Sähköpostimarkkinointi voi olla todella tehokas tapa hankkia liidejä. Se pitää kuitenkin tehdä oikein, sillä maailma on täynnä ärsyttäviä sähköpostikampanjoita. Lähes jokaiselle on tuttua, että sähköpostiin kolahtaa päivittäin markkinointipostia ja monet pitävät sitä ärsyttävänä roskapostina. Sähköpostimarkkinointi ei olekaan mikään aivan helppo homma, sillä erottuminen on haastavaa. Annamme muutaman vinkin, mitä kannattaa tehdä sähköpostimarkkinoinnissa, jos haluat erottua eduksesi.
1. Otsikko ratkaisee sähköpostimarkkinoinnissa
Jotta voit erottua muista markkinointiviesteistä, otsikkosi tulee olla iskevä. Ihmisten sähköposteihin tulvii erilaisia tarjouksia, kuponkeja, diilejä jne. Otsikkona käytetään yleensä hyvin geneerisiä lauseita kuten ”nyt 50% alennus, tartu tilaisuuteen”. Tämänkaltaiset otsikot eivät kerro lukijalle mitään. Usein niissä ei mainita edes, mistä tuotteesta on kysymys. Kun suunnittelet sähköpostimarkkinointia ja jotakin tiettyä kampanjaa, mieti aina tarkasti viestin otsikko ja testaa sitä esimerkiksi työkavereillasi ensin. Parhaiten toimii kehottavat otsikot, jotka kutsuvat tekemään jotakin, kokemaan jotakin tai nauttimaan jostain edusta.
Et varmasti myöskään halua joutua spammilistalle? Spammi flitterit etsivät ilmiselviä markkinointilauseita kuten ”ilmainen”, ”tartu tilaisuuteen” tai ”vain rajoitetun ajan”.
2. Tee sähköpostimarkkinointi vuorovaikutteiseksi
Usein sähköpostimarkkinointi tehdään viestinnältään yksisuuntaiseksi, eli viestin vastaanottaja ei pysty vastaamaan siihen. Ihmiset eivät kuitenkaan pidä siitä, että heidät pakotetaan yksisuuntaiseen viestintään. Vaikka kyseessä on sähköpostimarkkinointi, kannattaa antaa potentiaalisille asiakkaillesi mahdollisuus vastata. Tätä kautta voit kerätä hyödyllistä palautetta ja vastata nopeasti asiakkaidesi kysymyksiin markkinoitavasta tuotteesta tai palvelusta. Tämä voi jopa lisätä liidien määrää.
3. Sähköpostimarkkinointi ja design kuuluvat yhteen
Markkinointisähköpostin ulkoasu on ensimmäinen asia joka osuu viestin avaajan silmään. Kannattaakin panostaa sähköpostimarkkinoinnissa myös designiin. Halvan ja sekavan näköinen layout antaa myös yrityksestäsi epäluotettavan kuvan. Huono design yhdistetään myös roskapostiin sekä spammaukseen. Haluathan, että yrityksesi erottuu näistä? Hyvässä designissa fontit, tekstit, värit, kuvat ja asemointi sekä painonapit ovat harmoniassa keskenään. Käytä hyviä kuvia, jotka ovat tarpeeksi hyvälaatuisia, mutta eivät liian suuria. Vastaanottaja ei jaksa odottaa kuvien latautumista.
4. Tarkista kieli
Usein sähköpostimarkkinoinnissa törmää siihen, että henkilökohtaista sävyä haetaan käyttämällä vastaanottajan nimeä esimerkiksi ” hyvä Anna” tai ”Hei Juha”. Vastaanottajan nimen käyttäminen tervehdyksissä ei kuitenkaan välttämättä ole paras tapa, sillä se voi vaikuttaa liian tungettelevalta. Lisäksi suosittelemme, että sähköpostimarkkinoinnissa käytetään helposti ymmärrettävää kieltä, joka kannustaa vastaanottajaa toimimaan olematta kuitenkaan liian päälle käyvä. Jätä sähköposteista pois hankalat alakeskeiset sanat. Keskity kirjoittamaan niin kuin haluaisit itsellesi kirjoitettavan: selkeästi, luonnollisesti ja aidosti. Sisällytä oikeasti hyödyllistä materiaalia viesteihisi. Hyödyllinen sisältö kiinnostaa aina.
Onko sinulla esimerkkejä oikein hyvistä tai huonoista markkinointisähköposteista?
Haluatko ulkoistaa yrityksesi sähköpostimarkkinoinnin ammattilaiselle? Ota yhteyttä meihin: Saleslion Asiakaspalvelu