Maailmalla tapahtuu

Google haluaa nyt sisältöä parasta ennen-päiväyksellä: hakukoneoptimointi osaksi yrityksen viestintästrategiaa

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Hakukonejätti Googlen taannoin Yhdysvalloissa julkistama päivitys hakualgoritmiinsa sai hakukoneoptimointipiireissä välittömästi liikanimen ”Pandapäivitys”. Analogia uhanalaiseen karvakorvaan oli selvä. Googlen päivitys merkitsee pitkällä tähtäimellä sitä, että internetin erilaiset linkkiviljelyyn keskittyneet sisältöfarmit joutuvat ennemmin tai myöhemmin laittamaan linkkipeltonsa pakettiin. Sisältöfarmeilla tarkoitetaan verkkosivuja, jotka pursuavat heikkolaatuista sisältöä, jonka ainoana tehtävänä on ajaa liikennettä verkkosivulle itselleen. Tavoitteena farmauksessa tietysti on, että ainakin osa liikenteestä ohjautuisi sivuilla mainostavien yritysten verkkosivuille.  Googlen jyrkkä linja perustui luonnollisesti yrityksen rooliin asiakaspalvelijana. Hakukoneen käyttäjille halutaan tarjota heidän hakujaan paremmin vastaavia, laadukkaita verkkosivuja. Jos hakukoneen käyttäjät kokevat Googlen ajattelevan ensisijaisesti heidän eikä mainostajien etuja, myös mainostajat hyötyvät laadukkaiden hakutulosten tuomista kasvavista hakumääristä. Google ei kuitenkaan tähtää ainostaan maatalouselinkeinon tappamiseen, vaan laajenee jatkossa tarkastelemaan koko verkkosfääriä kriittisen lukijan silmin. Tuore, ajanakohtainen ja säännöllisesti päivittyvä sisältö on jatkossa entistä tiukempi vaatimus kaikilta verkkosivuilta. Tällainen sisältöstrategia nimittäin nostaa verkkosivuasi aika mukavasti hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi on oltava siten jatkossa entistä enemmän myös osa yrityksen viestintästrategiaa.
Verkkosivuilla tulee tuntua tuoreen sisällön tuoksu – mutta miten sitä sinne saa?
Sisällöntuotanto verkkosivuille on yrityksissä tyypillisesti joko markkinointi- tai viestintäosaston vastuulla. Googlen vaatima uunituore sisältö on kuitenkin monille PK-yrityksille haaste kroonisen ajanpuutteen takia. Tämän takia monet yritykset ovatkin Googlen kotimaassa alkaneet käyttämään entistä enemmän yrityksen ulkopuolista, ostettua sisällöntuotantoa. Jotta yrityksen verkkosivut säilyttäisivät asemansa hakutulosten halutuimpina, tulisi hakukoneoptimointi sisällyttää entistä selkeämmin yritysten viestintästrategioihin. Keskeinen kysymys viestintästrategian laatimisessa jatkossa tulisikin olla, millä tavalla ja kenen toimesta hakukoneoptimoitua sisältöä verkkosivuille tuotetaan.
Sisällön saatavuus ei tulisi olla yhdellekään asiantuntijaorganisaatiolle ongelma. Hyvä, ajankohtainen ja tuore sisältöhän koostuu nimenomaan yrityksen asiantuntemuksesta, mielipiteistä, uutisista ja katsauksista. Viestintästrategiasta johdettu viestintäsuunnitelma voisi siten sisältää esimerkiksi video- tai tekstiblogin, asiantuntija-artikkeleita jne. Kun verkkosivujen hakukoneoptimointi otetaan yhdeksi viestintäsuunnitelman keskeiseksi kulmakiveksi, on lähtökohtana tällöin myös jo olemassa olevien verkkosivujen sisällön päivittäminen tuoreilla näkökulmilla, yritykselle keskeisillä avainsanoilla. Kuten tiedetään, tuore ja ajankohtainen sisältö myös jaetaan verkossa staattista sisältöä paremmin, joka taas on osa verkkosivujen ulkopuolista hakukoneoptimointia.  Uusi sisältö ei aina edes välttämättä tarkoita kokonaisia uusia artikkeleita, vaan voi esimerkiksi olla vanhankin aiheen uusi näkökulma, joita voi jakaa esimerkiksi artikkelin kommenttikentässä.
Sisäinen hakukoneoptimointi – kolme tapaa tuottaa tuoreempaa jaettavaa

  • Hyödynnä sisältösuunnitelmassasi verkon ilmaisia työkaluja. Googlen Hakutilastot ovat erinomainen lähde uusille näkökulmille. Hakutilastot näyttävät selkeästi, mitkä tietyn avainsanan variaatiot ovat olleet esimerkiksi viimeisen viikon aikana haetuimpia ja mitkä avainsanat taas ovat jatkossa nousussa.
  • Hyödynnä analyysityökaluja tutkiaksesi, millä sivuilla vierailijat verkkosivuillasi viettävät aikaa. Näin selvität, mitkä osaamiseesi liittyvät aiheet puhuttelevat heitä parhaiten.
  • Kun olet viestintätiimissäsi päättänyt puheenaiheet esimerkiksi kuukausikohtaisesti, määrittele aiheisiin liittyen niitä kuvaavat avainsanat. Hahmottele myös hakukoneoptimoinnin kannalta keskeiset otsikko- ja verkkosivun metatiedot siten, että ne kuvaavat verkkosivun sisältöä entistä kuvaavammin.
  • Jos tuotat sisältöä blogimuodossa, tee siitä monimedia hyödyntämällä myös valo- ja liikkuvaa kuvaa.

Tunnetko Nollapisteet? Uusi ilmainen e-kirja Googlelta kertoo, kuinka klikit lopulta kääntyvät kaupoiksi

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.