Ajatuksia

Kahden kauppa on kolmen voitto – opinnäytetöistä vaivattomasti sisältöä vähilläkin resursseilla

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Sisältö tuntuu olevan päivän sana lähes jokaisessa viimeaikaisessa hakukoneoptimointiin ja internetmarkkinointiin keskittyneessä alan ammattitapahtumassa. Säännöllisesti, vaikka verkkaisestikin päivittyvän laadukkaan sisällön merkitys korostuu hakukoneyhtiö Googlen ruuvatessa algoritmiaan jatkuvasti enemmän suuntaan, jossa sen hakurobotit ”koulutetaan” tunnistamaan jatkuvasti paremmin käyttäjien kannalta relevantit verkkosivustot. Verkkosivuston tulee tällöin auttaa käyttäjiään esimerkiksi suoriutumaan paremmin jostakin tehtävästä (vinkit ja vihjeet), oppimaan jokin asiakokonaisuus paremmin (ohjeet ja manuaalit) tai saamaan paremman käsityksen jostakin aihepiiristä (uutiset, asiantuntija-artikkelit, katsaukset ja raportit). Englanninkielisissä maissa tällaisia verkkosivustoja kutsutaan kuvaavasti sanalla ”resources” – tiedon ja taidon lähteet. Tässä suhteessa monella suomalaisella verkkosivustolla on näkemyksemme mukaan paljon petrattavaa.
Verkkosivuston muuttaminen katalogista virtuaaliasiantuntijaksi vaatii yritykseltä toki runsaasti työtä ja selkeän johtoryhmän hyväksymän sisältöstrategian, mutta suunnitteluun käytetty aika ja vaiva ovat todella vaivansa väärti. Kun sisällöntuotannolla on olemassa selkeä tiekartta siitä, mitä tehdään, minne tehdään ja milloin tehdään, sujuu loppu kuin leikiten. Mikä parasta, tätä loppua ei tarvitse tehdä aina itse. Laadukasta, yrityksen potentiaalisia asiakkaita palvelevaa sisältöä voi tuottaa vaikkapa oppilastyönä.
Suomessa on laaja korkeakoulujen ja yliopistojen verkosto, joissa opiskelee vuosittain tuhansia, opintojaan päättäviä opiskelijoita. Opinnäytteenä opiskelijat laativat joko konkreettisen opinnäytetyön tai sitten laajemman ja teoreettisemman pro gradun. Ammattikorkeakouluissa opinnäytetyön tulee olla laadittu toimeksiantajan tarpeisiin, perinteinen teoreettinen tutkielma ei toisin sanoen opinnäytetyöksi kelpaa. Ammattikorkeakouluissa on siten vuosittain satoja mahdollisuuksia teettää laadukkaita tutkimuksia muodollista korvausta vastaan. Tutkimustulokset, esimerkiksi toimeksiantajayrityksen asiakkaita koskevat liiketoimintahaasteita koskevat kartoitukset, ovat mitä parhainta sisältöä sekä yrityksen omilla verkkosivuilla että muualla mediassa jaettavaksi. Yritys parantaa tällä tavalla asemaansa sekä hakukoneiden hakutuloksissa, median silmissä kuin viime kädessä sen tulevien potentiaalisten asiakkaiden ja työntekijöiden keskuudessa. Yritys saa näkyvyyttä, media uutisaiheita ja opiskelijat arvokasta kokemusta. Tässä kaupassa voittavat kaikki.
Kari Heikkilä
Kirjoittaja on Saleslion Oy:n partneri

Saleslion oli mukana tekemässä hyvää

Toimimme yhteystyökumppanina hyväntekeväisyysjoulukonsertissa, jonka tuotto lahjoitettiin lyhentämättömänä sydänlasten hyväksi.

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.