Markkinointi vinkit

Kuinka hyödyntää printtimateriaalia verkkomarkkinoinnissa?

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Menneisyydessä luotimme kovasti niin sanottuun old-school markkinointiin, eli perinteiseen markkinointiin muun muassa printtimuodossa. Valitettavasti se ei ole tehokasta ja se on todella kallista. Se on menneisyyttä.
Sinun ei tarvitse kuitenkaan heittää hukkaan kaikkea jo olemassa olevaa markkinointimateriaaliasi vaan voit uudelleen käyttää niitä, kun vain tiedät mitä niistä ja mihin käyttöön.
Markkinointi internetiin
Lue 5 kohtaa, jotka selventävät sinulle, kuinka hyödynnät markkinointimateriaaliasi verkossa: 

1. Paperinen uutiskirje -> Sähköpostiuutiskirje

Olet todennäköisesti käyttänyt paljon aikaa uutiskirjeiden kasaamiseen, joten miksikäs ei puristaa niistä irti vielä hieman enemmän?
Vaikka voit vain suoraan digitoida uutiskirjeesi ja ajatella, että se oli siinä, todellisuudessa printtimateriaalista sähköpostiuutiskirjeeksi muuntaminen ei ole aivan näin yksinkertaista. Mutta olet jo tehnyt 60% valmiiksi. Loput 40% valmiin sähköpostikirjeen aikaansaamiseksi vaatii seuraavaa:
Suurin osa tekstistä ja kuvista voidaan siirtää, vaikkakin tekstiä tulee todennäköisesti tiivistää sähköpostiin sopivaksi. Sisällön kannalta kannattaa keskittyä enemmänkin hyödylliseen ja opettavaiseen sisältöön kuin mainonnalliseen sisältöön. Joten valitse uutiskirjeestäsi oikeasti hyödyllinen sisältö ja tiivistä sitä.
Lisäksi tarvitset kohderyhmästäsi sähköpostiosoitelistan. Yritykselläsi saattaakin jo tietokannastaan löytyä nämä. Lisäksi sinun tulee lisätä uutiskirjeeseen sähköpostille ominaisia elementtejä kuten linkkejä muualle verkkomateriaaliisi ja call-to-action painike, jonka kautta tilaajat voivat ottaa yhteyttä yritykseesi helposti lomakkeella. Näin saat verkosta ilmaisia myyntiliidejä, jotka voit myöhemmin muuttaa suoraan kaupaksi.
Verkosta löydät paljon ohjeita  sekä ohjelmia sähköpostiuutiskirjeen rakentamiseen!

2. Messubannerit -> Facebook kuvajulkaisut

Kun luot messuja varten bannerin omalle pisteellesi, ei sillä välttämättä ole kovin pitkällä tähtäimellä käyttöä. Se on käyttökelpoinen juuri messujen ajan.  Ehkä voit käyttää sitä myöhemmin jossakin toisessa tapahtumassa tai sitten se päätyy kaappiin toimistolle.
Vaikka et voikaan saada rahoja takaisin bannerin tuottamisesta ja printtauksesta, voit käyttää samaa kuvamateriaalia hyödyksi yrityksesi sosiaalisen median profiileissa. Niin kuin tiedät sosiaalinen media on hyvin visuaalinen, sen vuoksi sosiaalisen median kanava tulee kustomoida yrityksesi ilmeen mukaiseksi. Muokkaamalla banneriesi kuvamateriaalin oikeaan kokoon saat kätevästi designit sosiaalisen median tileillesi.

 3. Tutkimusraportit -> infograafit

Todella harva ihminen jaksaa lukea sivutolkulla kaavioita ja numeroita tutkimusraporteissa. Varsinkin jos he voivat saada tiedon helpommin aivan uudenlaisessa muodossa nimittäin infograafina. Vaikka infograafiin ei mahdu yhtä yksityiskohtaisella tasolla tietoa kuin itse tutkimusraporttiin, se on paljon helpompi sisäistää ja jakaa eteenpäin internetissä. Tämä taas tarkoittaa enemmän liikennettä sivustollesi sekä enemmän liidejä yrityksellesi.
Vakuutuitko jo? Jos haluat tehdä näyttäviä infograafeja vaikka et omaisikaan designerin taitoja, verkosta löytyy paljon ilmaisia infograafipohjia, joiden avulla sen luominen on kätevää ja helppoa. Valmiin infograafin voit upottaa suoraan verkkosivuillesi tai blogiisi ja jakaa sosiaalisessa mediassa.

4. Esitteet -> verkkosivuston sivut

Yritysesitteistä saat erinomaisen helposti materiaalia verkkosivustollesi.  Esitteistä saat suoraan sisältöä verkkosivujesi tuotekuvauksiin, yritysesittelyyn ja palvelukuvauksiin. Vaikka nämä sivut eivät ole ehkä liidigeneroinnin kannalta parhaimpia, ne auttavat potentiaalisia asiakkaitasi tuntemaan yrityksesi paremmin ja sen myötä harkitsevat ostavansa palveluitasi tai tuotteitasi.
Joudut todennäköisesti muokkaamaan tekstiä optimoidummaksi ja verkonomaisemmaksi, mutta valmiit esitteet auttavat sinut hyvin alkuun tässä työssä.

5. Suoramainonta -> sähköpostimarkkinointi

Voit hyödyntää suoramainontamateriaaleista sekä kuvaa että tekstiä sähköpostimarkkinointiin, sillä molemmat ovat voimakkaasti visuaalisia mainontaformaatteja, sillä niillä toki pyritään kiinnittämään kohdeyleisön huomio lyhyessä ajassa.
Muutama asia jotka sinun tulee kuitenkin muuttaa. Sähköpostimarkkinoinnissa otsikkotekstin suunnittelu vaatii enemmän työtä. Sen ansiosta meilisi avataan. Ja tämä on ensimmäinen askel kohti myyntiä.  Lisäksi sinun tulee kasvattaa postituslistaasi siten, että sinun tulee kerätä email-listoja oikeasti kiinnostuneilta ihmisiltä. Esimerkiksi verkkosivujen lomakkeiden kautta. Älä käytä ostettuja sähköpostilistoja koska tämä kasvattaa roskaposti-ilmoitusten määrää ja voi tehdä sähköpostimarkkinoinnistasi tulevaisuudessa vaikeaa.
Tarvitsetko ammattilaisen neuvoja jossakin edellä mainituissa markkinointikeinoissa? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme!

Google-mainonta yhdistettynä hakukoneoptimointiin on pettämätön yhdistelmä

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.