Ajatuksia

Pieniä tekoja, suuria tuloksia – parempi konversio syntyy jo pikkuasioilla

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Suhteellisen koleaan kevätaamuun herätessä on aina yhtä mukava lukea uunituoreesta hesarista lämpimikseen uutisia, joissa uutisen aihe on todella tehty suurella sydämellä. Ansan eli Aktiiviset nuoret Stadin hyväksi -ryhmän nuoret olivat pistäneet pystyyn ”Hymyile bussikuskille”-kampanjan, joka kehottaa kaikkia helsinkiläisiä bussimatkustajia kohottamaan kuskille suupieliään sisään astuessaan.
Verkkosivujen konversiota voi parantaa pikkuasioilla
Pointtina tässä pieneessä eleessä on yksinkertaisesti paremman tuulen kollektiivinen viljely pienellä teolla. Ei sen kummempaa. Ellen olisi kyseistä uutista silmiini poiminut, olisi joka-aamuinen bussimatka Mäkelänkadulta Kampin kulmille sujunut yhtä koleasti, kuin niskavilloja pystyyn nostava säätilakin. Monelle meistä työmatkan taittaminen seutu- tai paikallisliikenteen busseilla on arkipäivää viitenä päivänä viikossa. Moniakaan ei hymyilytä maanantaiaamun ankeudessa, aivan liian aikaisin sängyn suloisesta syvyydestä ylös kömmittyään.
Aamiainen tunnutaan useammassa perheessä korvattavan sitruunalohkolla, jonka kirpeä maku nyrpeyttää kuvauksellisemmatkin kasvonpiirteet. Ikävintä koko touhussa on se, että samaan ruokavalioon tuntuvat luottavan monet paikallisliikenteen kuskitkin. Unohdetaan, että ollaan kuitenkin asiakaspalvelutehtävässä. En ihmettele ollenkaan. Unohtuu ne hyvät huomenet ja hymyt suurimmalta osalta matkustajistakin. Kuka siinä nyt enää jaksaa yrittää palvella paremmin, kun palkaksi panoksestaan saa parhaimmillaan pitkän haistatukset. Se on sääli. Pienillä eleillä voi kuitenkin olla suuri kollektiivinen käytösvaikutus.
Verkkosivujen konversio-optimointihan tarkoittaa roimasti yksinkertaistettuna verkkosivujen tavoitelähtöistä suunnittelua siten, että verkkosivuihin upotettu pääoma saataisii todella poikimaan. Käytännössä kävijöitä pyritään konversio-optimoinnissa aktivoimaan erilaisin tavoin tekemään jotakin, mitä verkkosivujen rakentaja heiän haluaisikin tekevän pelkän piipahduksen sijaan. Keinoja ja konsteja konversion parantamiseen on monia. Useimmiten kävijää pyritään houkuttelemaan jättämään yhteystietonsa veloituksetonta vastiketta vastaan. Koululaisten kampanjassa kehotettiin hymyilemään kuskille kyytiin noustessa uskoen, että kaikkien yhteinen päivä sen myötä varmasti paranisi. Pitkällä tähtäimellä paranisi saletisti myös se paljon parjattu asiakaspalvelu. Mikä parasta, hymyhän irtoaa ihmiseltä ihan ilmaiseksi. Verkkosivujen parempaa konversiota tavoitellessa kannattaa kampanja pitää mielessä. Mieti, mikä voisi olla oma pieni eleesi verkkosivujesi vierailijan suuntaan.  Siis sellainen, joka saisi kävijäsi käyttäytymään haluamallasi tavalla ihan itsestään, ilman lupauksia kuusta ja taivaasta. Pieni on kaunista – parhaat asiat ilmaisia.
 

Mikä on Sinun yrityksesi ainutlaatuinen myynti- ja markkinointiväittämä?

LUE LISÄÄ
Mikä on Sinun yrityksesi ainutlaatuinen myynti- ja markkinointiväittämä?
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI