Verkkokaupan mainonnan tuottolaskurit (ROAS)

Mietitkö esimerkiksi, ovatko Google shopping mainonnan tai hintavertailusivujen mainonta kannattavaa?

Lopeta arvailu ja käytä helppoja verkkokaupan kaavoja markkinoinnin kannattavuuden laskemiseen.

ROAS (Return On Ad Spend eli suomalaisittain mainontakulujen tuotto) viittaa mainosbudjetilla saavutettuihin myyntituloksiin. Se kertoo, kuinka monen euron edestä saat myyntiä esimerkiksi yhden euron mainosbudjetilla.
ROAS voidaan ilmaista joko kokonaislukuna tai prosenttilukuna (4,5 vs. 450 %).

ROAS on ensisijaisesti taktinen työkalu. Se voi olla hyvä mittari mainonnan seuraamiseen silloin, kun seurataan kampanjan tai mainoskanavan tehokkuuden kehitystä. ROAS siis kertoo sen, mikä on mainonnan kulujen ja sen synnyttämän myynnin välinen suhde. Se siis mittaa mainosbudjetin käytön tehokkuutta – ei sen tuottavuutta.

Muistathan että, tarkempi kuva ROAS:n tehokkuudesta saadaan attribuutiomalleja hyödyntämällä, jolloin voidaan muodostaa paitsi kokonaisvaltaisempi kuva eri kanavien vaikutuksesta asiakkaan konversioreittiin, myös saada lisätietoa markkinointibudjetin allokoinnin tueksi kanavittain.

Valitse tästä kumpaa laskuria käytät

ROAS (Return On Ad Spend) tuottolaskuri

(mainontaan sijoitetun pääoman tuotto)

Laske verkkokauppasi ROAS

Tällä laskentakaavalla saat selville mainontaan sijoitetun pääoman tuoton (ROAS- Return on ad spend) lukeman, joka siis kertoo, että jos laitat mainontaan yhden euron, niin montako euroa tulee tuottona, jos esimerkiksi laitat yhden euron ja saat myyntiä sillä 10 euroa, on ROAS lukema silloin 10.

 

0
Minimitavoite (8)

Mikä on kauppasi minimi ROAS laskuri

(Kuinka paljon ROAS lukusi pitää minimissään olla katteen kautta mitattuna )

%
Silloin, kun ROAS nousee yli kymmenen, on todennäköistä, että mainontasi on kannattavaa.

Laske verkkokauppasi minimi ROAS

Tällä laskurilla selvität verkkokaupan keskikatteesi perustella kuinka ylös ROASin on yllettävä, jotta mainontasi on kannattavaa tai saavuttaisi ns. break-even tason eri mainoskanavissa, kuten hintavertailusivustoilla, vertaa.fi ja kelkoo.fi. Aina kun pääset eri kanavissa minimi ROAS:n luvun yläpuolelle, on mainontasi kannattavaa tuotto panos suhteessa.  Hyvänä lähtökohtana olisi, jos ROAS lukusi yltäisi kymmeneen tai sen yläpuolelle, mutta on täysin toimialakohtaista, kuinka ylös ROASin on yllettävä, jotta mainonta on kannattavaa.

 

0%

On sinun minimi ROAS lukusi.

Tämä luku on minimi ROAS lukusi mihin sinun on minimissään päästävä eri mainoskanavissa, ettei markkinointisi olisi tappiollista. Mitä enemmän tuota lukua ylität, sen kannattavampaa mainontasi on.

Jätä meille soittopyyntö sivun alaosasta, niin lähdetään kehittämään ROAS lukuasi yhdessä.

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI