Markkinointi vinkit

Markkinointiviestintä ja internet markkinoinnin tavoitteet

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

MARKKINOINTIVIESTINTÄ
HAKUAMMUNTAA VAI HARKITTUJA HAKUJA? VIISI SEIKKAA, JOITA JOKAISEN INTERNET MARKKINOINTIPÄÄTTÄJÄN TULISI POHTIA.
 
Kysyttäessä markkinointipäättäjiltä markkinointiviestinnän tavoitteista seuraaville vuosille näyttää siltä, että samat asiat toistuvat vastauksissa vuodesta toiseen, hyvästä syystä. Panoksille on saatava entistä parempaa tuottoa. Lisäksi markkinointiviestintä on oltava selkeämmin mitattavaa tuloksiltaan, ja sitä olisi kyettävä ylipäätään ymmärtämään entistä paremmin. Esittelemme nyt internet markkinointipäättäjän uuden huoneentaulun, jota seuraamalla markkinointiviestintää koskevat päätökset ovat entistä perustellumpia.
Teesi 1: ÄLÄ TEE MITÄÄN, MIKÄ EI OLE SELKEÄSTI MITATTAVISSA
 
Markkinointiviestintä on investointi, jolla pyritään tyypillisesti maksimoimaan yrityksen tulevaa kassavirtaa. Investointeja perustellaan sillä, että ne maksavat itsensä takaisin moninkertaisena investoinnin arvoon suhteutettuna. Markkinoinnin panoksille haetaan kiristyvässä kilpailussa entistä parempaa tuottoa. Markkinoinnin ROI on nykyään yksi keskeisimmistä perusteista investoinneista päätettäessä. Jotta tuloksia voitaisiin selkeästi seurata, on markkinointiviestintä oltava selkeästi mitattavaa. Markkinointiviestintäinvestoinneista päättäessäsi älä usko sokeasti lupauksiin, vaan vaadi palveluntarjoajaltasi selkeitä työkaluja, joilla seuraat asetettujen tavoitteiden täyttymistä.
Teesi 2: KAIKKI ON MAHDOLLISTA, MUTTA KAIKKI EI KANNATA
 
Internet markkinointi on monien mahdollisuuksien maailma. Perinteisesti internet markkinointi on tarkoittanut verkkosivujen yhteydessä esiin ponnahtavia mainosikkunoita ja hakukoneiden maksettua mainontaa. Kuluttaja on kuitenkin kriittinen. Kynnyksemme vastaanottaa maksettua markkinointiviestintää on aina ollut korkea. Vanha sääntö pätee verkossakin. Hakutulosten luonnollisten hakujen kärkeen sijoittumalla kerrot siitä, että palveluasi todella haetaan ja arvostetaan. Mitä korkeammalla hakukoneiden hakutuloksissa sijaitset, sitä todennäköisemmin kuluttaja klikkaa juuri Sinun sivuasi. Mieti internet markkinointipäätöksiä tehdessäsi, minne todella kannattaa panoksensa asettaa. Sijoitukset ja sisällöt ratkaisevat viime kädessä kisan kävijöistä eduksesi.
Teesi 3: OLE SIELLÄ, MISSÄ ASIAKKAASIKIN JO OVAT
 
Sosiaalinen media on tänä päivänä kaikkien huulilla keskusteltaessa uusista tavoista tavoittaa ja olla tavoitettavissa. Vaikka media tänä päivänä on yhä enemmän sosiaalista, ei se kuitenkaan tarkoita, että perinteinen media olisi sillä kokonaan korvattavissa. Markkinointiviestinnän näkökulmasta läsnäoloa sosiaalisessa mediassa ei voi kuitenkaan enää sivuuttaa olan kohautuksella. Se on selkeä osa internet markkinointiasi. Sosiaalinen media on läsnäoloa ja dialogia. Se ei tarkoita, että kaikkien olisi syytä olla kaikkialla kaiken aikaa. Pohdi sosiaalisen median strategiaa laatiessasi tarkkaan, missä ja miten potentiaalinen asiakaskuntasi keskustelee. Tarjoa verkkosivuillasi mahdollisuuksia sisältöjesi jakamiseen ja niistä keskustelemiseen. Näin optimoit samalla verkkosivujasi ja nostat sijoituksiasi hakukoneiden hakutuloksissa. Osallista kävijöitäsi aktiivisesti ja tarjoa heille sellaista, mitä he todella tuotteeltasi tai palvelultasi odottavat.  Sisältö ratkaisee, sosiaalisessakin mediassa.
Teesi 4: OTA TULOSVASTUU INTERNET MARKKINOINTIMIXISTÄSI
 
Samaan tapaan kuin läsnäolo sosiaalisessa mediassa, tulisi myös internet markkinointi olla harkittua ja pitkäjänteistä työtä yrityksesi ja sen edustamien tuotteiden tai palveluiden haluttavuuden lisäämiseksi. Internet markkinointikumppania valitessasi perusta päätöksesi kumppanin kykyyn tuottaa mitattavia tuloksia, jotka raportoidaan sinulle selkokielellä. Maksat aina tuloksista, et lupauksista ja pitkistä lounaspuheista. Vaadi internet markkinointikumppaniltasi kykyä reagoida nopeastikin muuttuviin tilanteisiin sekä herkkyyttä nähdä, mikä internet markkinointimixissäsi toimii ja mikä ei. Internet markkinointi ei ole koskaan vain kertaluontoisia kampanjoita ja koreita verkkosivuja, vaan tapa toteuttaa yrityksesi liiketoimintastrategiaa.
Teesi 5: KESKITTÄMINEN KANNATTAVASTI – MYÖS INTERNET MARKKINOINNISSA
 
Yrityksen markkinointiviestintä tulee olla yrityksen liiketoimintatavoitteista johdettua, systemaattisesti toteutettua ja pitkäjänteistä toimintaa. Hajauttamalla internet markkinointi toisistaan erillisten kumppanien toteutettavaksi voi vaarantaa yrityksen viestien yhdenmukaisuuden ja aiheuttaa täten tarpeetonta sekaannusta vastaanottajissa. Internet markkinointi tähtää konkreettisten tulosten synnyttämiseen verkkosivujen käyntien kääntämisellä potentiaalisiksi asiakaskontakteiksi. Kertakampanjat ja kokeilut voivat olla sen yksi osa-alue, mutta ne eivät voi olla internet markkinointisi koko kuva. Keskitä internet markkinointisi yhdelle asiantuntijalle. Tällöin varmistat, että internet markkinointisi on systemaattista, yhdenmukaista ja kustannustehokasta. Tällöin myös varmistat panoksillesi mahdollisimman korkean tuoton.

Näin hankit enemmän liidejä mobiilista!

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.