Suosituksia

Omia juttuja vai aidosti antoisaa? Verkkosisältöjä kannattaa tuottaa vain tarpeeseen

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Säännöllisesti päivittyvät verkkosisällöt ovat useammankin markkinointiblogin säännöllisessä käsittelyssä hakukoneiden arvostaessa hyvää sisältöä silkan sanahelinän sijaan. Hyvä verkkosisältö ei synny itsestään omasta itsestään päällisin puolin puhuen, vaan vaatii aikaa, ajatusta ja paneutumista yrityksen asiakkaiden arkeen ja ajatuksiin yrityksestä, sen toimialasta, tuotteista ja palveluista. Hyvä verkkosisältö opettaa, inspiroi ja innostaa. Hyvä verkkosisältö ei ole muotoon sidottu, se voi olla liikkuvaa kuvaa, ääntä tai tekstiä, aina riippuen siitä, minkälainen julkaisuformaatti olisi yrityksen asiakkaiden kannalta tarkoituksenmukaisin. Hyvää sisältöä ei tarvitse keksiä. Asiakkaiden tarve synnyttää sen. Jos et ole varma siitä, mitä tarkoitusta julkaisemasi sisältö palvelee, älä julkaise sitä ollenkaan. Palaa mieluummin piirustuspöydälle pohtimaan, mikä voisi olla sisältösi tavoite ja tarkoitus.
 
Törmäsin vastikään ameriikankollegan kirjoitukseen samasta aiheesta. Hyvä sisältö ei todella ole lopulta vaikeaa tuottaa, jos se selkeästi palvelee yrityksen tavoitetta ja sillä on yrityksen asiakkaalle jokin tarkoitus. Kollegan ajatuksia tiivistäen yritys voi päästä sisällöntuotannon alkuun kolmella helpolla tavalla.

  1. Ensimmäiseksi yritys voisi näyttää konkreettisesti, kuinka se heidän edustamansa hilavitkutin oikein toimii. Vielä parempi olisi, jos yrityksen nykyiset asiakkaat voisivat tehdä sen. Lyhyet jutut yrityksen tuotteen käytöstä esimerkiksi YouTubessa julkaistuna toimivat paremmin kuin kymmenen aiheesta kirjoitettua manuaalia. Tärkeintä on, että videoiden viestinnällinen kärki on kristallinkirkas. Lopun voi antaa tapahtua itsestään. Näytellyltä se ei saa näyttää.
  2. Toinen tapa on kertoa yrityksen tarinaa tuotteiden ja palveluiden taustalla. Blogeissa ja muualla sosiaalisessa mediassa yritys voi vaikkapa julistaa vallankumouksen huonoa hammashygieniaa vastaan ja vyöryttää oman missionsa tukesi asiantuntijaraportteja, lausuntoja, käyttäjien kokemuksia ja vaikkapa yrityksen kemistien aitoja, tässä tapauksessa käsikirjoittamattomia haastatteluita siitä, miten yrityksen missio edistyy.
  3. Kolmas tapa on haastaa omaa toimialaa koskevat stereotypiat. Mainonnansahan tämä keino on ikivanha, mutta verkkosisällön tuotannossa ajatusta on mahdollista viedä paljon pidemmälle. Stereotypioiden haastaminen vaatii kuitenkin selkeää ajatusta siitä, mihin viestinnällä oikein tähdätään – kuten aina muutenkin. Erityisen tehokasta tämän tyyppinen viestintä voisi olla brändiuudistusten yhteydessä tai silloin, kun yritys lähtee tavoittelemaan jotakin uutta asiakassegmenttiä. Tällaisissa tilanteissa on hyvä kertoa, että emme ole ollenkaan sellaisia, joita meidän kuvittelit olevamme – tai siis ei ainakaan meidän yrityksemme.

 
Sisällöntuottaja! Ennen kuin mietit Mitä, mieti ensin Miksi. Miksi Sinun yrityksesi pitäisi tulla verkossa jaetuksi?

Palveluksessasi – eli kuinka rakennat verkkosivuston, joille tullaan toistekin

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.