyksenä. Googlen koko toimintafilosofia perustuu ajatukseen hakukoneesta filtterinä, joka suodattaa suoranaisen saastan joukosta hakijoille parhaat mahdolliset hakutulokset. Hakutulokset halutaan pitää puhtaana spämmääjistä, eli hakutuloksista, joilla ei ole hakijalleen muuta kuin jätearvoa. Algoritmin muutos palvelee siten kahta tahoa. Hakukoneen käyttäjät löytävät paremmin hakujaan vastaavaa sisältöä. Samaan aikaan ne yritykset, jotka tämän tyyppistä sisältöä kykenevät tuottamaan säilyttävät asemansa hakutulosten haetuimpina. Tässä pelissä voittavat siten kaikki – paitsi ne yritykset, joille sisällön merkitys internetstrategiassa ei ole vielä aivan kirkastunut.
Googlen algoritmi on armoton. Matemaattinen koodinpätkä ei kuuntele hyviä selityksiä eikä siedä verkkosivuilta vedätystä. Algoritmi osaa ainoastaan arvostaa näkemäänsä. Se palkitsee hyvän, laadukkaan ja informatiivisen sisällön, kuten kattavat raportit, ohjeistukset, omaperäiset artikkelit sekä analyysit paremmilla positioilla hakukoneen hakutuloksissa. Koska kaikki eivät voi mahtua parrasvaloihin, hakukone pudottaa pois surutta verkkosivut, joista se ei katso olevan hakijoille mitään hyötyä. Google kokee tällä tavalla kantavansa vastuunsa miljoonille päivittäisille käyttäjilleen, jotka etsivät hakukoneesta tietoa, taustoja ja tavanomaisesta poikkeavaa ostopäätöstensä tueksi. Hakukoneen linja on mainostajiinkin nähden tässä suhteessa nerokas. Koska Googlen filosofia perustuu ajatukseen hakukoneesta kuluttajien parasta ajavana yrityksenä, sen ei ikään kuin tarvitse hyväksyä huonoa, epärelevanttia ja heikkoa sisältöä mainostajiltakaan.Tämä asettaa paineita suosituimmista hakusanoista huutokauppaa käyvien yritysten taholle parantaa tapojaan ja tyyliään, tai sitten maksamaan hyvistä sijoituksista hieman enemmän.
Googlen algoritmiuudistus astuu aluksi voimaan ainoastaan Yhdysvalloissa, mutta yhtiö ilmoitti samalla, että sama, entistä tiukkapipoisempi politiikka spämmääjiä kohtaan tullaan ulottamaan myös vanhalle mantereelle.
Mitä hakutuloksia hamuavan yrityksen tästä sitten pitäisi ajatella? Näyttää siltä, että näkyvyys internetin hakutuloksissa edellyttää yhä enemmän myös kuulumista. Seuraava haaste jokaisella hakutulosten kultamitalistiksi hamuavalle on miettiä, mitä me voisimme hakijoillemme antaa, vieläpä aivan ilmaiseksi. Aseta siten yrityksesi internetstartegian kulmakiveksi olla internetissä pikemminkin resurssi kuin rasite. Lue lisää hakukoneoptimointi palveluista

Google: Mobiilihaut ohittavat tietokonehaut vuonna 2014

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.