Sosiaalinen media

Verkostoidu oikein LinkedInissä!

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Lähiaikoina olen joutunut hylkäämään LinkedInissä pari kontaktia ja tämä tulee olemaan käytäntöni myös jatkossa. Näyttäisi siltä, että ilmassa on väärinkäsitystä siitä, kuinka LinkedIniä kannattaa käyttää, jos haluaa kasvattaa liiketoimintaansa. Ja nämä ihmiset olivat hyviä esimerkkejä tästä väärinymmärryksestä.

Miksi hylätä kontakteja LinkedInissä?

Saan jatkuvasti verkostoitumispyyntöjä LinkedInissä ihmisiltä, joita en tunne. Ja se on ihan ok. Ajattelen, että he haluavat aloittaa keskustelun, jotta nähdään onko suhteesta liiketoiminnan kannalta mitään hyötyä. Ja useimmiten näinhän se menee.
Lähiaikoina kaksi eri henkilöä pyysivät minua kontaktiksi LinkedInissä. Hyväksyin pyynnöt, mutta  aloinkin saamaan heiltä vain LinkedIn sähköpostiini mainoksia. En edes tunne heitä ja vielä pahempaa on, että he eivät tunne minua. Heillä ei voi siis olla mitään käsitystä siitä, minkälaisia tuotteita tai palveluita saattaisin tarvita.  Näyttää siltä, että he ovat tehneet vain summittaisia oletuksia pelkän profiilini perusteella.
Tämä on hyvä esimerkki huonoimmasta mahdollisesta kohdentamattomasta markkinoinnista. Se on suoranaista hakuammuntaa, jossa on pelissä sekä raha että maine. Ilmeisesti nämä ihmiset etsivät LinkediInistä vain profiileja, jotka täyttävät tiettyjä ylimalkaisia kriteereitä. Ja kun he löytävät kriteereihin jollakin tapaa sopivia profiileja, he pyytävät kontaktiksi. Ja sitten he lähettävät heidän eniten myyvän meilinsä LinkedInissä näille ihmisille. Tiedät varmasti tyypin. Se menee näin:
”Tässä on upea tuotteeni. Sinun tulisi haluta se. Soita minulle, niin jutellaan lisää.”
Jep jep…
Kysymys oli siis pelkästään siitä, mitä markkinoija itse haluaa ja tarvitsee, eikä siitä, mitä minä potentiaalisena asiakkaana voisin tarvita.

Tuloksena vain hylkäys ja negatiivinen mielikuva yrityksestä

Ei ehkä tule yllätyksenä, että hylkäsin nämä kontaktit.
Tämä on verrattavissa ovelta-ovelle myyjiin tai roskapostiin – mutta vielä pahempaa. Pahempaa sen vuoksi, että olen saanut heistä paljon enemmän informaatiota. He eivät ole anonyymejä spammaajia.
Minulla on mahdollisuus luoda mielikuva heistä, joka ei pursua luottamusta. Jos haluaisin voisin, jopa tutkia heidän profiilinsa. Voisin nähdä keitä heillä on kontakteissa ja luoda samalla tavalla mielikuvan heistä. Kannattaakin tarkasti miettiä, ketä ihmisiä haluaa LinkedInissä verkostoonsa, sillä toisten huonolla käytöksellä voi olla vaikutusta myös omaan maineeseen.
Kun ymmärrämme, että myynti perustuu suhteille ja luottamukselle, näemme miksi tämä käytäntö on täynnä ongelmia. Ethän voi mennä ilman tutustumista naimisiin. Sama pätee myyntiin, et voi tehdä kauppaa pelkästään lisäämällä toista kontaktiksi LinkedInissä. Se työ on tehtävä, jonka avulla rakennetaan suhde, opitaan prospekteista ja tunnistetaan laadukkaat liidit. Tarvitsevatko he sitä, mitä olet myymässä? Voitko auttaa heitä ratkaisemaan jonkin ongelman?
Kun olet saanut vastauksen näihin kysymyksiin ja luonut luottamuksellisen suhteen prospektin kanssa, voit tehdä heidän kanssaan kauppaa.
LinkedIn on oivallinen työkalu verkostojen ja suhteiden luomiseen ja oman erikoisosaamisen jakamiseen. On olemassa keinot, joiden avulla saadaan aidosti hyviä liidejä LinkedInin kautta. Kun katsot jonkin henkilön tai yrityksen esittelyä, näet kuinka olet kytköksissä niihin käyttämällä LinkedInin advanced search –toimintoa. Hyödynnä yhteisiä kontakteja tutustumisessa potentiaalisiin asiakkaisiin.  Jos sinulla on hyvät suhteet kontakteihisi, he esittelevät sinut mielellään myös omille kontakteilleen. Näin kasvatetaan verkostoa hyvässä hengessä ja luottamuksella.
Menestyksen avain piilee tässä taktiikassa: luo todella hyvät suhteet ihmisiin, joiden kanssa olet verkostoitunut LinkedInissä. Kun sinulla on jo heidän luottamuksensa, he esittelevät sinut mielellään myös muille. Tämä on minun mielipiteeni siitä, kuinka LinkedIniä kannattaa käyttää uusasiakashankinnassa.
Tee inventaario LinkedInissä. Käy läpi, kuinka käytät LinkedIniä ja kuinka muut ovat vuorovaikutuksessa sinuun. Tee selkeät ja tarkoituksenmukaiset suunnitelmat siitä, kuinka aiot rakentaa suhteita kontaktiesi kanssa ja kasvattaa verkostoasi.
Näin huomaat LinkesInin tarjoamat aidot liiketoiminnalliset hyödyt ja mahdollisuudet!
Oletko törmännyt vastaavanlaisiin yhteydenottoihin LinkedInissä? Tai joutunut tekemään inventaariota omassa verkostossasi?

Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.