Sosiaalinen media

5 salaisuutta Facebook liidigenerointiin B2B-yrityksille

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

liidigenerointi Somessa
 
Sanotaan, että Facebook ei ole optimaalinen paikka B2B-yrityksille liidien hankinnan näkökulmasta. Vaikka sanotaan, että B2C ja B2B markkinointi eroaa huomattavasti toisistaan, myös B2B-puolella markkinointi tapahtuu ihmiseltä ihmiselle.  Tätä ei tule unohtaa markkinointiviestinnässä.
Monet meistä B2B-yrityksistä painii seuraavien kysymysten kanssa: Mitä sanoa ja kuinka toimia sosiaalisessa mediassa? Ihan kuin olisimme jotenkin taantuneita ihmissuhdetaidoissa. Todellisuudessa eroa ei kuitenkaan ole niin paljon kuin sanotaan olevan, joten voimme nyt iloita siitä, että myös Facebookia ja sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää tehokkaasti B2B-markkinoinnissa ja liidigeneroinnissa. Yhtälailla businesstapaamiset ja keskustelut voidaan siirtää onlineen kahvikupin tai lounaspöydän äärestä. Sillä ihmisiähän tässä vain ollaan.
Olemme nähneet, kuinka menestyksekkäästi sosiaalisessa mediassa voi toimia, kun muistaa tämän ihmiseltä ihmiselle tapahtuvan vuorovaikutuksen perussäännön. Keskittymällä ihmisiin eikä yrityksiin myös B2B-yritys pärjää erinomaisesti sosiaalisessa mediassa. Fanien ja liidien keräämiseen avainasemassa on tietynlainen sisältö, josta saat vinkkejä myöhemmin tässä blogissa.
Tunnetkin varmaan jo sen, kuinka internetmarkkinointi toimii – jaat salaisuutesi yleisösi kanssa. Ja tämä on se mitä aiomme tehdä tänään. Lue 5 salaisuutta, joilla menestyt liidigeneroinnissa  Facebookissa.

Et tarvitse Facebook-strategiaa vaan sisältöstrategian

Luo sisältöä kuten blogeja, presentaatioita, videoita ja muuta sisältöä, joka aidosti auttaa kohdeyleisöäsi omassa työssään. Sisällön avulla pystyt promotoimaan yritystäsi helposti Facebookissa. Mitä enemmän laadukasta sisältöä yrityksellä on jaettavanaan sitä parempi. Kartuta itsellesi kirjasto kohderyhmääsi hyödyttävää sisältöä. Saat faneja ja seuraajia sosiaalisessa mediassa, kun jaat oikeasti mielenkiintoista ja hyödyllistä tietoa.  Ilman tätä sisältöä, sinulla ei ole mitään mielenkiintoista postattavaa tai mainostettavaa Facebookissa.

Liidigeneroinnissa et voi julkaista pelkästään mainostavia julkaisuja

Se vaan ei toimi. Avain liidien saamiseen on julkaista Facebookissa vaihtelevaa sisältöä, jossa ei aina ole tavoitteena pelkästään liidien hankinta tai myyminen. Seuraavat tavoitteet kuten tavoittaminen, tietoisuuden lisääminen, keskustelun synnyttäminen, asiakastyytyväisyyden lisääminen ja sitouttaminen ovat yhtä tärkeitä kuin myynnilliset tavoitteet.  Nämä ovat askeleita kohti sitä, mitä todella haluat: kasvattaa liiketoimintaasi. Tasapaino onkin hyvin tärkeää, sillä: Ei kiinnostavaa sisältöä-> ei yleisön huomiota -> ei klikkauksia -> ei liidejä.

Jokaisella julkaisulla tulee olla myös ei-myynnillinen tavoite

Vaikka päällimmäinen tavoitteesi Facebookissa olisikin liidigenerointi, jokaisen julkaisun tulisi sisältää myös jokin muu edellä mainituista tavoitteista, jotta fanit saadaan sitoutumaan ja jatkamaan yrityksesi sosiaalisen median kanavan seuraamista, ja jakamaan julkaisujasi. Voit tavoittaa samassa julkaisussa sekä myynnilliset että ei-myynnilliset tavoitteet. Joskus on hyväksi vain kannustaa kommentoimaan, koska palaute on aina tärkeää ja sosiaalisessa mediassa saat sitä ilmaiseksi. Toisinaan tavoitteena on saada mahdollisimman paljon jakoja, jotta tietoisuus yrityksestä lisääntyy ja sana leviää. Näin kiinnitetään huomio, saadaan klikkauksia ja lopulta niitä liidejä.

Älä unohda visuaalisuutta!

Visuaalisuus tulee aina muistaa postauksia tehdessä. Sillä kuvat ja videot toimivat aina paremmin kuin pelkkä teksti tai linkki. Sisällytä siis postauksiisi visuaalisia elementtejä. Klikkausprosentti on huomattavasti korkeampi julkaisuissa, jotka sisältävät videoita, kuvia ja niiden yhteydessä linkkejä.  Muista visuaalisuus postasit sitten mitä tahansa.

Ja viimeisimpänä mutta ei vähempänä – mainosta!

Ihmiset, jotka jo tykkäävät yrityksestäsi Facebookissa, tuntevat yrityksesi jo, mutta se ei tarkoita sitä, että he tietäisivät, mitä kaikkea myyt tai että he ovat potentiaalisia asiakkaita. Lisäksi kannattaa laajentaa tietoisuutta kohderyhmässäsi: tähän tarkoitukseen kannattaa käyttää Facebook-mainontaa. Mutta älä mainosta suoraan tuotettasi, vaan sitä hyödyllistä sisältöä, jota jaat. Eli markkinoi markkinointiasi!
 
Tässä siis vain muutama vinkki B2B-markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Jos tarvitset resursseja internetmarkkinointisi hoitamiseen tai haluat kuulla lisää ota yhteyttä asiakaspalveluumme!

Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä

LUE LISÄÄ
Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI