Markkinointi vinkit

Vinkit hakukoneoptimointiin sisällöntuotannossa

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Hakukoneoptimointi on muuttunut hurjasti viime vuosien aikana. Tuleva vuosi tuo mukanaan vaan lisää uudistuksia. Google kehittää jatkuvasti algoritmiään, joiden perusteella se antaa sivustoille sijoituksia hakutuloksissa. Sisällön merkitys on kasvanut yhä vain suuremmaksi hakukoneoptimoinnissa. Enää ei riitä pelkät rimpsut avainsanoja vaan tarvitaan oikeasti hyödyllistä sisältöä, jolla on arvoa lukijalle. Tässä artikkelissa käymmekin läpi pääasiallisesti sisällön merkitystä hakukoneoptimoinnissa.

Mitä tulee ottaa huomioon, kun kirjoitetaan sisältöä verkkosivuille?

Toki pääasiassa kirjoitamme aina lukijalle, mutta mikäli haluamme, että sisältömme on myös helposti löydettävissä internetissä, tulee tiettyihin hakukoneoptimoinnin pääperiaatteisiin kiinnittää erityistä huomiota sisältöä kirjoitettaessa. Lue oheinen tsekkilistamme, niin tiedät että artikkelissasi on kaikki pääasia kohdillaan hakukoneoptimointia ajatellen.
 

  1. Valitse artikkelin aiheeseen sopivat pääavainsana sekä muut pääavainsanaan sopivat avainsanat
  2. Käytä avainsanoja pääavainsanaa otsikossa
  3. Käytä avainsanoja väliotsikoissa
  4. Käytä avainsanaa tekstissä, mutta vältä liiallista toistoa
  5. Sisällytä tekstiisi aina kun mahdollista kuvia ja multimediasisältöä kuten videoita
  6. Nimeä kuvat avainsanoilla ennen verkkoalustalle lataamista
  7. Kirjoita kuvatekstit
  8. Kun upotat videoita esim. Youtubesta tai Vimeosta, muista nimetä videot ja kirjoittaa kuvaustekstit kanavassa
  9. Käytä tekstissäsi hyödyllisiä linkkejä muualle sivustollesi
  10. Kirjoita tarpeeksi pitkästi mutta ei liikaa, noin 300-450 sanaa on sopiva määrä
  11. Varmista, että artikkelin url on relevantti ja sisältää pääavainsanan
  12. Lisää metakuvaukset verkkoalustalla*

 
*Metakuvaus on teksti, joka tulee sivun otsikon alle Googlen hakutuloksissa. Katso esimerkki kuva:
Metakuvaus
Huomioi myös sosiaalinen media, sillä hakukoneoptimoinnissa myös tykkäysten ja jakojen määrällä on väliä. Jos sisältöäsi on jaettu paljon sosiaalisessa mediassa, Google katsoo, että sisältö on relevanttia ja näin ollen hyödyllistä lukijoilla ja nostaa sijoitusta hakutuloksissa.
 
Kun haluat ammattitiimin hakukoneoptimointiin ja sisällöntuotantoon,Ota yhteyttä!
 

Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen

LUE LISÄÄ
Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI