Suosituksia

Näin tuotat vakuuttavaa sisältöä vähällä vaivalla – sisältökuratointi on kiireisen yrittäjän pelastus!

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Hakukoneoptimointi ei ole koskaan projekti, vaan jatkuva prosessi.  Tuore, asiakkaiden kysymyksiin vastaava ja heidän tarpeitaan palveleva verkkosisältö on hakukoneoptimoinnin tulosten kannalta keskeisessä asemassa.  Hakukoneet järjestävät hakutulokset tulosten tuoreuden ja vastaavuuden mukaan. Hakijoille halutaan toisin sanoen tarjota tuoreinta ja hakijan hakua eniten vastaavaa sisältöä.
Parhaat hakutulokset eli verkkosivut ovat kokoelma ikivihreää ja uunituoretta sisältöä. Autoaiheisella sivustolla esimerkiksi verkon selkeimmät ohjeet öljynvaihtoon on ikivihreää, aina relevanttia sisältöä. Upouudenauton navigointijärjestelmän testaus ja tulosten julkistus on taas uunituoretta, tässä ajassa kiinni olevaa sisältöä. Molempia tarvitaan.
Älä perusta blogia tyhjän päälle
Blogit ovat selkein ja yksinkertaisin tapa tuottaa uunituoretta tavaraa verkkosivuillesi. Erään yhdysvaltalaisen internetmarkkinointiyrityksen teettämän tutkimuksen mukaan ne kuluttajamarkkinointiin keskittyvät yritykset, joilla on selkeä ja systemaattisesti päivittyvä blogi saavat jopa 90 % enemmän liidejä kuin sellaiset B2C-firmat, joilla blogia ei ole.
Yksinkertaista, eikö totta? Ei ihan niinkään. Verkko on täynnä pystyyn kuolleita blogeja, joissa viimeinen elonmerkki on nähty edellisellä vuosikymmenellä. Tällaisista blogeista on niitä ”ylläpitäville” yrityksille enemmän haittaa kuin hyötyä. Kuollut blogi viestii yrityksestä, jolta ideat loppuivat tai sitten niitä ei alun perinkään ollut. Tällaiset blogit tulisi mitä pikimmiten siivota pois yrityksen mainetta pilaamasta.
Poikkeuksena ovat blogit, joissa lopetuspäätös on selkeä ja suunniteltu. Se tuodaan selkeästi esillä viimeisessä postauksessa. Hyvä tapa on esimerkiksi todeta, että tämä postaus on vuoden mittaiseksi suunnitellun juttusarjan viimeinen. Tällaiset blogit kannattaakin säilyttää osana verkkostrategiaasi, erityisesti niiden tuoman linkkiarvon takia.
Sisältökuratointi tuo verkkosivuille nopeasti relevanttia sisältöä
Hyvä blogi vaatii systemaattisuutta, suunnitelmallisuutta, luovuutta ja niitä paljon puhuttuja resursseja. Ilman niitä ei blogia kannata perustaa lainkaan. Jos yrityksellä ei ole käytössään sellaisia resursseja, joilla hyvää blogia ylläpidettäisiin, kannattaa harkita sisältökuraattoriksi ryhtymistä.
Sisältökuratointi on huomattavasti vaivattomampaa kuin blogin pitäminen, johon saa helposti uppoamaan useamman tunnin työviikosta. Kuratoinnin ideana on tuottaa verkkosivuillesi toimialasi muiden asiantuntijoiden parhaita paloja, omalla mausteellasi. Aiheet tulevat sivuille tällöin annettuna, mutta samalla yritys voi profiloitua asiantuntijana ottamalla niihin selkeän, oman kannan.
Kuratoimaan! Näin tuotat verkkosivuillesi hetkessä relevanttia, hakukoneiden ja hakijoiden arvostamaa sisältöä:

  • Seuraa herkeämättä omaa toimialaasi koskevaa uutisointia, blogeja ja verkkokeskustelua.
  • Poimi muista alasi blogeista parhaat palat ja nosta niitä esille omassa blogissasi.
  • Höystä jo julkaistua sisältöä esimerkiksi eriävällä mielipiteellä tai tuomalla toisen kirjoitukseen puolustavan näkökulman.
  • Laadi näkökulmasi siten, että se on kirjoitettu asiakkaidesi näkökulmasta. Ratkaise heidän ongelmiaan, älä puhu itsellesi.
  • Nyrkkisääntö kaikessa verkkoviestinnässä on tämä: kun palvelet asiakkaitasi, palvelet myös itseäsi. Se mikä kuulostaa omasta mielestäsi parhaalta, ei välttämättä ole sitä asiakkaidesi mielestä. Kirjoita, kuvaa ja viesti aina heidän lähtökohdistaan käsin. He eivät ole kiinnostuneita siitä, mikä laitteesi on vaan miksi se on tehty ja mitä sillä saa aikaan.

Misä mää oon? Verkkosivut tulisivat aueta hitaimmallekin kahdeksassa sekunnissa

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.