Ajatuksia

Muistikirjoitus

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Tämä blogikirjoitus ei ole muistokirjoitus. Tässä ei muistella hienon miehen hienoa uraa. Sen sijaan tässä halutaan muistuttaa – viedä juuri edesmenneen miehen sanomaa eteenpäin. Applen perustaja ja toimitusjohtaja Steve Jobs on kuollut. Hänen ajatuksensa levisivät eilen kaikissa mahdollisissa sosiaalisen median kanavissa, tehden hänen poismenostaan yhden maailman kaikkien aikojen puhutuimmista tapauksista. Jos Yhdysvaltojen presidenttikin siitä visertää, täytyy asian olla ihan oikeasti merkittävä. Kuolema ei sitä voi olla, mutta se, mitä sen mukana meni, on.

Vaikka Jobsin heikko terveydentila on yleisesti tiedossa jo pidemmän aikaa, tulevat tämänkaltaiset uutiset aina yllätyksenä. Välttämätöntä ei haluta hyväksyä. Jobsin kohdalla kyse oli vain jostain vielä suuremmasta. Hänen mukanaan poistui kokonaisen yrityksen kasvot, suuri osa sen persoonaa. Jobsin visionäärinen ajattelu näkyy kaikessa, mitä Apple tänä päivänä edustaa ja mitä se tuottaa.  Samalla, kun tuhannet Jobsin seuraajat jättivät messiaalleen kauniit jäähyväiset, he varmasti pelkäsivät pahinta. Miten Applen nyt käy? Kuoleeko innovointi, häviääkö kaikki hyvä? Ehkä juuri tätä pelkoa ounastellen eräs videopätkä levisi eilen kulovalkean tavoin sosiaalisessa mediassa. Siinä Steve Jobs pitää valmistujaispuhetta Stanfordin huippuylipoistosta valmistuville nuorille toivoille. Puheessa Jobs ei kerro, miten suuryrityksiä johdetaan ja miten niitä perustetaan, vaan kertoo ihmisen äänellä, miten ihmisen tulisi ajatella, jotta Applen kaltaiset menestystarinat ylipäätään olisivat mahdollisia. Koskettavassa ja maanläheisessä puheessa Jobs kehottaa seuraamaan oman sydämensä ääntä, kuuntelemaan intuitiota, sillä meidän kaikkien aika on rajattu. Sitä ei tule siten käyttää tekemällä sitä, mitä oletat että muut sinulta odottavat, vaan kulkemalla omaa polkuaan. Vaikka kehotus saattaa kuulostaa kliseiseltä, se ei ole sitä. Kädessäsi nyt mahdollisesti oleva iPhone on siitä konkreettinen esimerkki. Tuo ajatus sai maailman suurimman matkapuhelinjätin jaloilleen.
Saman ohjeen voisi antaa jokaiselle yritykselle, erityisesti silloin kun ne miettivät, miten meistäkin voisi tulla kuten Applesta – asiakkaidensa rakastama, kilpailijoidensa kunnioittama, kaikkien arvostama. Tehkää asiat omalla tavallanne, seuratkaa visiotanne ja mikä tärkeintä, älkää koskaan menettäkö intohimoanne tehdä asiat paremmin. Koska tämä on internetmarkkinointiblogi, voidaan ajatella, millaiselta voisivatkaan näyttää esimerkiksi sellaiset verkkosivut, jotka saavat kilpailijat kadehtimaan ja kysymään, kuinka ihmeessä he sen tekevät. Verkkosivut, jotka kuten Applen tuotteet, ovat käyttäjälleen ystävällisiä, kauniita ja helppokäyttöisiä. Sellaisia, joilta ei oikeastaan halua poistua ollenkaan. Sellaiset, missä kysyvällä vastataan.  Vastaus tähän kysymykseen päätti Jobsin puheen. ”Stay hungry – Stay foolish.” Siitä se lähtee.
Lepää rauhassa, Steve.
Katso Steve Jobsin puhe täältä.
 
Jukka Juhola
 

Mikä on Sinun yrityksesi ainutlaatuinen myynti- ja markkinointiväittämä?

LUE LISÄÄ
Mikä on Sinun yrityksesi ainutlaatuinen myynti- ja markkinointiväittämä?
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI