Markkinointi vinkit

Luo kätevä verkkomarkkinoinnin tsekkauslista!

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

White thumbs up hanging from blue ribbon
 
Internet-markkinointi ja sen toimivuus tulisi olla korkealla yrityksen prioriteettilistalla, sillä internetin välityksellä voit todella saada lisää asiakkaita ja sen kautta kasvattaa myyntiäsi. Kannattaakin tehdä yrityksellesi internetmarkkinoinnin tsekkauslista, joka käydään läpi muutaman kerran vuodessa. Listan avulla on helppo seurata, onko pysytty tavoitteissa ja hoidettu verkkomarkkinointia niin kuin on suunniteltu.
Olemme luoneet esimerkin tsekkauslistasta, joka auttaa Sinua tekemään yrityksellesi oman. Jos tarvitset apua internetmarkkinointiin liittyvissä kysymyksissä ota rohkeasti yhteyttä meihin!

1.    Brändin rakentaminen

Katso, kuinka usein yrityksesi on mainittu netin keskustelupalstoilla, ja kuinka usein kilpailijasi yritys on mainittu. Vertaa lukuja keskenään ja toimi tuloksen mukaan! Mitä useammin yrityksesi mainitaan sitä korkeammalle se nostaa sen hakukoneiden listoilla. Mikäli yrityksesi ei löydy alan hakusanoja käytettäessä Googlen ensimmäiseltä sivulta, tällä kaudella kannattaa kiinnittää huomiota hakukoneoptimointiin.

2.    Verkkomarkkinointisuunnitelma

  • Sisältääkö suunnitelmasi kummatkin kanavat: ne joista saat rahaa ja ne joista maksat?
    • Tarkista, mikä on verkkomarkkinoinnista johtuvien tulojen ja menojen suhde.
  • Käytätkö multimediakanavaa, jonka avulla pystyt julkaisemaan viestisi useassa mediassa samanaikaisesti? Sähköposti, sosiaalinen media, PR, mainokset yms. Jos yhdistät näistä kolme, saat aiheen ympärille kuhinaa, joka lisää mahdollisuuden kasvattaa myyntiliidien määrää.
  • Oletko sisällyttänyt mobiilin hakukoneet, tekstiviestit ja mobiilin sopivat sähköpostit ja uutiskirjeet verkkomarkkinointisuunnitelmaasi?
  • Oletko rakentanut verkkomarkkinointisi tuottamaan yhteydenottoja asiakkailta. Jokaiseen sosiaalisen median viestiin, ei tarvitse sisällyttää yhteydenottotoimintoa. Mutta pidemmällä tähtäimellä lomakkeet toimivat, ja saat niiden avulla myyntiliidejä potentiaalisilta asiakkailta.

3.    Yrityksen verkkosivut

  • Tuottaako verkkosivusi konversioita? Eli muuttavatko verkkosivusi peruslukijat sisältöasiakkaiksi niin, että he alkavat seurata yrityksesi blogia ja muita julkaisuja tai tilata uutiskirjeitä sähköpostiinsa?
  • Onko verkkosivusi mobiiliystävälliset, tai onko yritykselläsi erikseen miobiilisivut?
  • Oletko lisännyt sisältöä lähiaikoina? Ja oletko tehnyt sisältömarkkinointikalenterin vähintään ensimmäiselle neljännekselle vuodesta 2013?
    • Verkkosivujen sisältömarkkinoinnin aikataulu helpottaa sinua pääsemään irti päivittäisistä töistä ja muistamaan myös verkkomarkkinoinnin tärkeyden. Sisältökalenterin avulla muistat päivittää verkkosivuillesi uutta sisältöä, joka on ehdottoman tärkeää pitääksesi sivut elävinä.

4.    Sosiaalinen media

  •   Yrityksen blogi
    • Onko toimituksellinen kalenterisi ajan tasalla?
    • Kuinka monta uutta tekstiä aiot julkaista viikossa?
    • Mitä avainsanoja aiot käyttää blogitekstiesi hakukoneoptimoinnissa?
    • Minkälainen on strategiasi linkittää verkkosivut blogiisi niin, että blogin lukijat päätyisivät myös yrityksesi verkkosivuille?
    • Tärkeät mitattavat asiat blogissa: sivun avaukset, blogiteksteihin sijoitettujen linkkien klikkaukset, viittaukset blogiin muissa blogeissa ja sosiaalisessa mediassa, maininnat ja poiminnat muissa blogeissa, kommentit ja tykkäykset.
  •   Facebookin fanisivut
    • Onko suunnitelmasi olennaisista jaettavista linkeistä, sisällöistä ja videoista ajan tasalla?
    • Kuinka monta uutta viestiä aiot julkaista päivittäin tai viikoittain?
    • Millä tavoin pidät potentiaalisten asiakkaidesi mielenkiintoa yllä?
    • Tärkeät mitattavat asiat Facebookissa: Liikenne Facebookin kautta yrityksesi verkkosivuille, fanien ja tykkäyksien määrän kasvu, linkkien klikkaukset, Facebook-sivujesi jakaminen eteenpäin muiden toimesta.
  • LinkedIn
    • Onko yrityksesi LinkedIn-sivu ajan tasalla?
    • Kuinka usein aiot julkaista uutta sisältöä status-päivityksen kautta?
    • Mitä ryhmiä yrityksesi seuraa?
    • Oletko aktiivinen LinkedInissä?
    • Tärkeät mitattavat asiat LinkedInissä: yhteydet, keskustelut ja klikkaukset
  • Google +
    • Onko Google+ profiilisi hakukoneoptimoitu?
    • Kuinka muut verkkomarkkinointikanavasi ovat linkitettyinä Google+ -tiliisi?
    • Kenellä on oikeudet kommentoida oleellista sisältöä muualla Google+ piireissä?
    • Miten aiot hyödyntää Google Hangout -videoneuvottelua ja miten aiot promotoida palvelujasi siellä?
    • Tärkeät mitattavat asiat: Hakukoneoptimointi ja sivusi sijoittuminen Googlen listalla, klikkaukset ja linnkien jakaminen Google+:ssa, Google+_n kautta tullut liikenne muille yrityksesi sivuille, seuraajien määrä, maininnat
  • Twitter
    • Jaa blogin ja muiden kanavien viestit Twitterissä
    • Seuraa kiinnostavia alaasi liittyviä tweettejä ja keskusteluja
    • Jaa seuraajat ja seurattavat ryhmiin
    • Testaa promotoituja tweettejä, jos niiden käyttö osoittautuu hyväksi, laajenna niiden käyttöä
    • Rakenna mainetta sekä hanki ideoita ja ajatuksia seuraamalla muita yrityksiä, johtajia, asiakkaita ja yrityskumppaneita. Ja keskustele heidän kanssaan uudelleen tweettaamalla, vastaamalla ja suorilla viesteillä.
    • Tärkeät mitattavat asiat: mittaa seuraajien määrää, mainintoja, uudelleen tweettauksia, vastauksien määrää, listoja jotka sisältävät yrityksesi nimen, suositusten määrää

Tarvitsetko apua yrityksesi internetmarkkinoinnissa? Ota yhteyttä!

Verkkomarkkinointi Vinkit!

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.