Yrityksen viestintä verkossa on nykypäivänä ehdottoman tärkeää liiketoiminnan näkökulmasta. Suurin osa ihmisistä hakee ensisijaisesti tietoa verkossa, joten verkkoviestintä on varmin keino saada ihmiset tietoiseksi yrityksestä. Lisäksi kuluttajat ovat entistä omatoimisempia: he eivät odota, että heihin otetaan yhteyttä, vaan he ottavat itse selvää tuotteista ja palveluista, joita tarvitsevat. Verkossa erottautuminen on kuitenkin haastavaa ja vaatii taitoa. Siksi yrityksen verkkoviestintään on kannattavaa panostaa. Hutiloidusti tehdyt verkkosivut eivät kerää myyntiliidejä, eikä kuollut blogi saa lukijoita.
Kuinka yrityksen viestintää tehdään verkossa?
Verkkoviestintä vaatii paneutumista ja aikaa. Nykyään yrityksen viestintä ei ole pelkkää tekstiä ja kuvia, vaan siihen kuuluu paljon muutakin. Erilaisia verkkoviestinnän kanavia ovat yrityksen verkkosivujen lisäksi mm. blogit, sosiaalisen median eri kanavat ja niiden aktiivinen päivittäminen, videot, sähköpostit, verkkokauppa ja niin edelleen. Pelkät kanavat eivät kuitenkaan riitä, sillä kun kerran olet liittynyt johonkin esimerkiksi sosiaalisen median palveluun, siellä tulee myös olla. Ja tämä tarkoittaa sitä, että päivityksiä tulee tehdä viikoittain. Mitä viestii blogi, jota on päivitetty viimeksi pari kuukautta sitten?
Monissa yrityksissä on tehty se virhe, että liitytään esimerkiksi Facebookiin, mutta innostus lopahtaa kuukaudessa ja päivityksiä ei enää tulekaan. Verkkoviestinnän tuleekin olla johdonmukaista ja säännöllistä, jotta pystytään antamaan yrityksestä haluttu mielikuva ja lisätä ihmisten tietoisuutta. Onnistuneella verkkoviestinnällä voidaan saada paljon hyvää aikaa ja päinvastoin. Se ei anna yrityksestä kovin aktiivista kuvaa, jos sen Facebook-sivut kolisevat tyhjyyttään.
Yrityksen viestinnässä kannattaa käyttää luovuutta
Etenkin nuoret aikuiset ovat todella kriittisiä yritysten verkkoviestintää kohtaan. Ensimmäinen askel kohti toimivaa viestintää on ymmärtää potentiaalisten asiakkaiden käyttäytymistä verkossa: Kuinka verkossa luetaan, klikkaillaan ja toimitaan. Nykyään ihmiset eivät jaksa enää lukea verkossa juuri mitään, joten esimerkiksi videot ja kuvat voivat olla tehokkaampi keino viestiä kuin teksti. Myös sivujen ulkoasulla ja sijoittelulla on suuri merkitys, koska ihmiset silmäilevät sivuja lineaarisen lukemisen sijaan. Tärkeimmät asiat tulisi sijoittaa sivun yläosaan, koska kävijä ei välttämättä vieritä sivua alaspäin lainkaan. Näin sivustosi vierailija saa yhdellä silmäyksellä kuvan yrityksestäsi ja sen palveluista. Verkkoviestinnässä kannattaakin ajatella, että mitä sinä haluaisit ensimmäisenä tietää, kun päädyt yrityksen verkkosivuille.
Millaiset viestit vetävät lukijaa puoleensa? Viihdyttävät, vinkkejä antavat ja asiakasta koskettavat viestit yleensä toimivat. Ylipäätään tunteita herättävät ja hyödylliset tekstit kiinnostavat lukijaa. Kun annat konkreettisia neuvoja, lukija näkee asiantuntijuutesi ja kokee tekstin hyödylliseksi. Sen myötä yrityksesi jää hänen mieleensä. Jos sinulla on viihdyttävä kampanja Facebookissa, lukijat alkavat jakaa sitä eteenpäin. Tunnetta synnyttävä otsikointi, herättää lukijan uteliaisuuden ja hän klikkaa auki tekstisi. Ihmistä lähellä oleva aihe, saa hänessä aikaan tunteen, että juuri hänen tarpeitaan kuunnellaan. Hyvillä teksteillä pääset siis lähelle asiakasta ja jäät hänen mieleensä. Lisäksi positiivisen kokemuksen saanut asiakas levittää viestiäsi eteenpäin, joten tunnettuutesi kasvaa. Kun yritys on tunnettu, se saa lisää asiakkaita. Toimiva verkkoviestintä voi siis saada positiivisen pyörän pyörimään.
Hyvin hoidetulla verkkoviestinnällä on todellakin vaikutusta
Yrityksen viestintään panostaminen on rahanarvoista, vaikka saattaakin kuulostaa hankalalta. Hyvällä verkkoviestinnällä voidaan saada hyviä tuloksia aikaan. Verkkoviestinnällä voidaan mm. saada ihmiset tietoiseksi yrityksestä, hankkia lisää asiakkaita, saada ihmiset jakamaan yrityksen viestiä verkossa ja päiväkahvikeskusteluissa, vahvistaa brändiä ja parantaa myyntiä. Jos asiakas etsii tarjoamastanne tuotteesta tai palvelusta tietoa ja päätyy yrityksesi blogiin. Mielenkiintoisen blogitekstin luettuaan, hän saattaa aktivoitua ja näin ollen tehdä ostopäätöksensä. Blogissa voisikin olla yhteydenottolomake, joka aktivoi lukijan toimimaan ja ottamaan teihin yhteyttä, jolloin sinä voit saada uuden asiakkaan.
Haluatko laittaa verkkoviestintäsi kuntoon? Me autamme sinua, ja pääset helpommalla! Ota yhteyttä, niin kartoitamme tilanteesi.
Onko sinulle jäänyt mieleen hyviä esimerkkejä verkkoviestinnästä? Mikä sinua lukijana kiinnostaa, kun etsit tietoa verkossa?