Facebookin voittokulkua kilpailussa sosiaalisen median herruudesta ei näytä pysäyttävän mikään. Toisaalta, miksi pitäisikään. Yrityksen kannalta erilaisten sosiaalisen median kanavavalintojen välillä pohtimista olennaisempaa onkin mitata konkreettisesti kunkin, yrityksen tavoitteita tukevan kanavan tuloksia.
Sosiaalisessa mediassa yrityksen kannalta on lopulta olemassa vain yksi nyrkkisääntö: missään ei ole pakko olla. Se, missä kanavassa tai kanavissa yritys lopulta päättää markkinointiaan ja viestintäänsä tehdä, täytyy lähteä yrityksen tavoitteista.
Kun tavoitteet on asetettu ja niitä tukevat kanavat valittu, on aika mitata tuloksia. Facebook on yrityksille muun muassa tästä syystä erittäin antoisa sosiaalinen media. Facebookin Insights-työkalun avulla kuka tahansa voi helposti ja vaivattomasti seurata markkinointiviestintänsä tehoa sosiaalisessa mediassa.
Facebook yrityksille: näitä seikkoja Saleslionilla seurataan
Saleslion seuraa aktiivisesti ja säännöllisesti Facebook-profiilinsa tuottamaa kävijätietoa oman viestintänsä kehittämisen tueksi. Mitä voit mitata, sitä voit myös hallita – ainakin tiettyyn rajaan saakka. Sosiaalisen median mittaaminen on ollut alan asiantuntijoiden lempiaiheita jo parin vuoden ajan. Asian ympärille on syntynyt paitsi asiantuntijuutta mutta myös sosiaalisen median mittaamiseen erikoistuneita asiantuntijayrityksiä. Pienille yrityksille saattavat kuitenkin riittää varsin mainiosti Facebookin omat helppokäyttöiset mittarit.
Saleslionin kävijätieto kertoo meille muun muassa seuraavia seikkoja. Kävijöiden iän ja sukupuolen lisäksi Facebook kertoo myös, minkälainen sisältö kiinnosti kävijöitä eniten ja kuinka moni jakamaamme sisältöä näki. Statistiikan avulla seuraamme, mitkä aihepiirit olivat suosituimpia – se voi ohjata sisällöntuotantoamme myös jatkossa ja parantaa siten sivujemme hakutulossijoituksia.
Yrittäjä! Muista aina sisältöä verkkosivuillesi tuottaessa myös mitata sen vaikutuksia. Muuten sanomasi saattaa kuulua kuuroille korville.