Markkinointi vinkit

8 tapaa lisätä konversiota verkossa psykologian avulla

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Konversio-optimointi
Internet-markkinointi muuttuu ja kehittyy koko ajan. Parhaat verkkomarkkinoijat kokeilevat rohkeasti uusia työkaluja ja menetelmiä, kuten chat-palvelua verkkosivuilla, GIF-kuvia sähköpostimarkkinoinnissa jne. Toisaalta uusien trendien mukaan meneminen ei aina takaa onnistumista. Joskus uuden markkinointimenetelmän kokeilu osoittautuu täydeksi flopiksi. Internet-markkinoinnissa tärkeintä onkin oppia ja kehittyä kokeilun kautta.
Mikäli haluat olla varmempi siitä, että myös uudet menetelmät toimivat, perusta markkinointisi siihen, mikä on ollut olemassa jo ”Aatamin ajoista” lähtien, nimittäin ihmisen käyttäytymiseen. Lue ja etsi tietoa siitä, mikä saa ihmiset toimimaan. Tiedonhankinta, testaus ja mittaaminen ovat avainasemassa konversio-optimoinnissa.

Tässä 8 tapaa, joilla voit lisätä konversiota verkossa

1. Madalla kynnystä tehdä ostopäätös
Esimerkiksi verkkokaupassa ”osta nyt, maksa ensi kuussa”, laskee ihmisen kynnystä tehdä ostopäätöksiä. Ehkä heillä ei tässä kuussa ole varaa ostoksiin, mutta ensi kuussa palkka kilahtaa taas tilille ja ostoksiin on varaa. Kun maksua ei tarvitse suorittaa heti, se laskee kynnystä tehdä ostoksia.
2. Nosta asiakas korkeammalle tasolle
Antamalla asiakkaalle kanta-asiakkuuden tai vip-asiakkuuden voidaan vaikuttaa ihmisen mieleen tehokkaasti. Asiakas tuntee itsensä etuoikeutetummaksi ja sitoutuu yritykseen huomattavasti paremmin. Palkitse hyviä asiakkaitasi säännöllisesti esimerkiksi vip-eduilla. Tarjoa kanta-asiakkaille palveluita, jotka tuovat heille ainutlaatuisuuden tunteen niin sitoutuneisuus säilyy. Itsensä erityiskohdelluksi kokevat asiakkaat tekevät myös enemmän ostoksia.
3. Ymmärrä 3 ostajatyyppiä
Ostajat jakautuvat kolmeen ryhmään: säästeliäisiin, keskiverto-ostajiin ja tuhlaajiin. Kohdenna markkinointi oikein näille ryhmille. Kun myyt säästeliäille, ilmoita hinta esimerkiksi 30€/kk eikä 360€/vuosi. Muotoile tuotteen arvo ja sen hyödyllisyys oikein. Vakuuta säästäväinen asiakas tuotteen tarpeellisuudesta ja edullisuudesta.
4. Hoida reklamaatiot oikein
Kun saat reklamaation, älä syytä ulkopuolista tahoa tai syytä virheestä, vaan pahoittele ja myönnä, että tässä on tapahtunut virhe. Asiakkaat ovat tyytyväisempiä yritykseen, joka myöntää virheensä ja joka aktiivisesti kehittää toimintaansa parantaakseen palveluaan.
5. Käytä aikapainetta viisaasti
Aikapaine on tunnettu tapa lisätä myyntiä. Lähetä asiakkaalle muistutusviestejä, jotta tarjousta on helpompi seurata. Kun asiakkaalle lähetetään muistutusviesti tarjouksen voimassaolosta, he toimivat todennäköisemmin.
6. Tarjoa pikaista ratkaisua asiakkaalle
Kun asiakas tarvitsee tai haluaa jotakin, hän haluaa sen mahdollisimman pian. Odottelu herättää aivoissa turhautumisreaktion. Keskity markkinoinnissa vähentämään tätä turhautumista ja viesti nopeasta palvelusta, nopeista toimituksista, ja välittömästä ratkaisusta asiakkaan pulmaan.
7. Kumoa epäilykset faktoilla
Mikäli asiakkaallasi on epäilyksiä tuotteitasi tai palveluitasi kohtaan, vastaa niihin ja perusta vastauksesi faktoihin. Käytä tätä myös verkossa käydyissä keskusteluissa. Mikäli saat negatiivista palautetta sosiaalisessa mediassa tai keskustelufoorumeilla vastaa niihin myönteisesti ja perustellusti.
8. Yllätä asiakkaasi
Ylläpidä mielenkiintoa yritystäsi kohtaan tarjoamalla pieniä Vau-elämyksiä, joita asiakkaasi eivät osanneet odottaa. Näiden yllätysten ei tarvitse olla kalliita yritykselle, sillä ajatus on tärkein!
Ota yhteyttä meihin, kun haluat parantaa verkkosivujesi konversiota!

Kuinka hyödyntää printtimateriaalia verkkomarkkinoinnissa?

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.