Ajatuksia

Ensimmäinen hakutulos – mikä on ykkössijan arvo yrityksellesi?

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Ensimmäinen sijoitus Googlen hakutuloslistauksessa on jokaisen yrityksen tavoitteena. Ensimmäinen hakutulos kerää tutkitusti valtaosan liikenteestä ja siten moninkertaistaa yrityksen mahdollisuudet saada verkosta arvokkaita liidejä myynnilleen. Ensimmäinen hakutulos on siten rahan ja sen saavuttamiseksi nähdyn vaivan arvoinen. Mutta mikä on ensimmäisen sijoituksen rahallinen arvo?
 
Opi helppo laskukaava ykkössijoituksen arvon laskentaan!
1. Avainsanojesi hakumäärät
Liiketoimintaasi parhaiten kuvaavan avainsanan hakumäärien selvittäminen on helppoa. Saat ne Googlen AdWords-avainsanatyökalulla. Tässä laskuesimerkissä yhden avainsanan kuukausittaiset tarkat haut ovat 5000 kpl.
2. Verkkosivujen klikkausprosentti
Viimeisimpien tutkimusten mukaan hakutulosten ensimmäistä tulosta klikkaa 36,4 % kaikista ao. avainsanalla tuloksia hakeneista. Tämän mukaan 5000:sta kuukausittaisesta hausta hakutulosten ensimmäinen verkkosivu saisi peräti 1820.
3. Verkkosivusi konversioaste 
Verkkosivun konversioasteella tarkoitetaan, kuinka moni verkkosivujen vierailija suorittaa verkkosivulla jonkin halutun toiminnon, esimerkiksi esitteen latauksen tai tuotteen tilauksen.
Oman verkkosivusi konversioasteen saat helposti selville analytiikkatyökalullasi. Luvun puuttuessa voit myös käyttää laskelmaan keskimääräistä suomalaisen yritysverkkosivun konversioprosenttia, joka on noin 1,5 %. Kauppoja syntyisi ensimmäisellä sijalla tämän mukaan 27 kpl.
4. Keskiostos
Viimeisenä vaiheena kärkisijoituksen arvon laskennassa on kertoa keskimääräinen kuukausittaisten kauppojen määrä (27) valitun hakusanan tuottaman hakutulossivun keskiostoksen summalla. Tässä esimerkissä tuo summa on 100 €. Näin ollen hakutulosten ensimmäisen sijoituksen arvo valitulla avainsanalla on tässä esimerkissä 2700 € /kk.
Tällä kaavalla voit helposti laskea myynnillesi 1. hakutulossijoituksen arvon. Saamaasi summaa vasten voit helposti puntaroida internetmarkkinointiin sijoittamiesi eurojen kannattavuutta.
 
Haluatko tietää, kuinka paljon ensimmäinen hakutulossijoitus sinun yrityksellesi tuottaisi? Kysy meiltä!

Mikä on Sinun yrityksesi ainutlaatuinen myynti- ja markkinointiväittämä?

LUE LISÄÄ
Mikä on Sinun yrityksesi ainutlaatuinen myynti- ja markkinointiväittämä?
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI