Ajatuksia

Anteeksi, saanko kysyä! Tehokas jouluverkkokauppias antaa asiakkaalleen muutakin kuin katalogin selattavaksi

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Joululahjasäkkini ammottaa tyhjyyttään. Tiedän. Sen lisäksi, että voisin katsoa itseäni taas tänä vuonna peiliin ja syyttää vain itseäni saamattomuudesta, haluan silti heittää toiveen ilmaan jo tulevia vuosia ajatellen – ihan vain itseäni ja hermojani säästäen. Haluan, että joku tekee joulushoppaamisen puolestani. En tarkoita nyt sitä, että vain vastaanottaisin vain erilaisia tarjouksia sähköpostiini – mitkä nekin ovat erityisesti joulunaikaan tervetulleita – vaan kaipaan jouluostoksissani ihan konkreettista jeesiä. Tarvitsen ensi jouluksi nuuskijan.
Nuuskija eli verkon henkilökohtainen shoppaaja voisi esimerkiksi käydä läpi tuhansia blogeja, tuotesivustoja ja muita verkkosisältöjä. Shoppari ei ainoastaan lähettäisi minulle linkkejä mielenkiintoisiin blogipostauksiin, vaan kasaisi perustellun listan antamaani briiffiin perustuen siitä, miten ja miksi kukin valinta saisi minut näyttämään hyvältä lahjansaajan silmissä. Hintahaarukka ja budjetti olisi luonnollisesti annettu jo verkossa täytettävässä esitietolomakkeessa etukäteen.
Henkilökohtainen lahjaidealistani voitaisiin koostaa salasanojen taakse omaksi henkilökohtaiseksi lahjasäkikseni, mistä voisin valita päältä parhaimmat ja pudottaa pois pahimmat. Lopuksi valitsisin ”Kääri pakettiin”-toiminnon ja kurvaisin verkkokassan kautta ulos.
Tällainen palvelu lienee vielä ensi joulunakin vain omaa toiveuntani, ja saan edelleen syyttää saamattomuudesta vain itseäni. Mutta silti. Voisiko verkkokauppakin toimia jatkossa kivijalkakaupan tavoin?
Verkkokauppoja on ollut olemassa jo vuosikaudet. Missä viipyy se verkon myyjä, joka kysyy, että joko minua palvellaan? Olen joululahjaostoksilla aivan yhtä ulalla tein niitä sitten verkkokaupassa tai tavaratalossa. Pienellä eleellä verkkokauppiaan suunnalta minusta saisi uskollisen asiakkaan vuoden tärkeimpään ajankohtaan.
Verkkokauppias! Kuinka aiot palvella minua ensi jouluna? Tarjoatko vain katalogin, jota selata vai autatko minua ratkaisemaan ”asiakkaani” – läheiseni – ”ongelman”? Tarjoa ensi jouluna asiakkaallesi auttava käsi. Luo mielikuva verkkokaupasta, joka onkin verkkopalvelu.
Samalla haluan toivottaa kaikille lukijoille, asiakkaille ja vielä sellaiseksi ryhtymistä pohtiville ennen kaikkea rauhallista joulua ja menestystä uuteen vuoteen. Mitä muuten näihin internetmarkkinointiasioihin tulee, joko teitä palvellaan?
 

Kynttilöitä

Rauhallista ja hyvää joulua toivottaa Saleslionin väki!


 

Yhteistyöllä onnistutaan – yrityksen uudet verkkosivut vaativat selkeät sävelet

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.