Markkinointi vinkit

Hakukoneoptimointia helpoimman kautta – 3 pikavinkkiä pienyrittäjälle

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Internetmarkkinoinnin trendejä erilaisista verkossa julkaistuista tutkimuksista seuratessa ei tarvitse suurennuslasia huomatakseen, että paremman näkyvyyden saavuttamien hakutulosten halutuimmassa kärkikymmenikössä on yhä usemalle pienyrittäjällekin entistä tärkeämpää. Erään verkkokaupan kehitystä seuraavan jenkkisivuston teettämän kyselytutkimuksen mukaan hakukoneoptimointi on yhä suuremmalle osalla amerikkaisyrityksistä tällä hetkellä pääprioriteetti. 94 % vastaajista totesi sen olevan ylipäätään tärkeää yrityksen tulevan menestyksen kannalta. Harvinaisen yksimieliset tulokset puhuvat puolestaan. Tutkimustulokset kuten koko internetmarkkinoinnin kehityskin tulee tietysti suurelta osin Yhdysvalloista, mutta yhteisessä verkossa toimittaessa ei maantieteellinen välimatka ole enää mikään este samanlaisen suuntauksen leviämiselle myös vanhan mantereen pienyrittäjien pariin. Trendit ja vaikutteet leviävät internetissä silmänräpäyksessä. Se, mikä on tänään alan emämaassa Yhdysvalloissa uutta ja mullistavaa, on jo muutaman viikon sisällä myös eurooppalaisten asinantuntijakollegoiden huulilla päivänselvänä puheenaiheena. Vastaavaa suomalaisten PK-yritysten parissa tehtyä tutkimusta odotellessa ei kannata jäädä kuitenkaan odottamaan naapurin tekemiä ratkaisua, vaan varmistaa asemiaan hakutulosten halutuimpana jo hyvissä ajoin etukäteen. Hakukoneoptimointituloksia voi ensinnäkin joutua odottamaan. Hakukoneoptimointi on kertakampanjoihin verrattuna pitkän tähtäimen pitkäjänteistä  toimintaa, jota ei voi kertaheitolla valmiiksi saattaa. Toisekseen, tulevaisuudessa hyvien hakutulosten ja varsinkin palkintopallisijoitusten saavuttaminen tulee olemaan pienyrittäjälle entistä hankalampaa, kuten rapakon takaa kuullut uutiset vahvistavat. Pienyrittäjä, poimi tästä mukaasi pikavinkit parempiin palkintosijoihin ole askeleen edellä kilpailijaasi!
1. Hakukoneoptimoitu verkkosivu houkuttelee lukijan ohella myös hakukonetta
Ennen kuin aloitat sivustosi sisällön hakukoneoptimoinnin, tarkastele ensin huolellisesti verkkosivusi rakennetta ja luettavuutta myös verkkosivuja rankkaavan hakukoneen kannalta. Jos verkkosivusi on rakennettu tyhjästä, varmista, että verkkosivusi julkaisualusta on hakukoneystävällinen. Kiinnitä erityistä huomiota verkkosivusi ulkoasuun. Monet verkkosivuja suunnittelevat AD:t pitävät miellyttävää visuualista yleisilmettä keskeisimpänä työnsä onnistumisen mittarina. Onhan silläkin merkitystä. Ehdottomasti. Jos käytät verkkosivuillasi runsaasti kuvia, varmista kuitenkin, että nekin on kirjoitettu auki ainoastaan kirjoitettua kieltä ymmärtävälle hakukoneelle, kuvien metatietoihin. Samalla palvelet myös niitä potentiaalisia asiakkaitasi, joilla on syystä tai toisesta heikentynyt näkökyky. He käyttävät surffatessaan ohjelmistoa, joka puhuu verkkosivujen sisällön kuuleville korville.
2. Huolellisesti hiotut avainsanat auttavat sivuasi ilmestymään hakijalle juuri silloin, kun haluatkin
Verkkosivusi avainsanat ovat ikään kuin tunnusanoja verkkosivusi sisältöön. Verkkosivun avainsanat kannattaa miettiä erittäin tarkkaan, jotta verkkosivusi ilmestyisi hakutuloksiin juuri silloin, kun haluatkin, oikeassa asiayhteydessä. Sama sääntö pätee myös silloin, jos ajat verkkosivuillesi liikennettä hakusanamainonnalla. Johda avainsanasi verkkosivusi sisällöstä ja mieti samalla, mitä sellaista voit potentiaalisille asiakkaillesi tarjota, joista kilpailijoillasi ei ole aavistustakaan. Tee ensin testi hakemalla tietyllä avainsanalla nykyisiä verkkosivujasi. Miten ne sijoittuvat nyt? Minkälaisten verkkosivujen kanssa ne kilpailevat parrasvaloista? Mieti testin jälkeen, miten voisit erilaistaa itsesi kilpailijoistasi vähemmän kilpailuilla avainsanoilla tuottamalla verkkosivusi sisällön niitä hyödyntämällä.
3. Tee sisältösuunnitelma uusien avainsanojesi  ympärille – konkretisoi osaamistasi esimerkiksi artikkeleilla ja blogeilla
 
Hakukonejätti Googlen vastikään julkistama muutos algoritmiinsa korostaa entistä enemmän hyvän, tarkoituksenmukaisen ja jatkuvasti päivittyvän sisällön merkitystä hyvien luonnollisten hakutulosten saavuttamiseksi. Laadi yrityksellesi sen tavoitteita tukeva sisältösuunnitelma. Kaikkiin kanaviin ei tarvitse sisältöään väkisin syöttää, kunhan teet sen edes yhdessä paikassa oikein ja säännöllisesti. Blogikirjoitukset ja asiantuntija-artikkelit ovat loistava tapa tuottaa verkkosivuillesi sisältöä vähemmän kilpailluiden avainsanojesi ympärille.
Pienyrittäjän, kuten kenen tahansa muunkin oman tiensä kulkijan aika on yritystoiminnassa kortilla. Siksi kannattaakin miettiä tarkoin, mihin oman aikansa lopulta aikoo käyttää. Meidän mielestämme se kannattaa käyttää nykyisten asiakkaiden parempaan palvelemiseen ja uusien hankkimiseen. Me voimme auttaa niissä molemmissa.

Kotisivujen hakukoneoptimointivinkit

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.