Suosituksia

Sähköpostimarkkinointi ei riipu lähetyslistojen koosta, vaan laadusta. Tiedätkö, mikä on yhden sähköpostiosoitteen arvo?

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Sähköpostimarkkinointi on tunnetusti yksi kustannustehokkaimmista tavoista tavoittaa potentiaaliset asiakkaat nopeasti. Juuri erittäin edulliset kustannukset suhteessa saavutettaviin tuottoihin saivat ammoisina aikoina monen yrittäjän suoltamaan sähköpostia tolkuttomia määriä lähes ilman minkäänlaista kohdentamista, ajattelematta ollenkaan pitkän tähtäimen sähköpostimarkkinoinnista syntyviä kuluja per vastaanottaja. Pienenkin konversioprosentin toivossa lähetyslistoja laajennettiin jatkuvasti, vaikka todellisuudessa kulut per kauppa saattoivat jo hyvin olla kaupan arvoa suuremmat. Tästä syystä yksi osa alue tehokasta sähköpostimarkkinointia on yhden yksittäisen sähköpostin arvon tunnistaminen. Yksittäisen sähköpostiosoitteen arvon laskeminen on jokaiselle verkkokaupalle olennaista tietoa kampanjoinnin kannattavuuden laskemiseksi. Tässä artikkelissa selitetään yksi sähköpostiosoitteen arvon määrittämisen metodi.
Kuinka selvitän yhden sähköpostiosoitteen arvon?
Laske sähköpostiosoitteiden lukumäärä. Tämä on varsin yksinkertaista. Katsot tietokannastasi, kuinka monta aktiivista sähköpostiosoitetta sinulla on. Katso viimeistä sähköpostia, jonka olet lähettänyt koko asiakasluettelollesi saadaksesi paremman käsityksen sähköpostiesi toimitettavuudesta. Vähennä lukumäärästä palautuneiden postien määrä ja ”kuolleet osoitteet”.
Arvioi sähköpostimarkkinoinnin kautta syntyneen myynnin arvo viimeisen vuoden ajalta. Tämä summa saattaa olla hankalampi laskea, sillä on olemassa useita tapoja, joilla sähköposti saattaa vaikuttaa potentiaaliseen konversioon.

  • Suorat myynnit. Suoraan sähköpostikampanjan klikkauksista tulevat myynnit.
  • Promootiokoodimyynnit. Tämä tarkoittaa sivustosi kautta tai puhelimitse tulevia myyntejä, joihin saattaa liittyä sähköpostikampanjan promootiokoodi, mutta jotka eivät johtaneet suoraan klikkaukseen sivuillasi.
  • Hakujen kautta syntyvä myynti. Nämä ovat tapauksia, joissa asiakas vastaanottaa ja avaa sähköpostin, hakee sitten verkkokaupastasi tuotetta tai siirtyy suoraan verkkokauppaasi ostamaan. Nämä myynnit ovat usein muiden kanavien ansiota.
  • Myynnin kokonaiskasvu. Sähköpostikampanjan päätyttyä useimmilla sivustoilla liikenne ja myynti kasvavat kokonaisuudessaan, mikä ei kuitenkaan johdu suoranaisesti sähköpostista. Ihmiset saattavat välittää sähköposteja eteenpäin, jakaa niitä sosiaalisissa verkostoissa ja levittää tarjoustasi monin vaikeasti seurattavin tavoin.

 
 
Laske sähköpostiosoitteen arvo (SA). Tässä esimerkissä aikavälinä on käytetty yhtä vuotta (12 kk).
 

  • Verkkokaupan aktiivisten sähköpostiosoitteiden lukumäärä (X): 26000
  • Sähköpostin ansiosta tapahtuneet suorien klikkausten myynnit viimeisten 12 kk:n aikana (Y): 120 000€
  • Käytä yhtälöä SA=Y/X
  • Tällöin yhden sähköpostiosoitteen arvo on SA= 4,61€  vuodessa

 
Sähköpostiosoitteen arvon laskeminen auttaa ymmärtämään sähköpostikampanjoinnin tehokkuutta entistä tarkemmin. Esimerkiksi markkinointikampanja, joka tulisi maksamaan 50€ sähköpostitilaajaa kohti, on todennäköisesti liian kallis. Toisaalta kampanja, joka tulee maksamaan 10€ tilaajaa kohti saattaa tuottaa taloudellista voittoa. Tuotot tilaajaa kohti -arviointi saattaa auttaa verkkokauppiaita arvioimaan sähköpostilistojensa kokonaisarvon ja päättämään, kuinka paljon rahaa tulisi käyttää niiden kasvattamiseen.
 
 
 
 
 
 

Misä mää oon? Verkkosivut tulisivat aueta hitaimmallekin kahdeksassa sekunnissa

LUE LISÄÄ
Misä mää oon? Verkkosivut tulisivat aueta hitaimmallekin kahdeksassa sekunnissa
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI