Maailmalla tapahtuu

Nike paljasti kampanjansa aluksi vain uskollisimmilleen – viesti levisi Facebook-faneilta kulovalkean tavoin

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Nike on hyödyntänyt sosiaalista mediaa markkinoinnissaan menestyksekkäästiVoi ei. Joko taas. Blogikirjoitus sosiaalisen median mahdista. Ymmärrän hyvin. Siksipä päätinkin antaa kerrankin ihan konkreetisen esimerkin. Mutta malttakaa hetki. Kenellekäänhän ei liene enää näinä päivinä epäselvää, että sosiaalinen media on todella muuttamassa ihmisten tapaa olla toisiinsa yhteydessä.
Edelläkävijäyritysket haistoivat muutoksen tuulet jo vuoia sitten, valtaosan yrityksistä suhtautuessa uuteen mediaan edelleen varovaisen skeptisesti. Siinä, missä maailman tunnetuimmat brändit ovat jo vuosia rakentaneet sosiaalisen median strategioitaan osaksi integroitua markkinointiviestintäänsä, ollaan monissa yrityksissä edelleen ulalla siitä, mitä ihmettä siellä sosiaalisessa mediassa nyt oikein voisi tehdä, vai pitääkö sinne nyt edes mennä.
Läsnäolo sosiaalisessa mediassa on edelleen vapaaehtoista. Mitään viestintää ei kannata ryhtyä tekemään missään kanavassa, jos sille ei olla organisaatiossa määritelty selkeää ja konkreettista tavoitetta, johon vielä koko organisaatio voi sitoutua. Digitaalinen vallankumous on kuitenkin tosiasia.
Se nyt vain sattuu etenemään niin hitaasti, että siihen voi olla vaikea organisaatiossa tarttua. Useissa organisaatioissa ollaan jo hyvin tietoisia siitä, että digitaalinen läsnänolo on toki tärkeää ja että se on varmasti vielä tärkeämpää tulevaisuudessa, siellä hamassa jossain. Keskustelu sosiaalisen median ympärillä pyöriikin edelleen kiusallisen paljon tunnettujen tosiasioiden ympärillä.  Se on sama, kuin terveydenhuollon ammattilaiset keskustelisivat konferensseissaan siitä, miten tärkeää säännöllinen liikunta on ihmisen hyvinvoinnille, antamatta yhtään uutta konkreettista esimerkkiä siihen, miten Tauno Tavallinen voisi kammeta hanurinsa ylös nahkasohvastaan hieman helpommin ja aloittaa uuden energisemmän elämän.
Maailman tunnetuimpiin kuuluva urheiluvaatebrändi Nike antoi vastikään konkreettisen esimerkin siitä, mitä sosiaalinen media parhaimmillaan voi brändillesi tehdä. Nike paljasti uuden mainoskampanjansa ensiksi vain uskollisimmilleen Facebookin fanisivullaan. Viestiä vietiin integroidusti myös muihin tunnetuimpiin sosiaalisen median sovelluksiin, kuten videopalvelu Youtubeen ja mikroblogi Twitteriin. Mediatilaa ei ostettu sentilläkään. Fanit levittivät mainosvideota omilla sivuillaan.
Viesti levisi muutamissa päivissä kulovalkean tavoin. Kampanjaan kytkettiin lisäksi aktivoiva elementti, jossa haastettiin Niken yhteisö muodostaamaan omia mikroyhteisöjään kampanjan teeman, oman tulevaisuuden ottamisen omiin käsiin, ympärille. Lyhyessä ajassa Nike oli onnistunut tavoittamaan maailmanlaajuisesti satojatuhansia katsojia ja onnistunut saamaan aikaan pienen kansanliikkeen, uuden arvoyhteisön. Rahaa koko touhuun paloi mainosfilmin verran. Fanit huolehtivat lopusta. Vaikuttavaa, eikö totta.
Katso Niken kampanjan totetutus Facebookista ja mieti, millä tavalla yrityksesi tai brändisi voisi itse saada asiakkaisiisi aidon yhteyden. Jos et nyt ihan kansanliikettä onnistuisi masinoimaan, niin ainakin liikennettä kampanjasi verkkosivuille. Mieti lisäksi, mitä haluaisit heidän siellä tekevän. Muutamalla tonnilla näkyvyyttä ilman maantieteellisä rajoja kuulostaa ainakin minun korvissani ihan varteenotettavalta.
 

Googlen uusi kanta: verkkosivut mobiiliystävällisiksi

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.