Sosiaalinen media on muutamassa vuodessa mullistanut ihmisten väliset tavat olla toisiinsa yhteyksissä. Vaikka sosiaalien media tarkoittaakin laveassa mielessä kaikkea kaksisuuntaista digitaalista viestintää, missä käyttäjät osallistuvat sisällön tuotantoon, ovat tunnetuimmat sosiaalisen median yhteisöpalvelut kuten Twitter ja Facebook lähes lunastaneet termin synonyymiksi itselleen. Facebook on lähes kaikilla mittareilla mitattuna maailman menestynein sosiaalisen median palvelu. Yli 590 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti, yli 2000 työntekijää sekä yli 50 miljardin kohoava markkina-arvo tekevät Facebookista luonnollisesti myös internetmarkkinoinnin kannalta houkuttelevan kanavan.
Vaikuttavista numeroista huolimatta Facebookia on kritisoitu sijoittajien näkökulmasta koko sen olemassaolon ajan palvelun kyvystä kääntää mittavat odotukset konkreettiseksi kassavirraksi. Ei mikään ihme, että Zuckerbergilla ja kumppaneilla on ollut painetta kehittää mainostajia houkuttelevia palveluita, sikäli kun varsinaiseen yhteisöpalveluun liittyminen on ja mitä todennäköisemmin tulee olemaan vastedeskin ilmaista. Kaupallinen Facebook markkinointi on tähän saakka perustunut varsin yksinkertaisiin, ostettuihin mainospaikkoihin verkkosivun oikeasta marginaalista. Facebook mainoksia voidaan hyvin verrata minkä tahansa verkkosivun laidoissa välkkyviin bannereihin. Niiden tehoa on vaikea arvioida edes Facebookin kaltaisessa, satoja miljoonia silmäpareja päivässä keräävällä verkkosivulla, mutta mikään varsinainen rahasampo ne tuskin ovat yhdellekään yritykselle olleet. Siksi Facebookin piti kehittää mainosratkaisuksi jotakin, joka selkeästi poikkeaisi bannereista. Jotakin, mikä ikään kuin yhdistäisi sosiaalisen median, word-of-mouth-markkinoinnin ja vanhan kunnon verkkomainonnan. Helmikuun alussa Facebookin taholta kantautuikin tieto uudesta Sponsored Stories-verkkomainosmuodosta. Siinä sinun sanomastasi tehdään mainostajan omaisuutta.
Uhkaako yhteisöpalvelu pian muuttua vain yrityspalveluksi?
Sponsored Stories-verkkomainonnassa mainostaja maksaa toisin sanoen autenttisista kokemuksista, jotka se ostaa omakseen esimerkiksi omilla verkkosivuillaan näytettäväksi. Jos käyttäjä esimerkiksi tykkää yrityksen Facebook-fanisivua tai toteaa statuksessaan istuvansa juuri Strindbergin kahvilassa kaupungin parhaalla kaakaolla, näkyvät nämä autenttiset tunneilmaisut ja kokemukset yrityksen kotisivulla sekä Facebookin uutisvirrassa ja yrityksen ostamassa mainostilassa. Kaiken kukkuraksi, käyttäjältä ei tässä asiassa tarvitse kysyä minkään valtakunnan lupaa moiseen. Ideahan on äärimmäisen yksinkertainen. Omakehun sijaan annetaan muiden kehua meitä puolestamme. Facebook-markkinointi hyödyntää siten digitaalista puskaradiota, sitä markkinointikeinoista vanhinta. Mainostajia harva enää uskoo sokeasti, mutta kun sama hehkutus kuullaan kaverin kertomana, voi sillä ihan oikeasti olla jotakin painoarvoa. Nerokkaan yksinkertaiselta vaikuttava palvelu sisältää mielestämme kuitenkin riskejä. Sosiaalinen media on yhteisöllistä mediaa, käyttäjiensä itsensä luomaa ja hallinnoimaa. Jos Facebook sijoittajien vaatimusten paineessa uhkaa tehdä käyttäjistä vain yritysten mainosmannekiineja maksuttoman palvelun vastineeksi, saatetaan olla pian tilanteessa, jossa joko käyttäjät nousevat vastarintaan ja lopettavat tykkäämästä yritysten ja brändien profiileja tai pahimmassa tapauksessa poistuvat palvelusta kokonaan. Jälkimmäinen vaihtoehto on hyvin epätodennäköinen, mutta kuitenkin mahdollinen. Sosiaaliseen mediaan ei sitouduta samalla tavalla kuin vaikkapa aamuhesariin. Jos ympäristö uhkaa muuttua entistä kaupallisemmaksi, syntyy tilalle jotakin muuta, aidompaa ja alkuperäisempää. Tuoreessa muistissa on edelleen huhu, jossa spekuloitiin Facebookin pian muuttuvan ilmaisesta kuukausimaksuikseksi. Huhu synnytti hetkessä protestiliikkeen, jossa kymmenet tuhannet uhkasivat jättää median kokonaan, jos yhteydenpidosta ystäviin kehdattasiin tehdä vastikkeellista. Ei kiitos, näkemiin! Mitä mainostajan tulisi tästä kaikesta sitten ajatella?
Tee Facebook-markkinointia mielummin käyttäjiesi kanssa kuin heitä kohden
Sponsored Stories-mainokset, kuten monet muutkin internetmarkkinoinnin sovellukset, ovat mielestämme lähtökohtaisesti hyviä tapoja herättää keskustelua siitä, minkälaista internetmarkkinointia tulevaisuudessa tullaan tekemään. Idea on, kuten sanottu, kaikessa yksinkertaisuudessaan mainio. Anna asiakkaan puhua puolestasi. Sen edullisemmaksi ei internetmarkkinointi voi oikeastaan enää tulla. Uskomme kuitenkin, että pidemmällä tähtäimellä vastuullinen, asiakkaidensa kanssa rahellistä dialogia käyvä, heitä hyvällä ja informatiivisella sisällöllä palveleva yritys ylittää maaliviivan ensimmäisenä. Asiakkaiden omaisuudella ei tulisi mielestämme ryhtyä leikkimään. Oma ääni ja mielipiteet omat kunkin henkilökohtaisinta omaisuutta. Niitä voi ja ehdottomasti pitääkin hyödyntää – mutta mieluiten luvan kanssa.