AdWords- eli hakusanamainonta saattaa vaikuttaa hommalta, jonka voi hoitaa itse muun työn ohessa. Tottahan se on, että AdWords-tilin voi avata kuka tahansa ja näin ollen periaatteessa kuka vain voi alkaa toteuttaa hakusanamainontaa. Parhaiden tulosten saamiseksi kuitenkin vaaditaan ennen kaikkea hyvää teknistä osaamista, tietotaitoa sekä ymmärrystä hakusanamainonnan luonteesta sekä sen erityispiirteistä. AdWords-tilin edistynyt hallinta vaatii pitkäjänteisyyttä sekä hyvää web-analytiikan tuntemusta.
Hakusanamainonta on teknisesti vaativaa. Jos paketti ei ole täysin tekijän hallussa, mainostili toimii helposti erittäin tehottomasti ja sen vuoksi se saa Googlelta huonot laatupisteet. Googlen antamat laatupisteet ovat osaltaan indikaattori siitä, kuinka hyvin ja tehokkaasti kampanjat toimivat kokonaisuudessaan. Mitä paremmat laatupisteet kampanja saa, sitä edullisemmin se saavuttaa parempia mainospaikkoja. Toisin sanoen, mikäli kampanjalla on kehnot laatupisteet, tulee mainonta kalliimmaksi.
Hyvänä esimerkkinä toimii eräs asiakasyrityksemme, jonka AdWords-kampanja tehostui huomattavasti, kun tilinhoito siirrettiin ammattilaisen käsiin. Ensivaikutelma voi olla, että itse tehtynä hakusanamainonta tulee yritykselle halvemmaksi, mutta asia voi olla täysin päinvastoin. Kun AdWords-mainonnan hoitaa asiaan perinpohjaisesti perehtynyt, kokenut ammattilainen, säästöt voivat olla huomattavia.
Asiakasyrityksemme hoiti aikaisemmin itse oman hakusanamainontansa. Kun tili siirrettiin Saleslionin AdWords-ammattilaisen hoitoon, kehitystä tapahtui huomattavasti. Yrityksen hakusanamainonnan tavoitteena oli tuoda sivustolle lisää uusia palveluun liittyviä jäseniä. Pahimmillaan siis yksi konversio, eli liittynyt asiakas, maksoi yritykselle 15,46 euroa. Kun tilinhoito siirrettiin meille, konversion hinta laski parhaimmillaan 8,49 euroon, säästöä tuli siis lähes 50 %.
Klikkaa kuvaa ja katso asiakasyrityksemme Adwords-mainonnan huima hinnan lasku:
Miten näin huima säästö sitten saatiin aikaiseksi?
Kun otimme asiakasyrityksemme AdWords-tilin haltuun, ensimmäiseksi sen rakenne ja statistiikka analysoitiin huolellisesti ja tarkasti. Tämän jälkeen toteutettiin perinpohjainen avainsana-analyysi. Avainsanoja karsittiin radikaalisti ja jäljelle jätettiin vain relevanteimmat ja tiukasti aiheeseen liittyvät avainsanat. Kävijävolyymin ja klikkauksien tavoittelun sijaan pyrittiin kohdentamaan avainsanat oikeille potentiaalisille asiakkaille, eli heille, jotka todella ovat kiinnostuneita yrityksen palveluista. Mainonta keskitettiin konversiota, eli uusia asiakkaita tuoviin avainsanoihin.
Tilin tekninen rakenne muutettiin Googlen ohjeistuksen mukaiseksi. Samalla varmistettiin, että käyttäjän kokemus haun tekemisestä mainoksen klikkaamiseen ja laskeutumissivun käyttäjäkokemukseen on yhtenäinen ja relevantti kautta linjan.
Kampanjanaan luotiin uusia mainoksia ja olemassa olevia mainoksia muokattiin vastaamaan entistä paremmin Googlen mainoskäytäntöjä mukaileviksi. Hinnoittelustrategiaa hiottiin useaan kertaan.
Hyvässä tavassa toteuttaa hakusanamainontaa tarvitaan kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Optimaalinen mainosstrategia hahmottuu pitkäjänteisellä työllä, testaamisella sekä kerrytetyn datan analysoinnilla.