Markkinointi vinkit

Pandapäivitys penää parempaa verkkosisältöä – kotisivujen kirjoittajan pikaopas

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Käsittelin aiemmassa artikkelissani hakukonejätti Googlen aiemmin tänä vuonna kotikonnuillaan Yhdysvalloissa julkaisemaa päivitystä hakualgoritmiinsa, joka sai välittömästi ammattipiireissä liikanimen Panda-päivitys. Vaikka Google varjeleekin algoritminsa yksityiskohtia kuin hampurilaisravintola majoneesinsa koostumusta, oli artikkelini pointti taas varsin selvä: hakukoneoptimoinnin tulee jatkossa olla osana yrityksen viestintästrategiaa. Panda sai hakukoneoptimointiammattilaiset ja web-masterit varpailleen, päivitys kun uhkasi siivota algoritmin kehnoksi sisällöksi arvostelemat verkkosivut kertaheitolla pois silmistä. Pandapäivityksen ideanahan on palkita hyvää ja hakijoita palvelevaa sisältöä tarjoavia verkkosivuja, jotka kaiken lisäksi tuoksuvat hakutuloksissa uunituoreilta.
Googlen omat sähköpostilaatikot olivat päivityksen julkaisun jälkeen natisemassa liitoksistaan. Verkkosivujen sisällöntuottajat kaipasivat konkreettisia ohjeita, eräänlaista Googlen kirjoittajan opasta siihen, kuinka saavutetut asemat hakutuloksissa voidaan säilyttää. Google vastasi asiakkaidensa huutoon ja julkaisi äskeittäin blogissaan oman näkemyksensä siitä, millä kriteereillä hakurobotti verkkosivujen sisältöä arvioi. Kriteerit ovat samalla verkkokirjoittajan huoneentaulu ja kirjoittajan opas, joiden avulla sisällöntuottajat voivat arvioida omien lauseidensa laadukkuutta. Julkaisen tässä tiivistettynä muutamia Googlen sisällön arviontikriteerejä. Jo ne yksistään voivat olla oman yrityksesi sisällöntuottajien kotisivujen kirjoittajan opas, kompassi hakutulosviidakon raivaajalle.

Googlen kotisivujen kirjoittajan opas – pohdinnan paikkoja palstantäyttäjille

• Ovatko artikkelisi asiantuntijan äänellä kirjoitettuja vai harrastajan havaintoja?
• Menetkö artikkeleissasi pintaa syvemmälle vai raapaisetko vain pintakerrosta?
• Kirjoitatko verkkosivuillasi artikkeleita aina samasta asiasta, mutta vain eri avainsanalla?
• Kiinnitätkö tarpeeksi huomiota kielioppiisi? Tarkastatko tyylivirheesi oikolukijalla?
• Ovatko artikkeliesi aiheet lukijoiden todellisten kiinnostusten mukaisia, vai tuotatko kotisivuillesi sisältöä yrittämällä arvata, mikä sijoittuisi hyvin hakukoneissa?
• Tuotko artikkeleissasi esille myös aiheen toisen puolen?
• Vaikuttaako verkkosivusi aiheen todelliselta asiantuntijalta? Onko verkkosivusi omissa silmissäsi luotettava tiedonlähde?
• Antavatko artikkelisi kokonaisen ja kattavan kuvauksen aiheesta?
• Ilmaisetko artikkeleissasi vain ilmiselvimmän vai tarjoatko lukijoillesi myös uusia, mielenkiintoisia näkökulmia tuttuunkin aiheeseen?
• Ovatko artikkelisi sellaisia, että jakaisit niitä itse omassa sosiaalisen median verkostossasi?
• Tarjoatko artikkeleissasi myös auttavaa kättäsi vinkkien ja vihjeiden muodossa?
Google huomauttaa kuitenkin, että vaikka se robottinsa arvostelukriteerit näin laveasti paljastaakin, se ei koskaan tule paljastamaan aivan kaikkia sivujen sisällön arviointiin vaikuttavia yksityiskohtia – ei tietenkään. Googlen mukaan verkkosivujen kirjoittajien tulisikin keskittyä palvelemaan asiakkaitaan eikä yrittää tieten tahtoen miellyttää hakukonetta. Googlen kehottaa siten verkkokirjoittajia keskittymään lopulta ainoastaan olennaiseen.

Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen

LUE LISÄÄ
Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI