Sosiaalinen media

Sosiaalinen media markkinoinnissa

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Sosiaalisten medioiden käyttäminen yrityksen markkinoinnissa on olennainen osa nykypäivän potentiaaliset asiakkaat sisäänimevää ns. inbound-markkinointia ja tehokasta brändinrakennusta, mutta mielestäni silti monetkaan yritykset eivät vielä ole osanneet kaikkea tämän mediakentän potentiaalia haltuunsa ottaa. Kaikenlaisen väkisin tuputtamasin aika markkinoinnissa on ohi ja ihmiset ovat kerta kaikkiaan kyllästyneet joka tuutin täydeltä tuleviin mainoksiin. Tehokkain tapa tuoda yrityksen viesti asiakkaiden nähtäväksi on olla siellä mistä jo valmiiksi palveluistasi kiinnostuneet kuluttajat tietoa etsivät ja aihepiiristä keskustelevat. Olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja herättää keskustelua. Kohdistaa viesti sellaisella kohderyhmälle, jota se oikeasti kiinnostaa, eli todellisille potentiaalisille asiakkaille, jotka ovat vapaaehtoisia viestisi vastaanottamaan. Ja tuottaa näille kuluttajille niin mielenkiintoista sisältöä, että he sitten itse jakavat sitä eteenpäin omissa verkostoissaan.
Aiemmassa kirjoituksessani kerroin jo käytännön vinkkejä, miten hyödyntää tehokkaasti sosiaalinen media markkinoinnissa, tällä kertaa taas käymme läpi yksityiskohtaisemmin tärkeimmät sosiaalisen median eri välineet.

Sosiaalinen media markkinoinnissa: Facebook

Miksi yrityksen pitäisi olla Facebookissa? Yksinkertaisesti siksi, että siellä ovat kaikki muutkin. Facebook on maailman suosituin nettisivusto ja sosiaalinen media markkinoinnissa. Tällä hetkellä jo liki 2 miljoonaa suomalaista ja maailmanlaajuisesti 900 miljoonaa käyttäjää on löytänyt tiensä tämän sosiaalisen median kuninkaan pariin. Jos siis yritykselläsi ei vielä ole Facebook-tiliä, luo sellainen niin pian kuin mahdollista. Ei ole mikään sattuma, että Facebook on suosituin sosiaalinen media markkinoinnissa.
Tyypillinen tapa lisätä yritykselle sivut Facebookiin on luoda ensin oma henkilökohtainen tili – jos sinulla ei sellaista vielä jostain syystä ole – ja sitten tämän tilin kautta luoda yrityksellesi fanisivut. Tutki millaisia fanisivuja kilpailijasi ja muut yritykset ovat perustaneet, vertaile fanimääriä ja kirjaa ylös kaikki onnistuneet ratkaisut. Seuraa, millaista sisältöä suosituimmat yritykset sivuilleen lataavat ja varasta kursailematta parhaat ideat omaan käyttöösi. Suosituimmista suomalaisista Facebook-fanisivuista reilu 80 sivua on kerännyt jo yli 100 000 fania ja tämän hetken kaikkein suurimmalla kansainvälisellä hitillämme Angry Birdsillä on faneja hurjat 21 miljoonaa kappaletta!
Facebook-fanisivuille voit lisätä tektisisällön lisäksi kuvamateriaalia, videoita, blogisi RSS-syötteen, linkkejä omille sivustoillesi, Twitter-päivityksesi, erilaisia sovelluksia jne. jne., you name it. Ja mikä parasta, Facebook-sivujen päivittäminen on äärimmäisen helppoa. Et tarvitse verkkosuunnittelijaa lisätäksesi fanisivullesi mainoskampanjan, lehdistötiedotteen, uusia tuotekuvia tai kysyäksesi fanejesi kuulumisia, vaan teknisesti tumpelommatkin kykenevät tekemään tämän kaiken itse käden käänteessä. Kermana kakun päällä kaikki julkaisemasi sisältö ilmestyy välittömästi uutissyötteenä kaikkien faniesi Facebook-pääsivulle. Tärkeintä onnistuneiden FB-sivujen ylläpidossa onkin sivujen säännöllinen päivittäminen, fanien aktivoiminen ja mielenkiintoisen sisällön tuottaminen. Älä kuitenkaan innostu päivittämään sivujasi liian usein, se menee jo spämmäämisen puolelle ja karkottaa käyttäjiä. Suunnittele siis sisältösi huolella ja tarjoa faneillesi jotain heitä oikeasti kiinnostavaa myynninedistämismateriaalia.

Sosiaalinen media markkinoinnissa: Twitter

Twitter on suosittu mikroblogi, johon käyttäjät voivat päivittää maksimissaan 140 sanan viestejä. Myös Twitterin suosio on ollut huikeassa nousussa ja nykyään sillä on maailmanlaajuisesti jo yli 300 miljoonaa käyttäjää. Twitter on suosittu sosiaalinen media markkinoinnissa mutta myös jakaa mielipiteitä markkinointipotentiaalisuutensa suhteen. Osaavat yritystwiittaajat pitävät Twitteriä jopa isoveljeään Facebookia tehokkaampana markkinointikanavana, toiset eivät puolestaan tunnun saavan palvelusta yhtään mitään irti. Parhaimmillaan Twitter kuitenkin on erittäin tehokas nettilinkkien jakelukanava, jonka kautta informaatio – kuten tiedot uusista tuotteista, mainoskampanjat, kilpailut ja yritysblogipäivitykset – leviää kulovalkean tavoin. Lisäksi Twitter on täynnä keskustelua erilaisista aihepiireistä, myös sinunkin bisneksestäsi. Yritystilin luominen palveluun antaa sinulle mahdollisuuden olla mukana tässä keskustelussa, ottaa siitä vinkkejä ja vaikuttaa siihen.
Tärkeintä on saada hankittua mikroblogillesi seuraajia. Twitter-tilin seuraajamäärän kasvattaminen vaatii aktiivista päivittämistä ja ennen kaikkea vuorovaikuttamista muiden käyttäjien kanssa. Täyden hyödyn irti saaminen Twitteristä vaatiikin siis melkoisen ajan käyttämistä palvelun parissa. Paras tapa lähestyä palvelua onkin ensin luoda henkilökohtainen tili ja tutustua twiittaamisen maailmaan. Kun olet henkilökohtaisen tilin kautta ymmärtänyt, miten Twitter toimii, voit päätellä olisiko siitä hyötyä yrityksesi markkinoinnissa. Kätevä tapa lisätä seuraajamääriä on mainostaa Twitter-tiliä yrityksen kotisivuilla, tiedotteissa, blogeissa, Facebookissa jne.

Sosiaalinen media markkinoinnissa: LinkedIn

LinkedIn on 175 miljoonalla käyttäjällään maailman suurin ammattilaisten suosima sosiaalinen media. LinkedIn on suosittu erityisesti henkilökohtaisessa verkostoitumisessa, mutta myös yritystasolla sen potentiaalit ovat melkoiset. Monet yritykset hyödyntävätkin palvelua ennen kaikkea uusien työntekijöiden rekrytoinnissa, mutta aktiivinen LinkedIn –markkinoija hyötyy palvelusta vielä paljon enemmän. Esimerkkejä aktiivisesta vaikuttamisesta on osallistuminen erilaisiin ryhmiin ja niissä käytäviin keskusteluihin, markkinointiviestintä statuspäivitysten kautta, kysymyksiin vastaaminen LinkedIn Answers –palvelussa sekä tapahtumien markkinointi LinedIn Eventsissä.

Sosiaalinen media markkinoinnissa: Muut palvelut

Edellämainittu kolmikko on käyttäjämääriltään aivan omassa luokassaan, mutta ammattitaitoinen sosiaalisen markkinoinnin osaaja käyttää myös muita kohderyhmilleen ja materiaaleilleen sopivia palveluja. Esimerkiksi YouTube tarjoaa mahdollisuuden luoda oma kanava yrityksen videoille, Pinterest on uusi ja kovassa nousussa oleva tulokas sosiaalisten medioiden joukkoon ja Instagram tarjoaa kätevän mahdollisuuden kuvamateriaalin jakoon. Oman yritysblogin ylläpidon lisäksi kannattaa myös osallistua keskusteluihin oman kohderyhmän suosituimmilla keskustelufoorumeilla ja blogeissa.

Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä

LUE LISÄÄ
Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI