Sosiaalinen media

Facebook-yhteisöhaku tulee

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

­-miten yritysten kannattaa valmistautua siihen

Facebookiin on tulossa uusi ominaisuus: yhteisöhaku. Facebook yhteisöhaulla voidaan etsiä henkilöitä tai yrityksiä. Haku toimii yksinkertaisten ja tarkkojen hakulausekkeiden avulla voit löytää ihmisiä mm. tykkäysten, sijainnin ja harrastusten perusteella. Eri alojen yrityksiä voidaan myös hakea muun muassa alan ja paikkakunnan mukaan.  Esimerkiksi, jos minä hakisin hyvää ravintolaa Helsingistä, hakutuloksiksi tulisi kontaktieni tykkäämät ravintolat. Todennäköisimmin myös valitsen kontaktieni suositteleman ravintolan, kuin sattumanvaraisesti löytämäni ravintolan Googlesta. Facebook yhteisöhaku ei siis hae kaikkea, mitä Facebookissa on, vaan oman yhteisön sisältä, eli omien kontaktien kautta. Tutustu Facebook yhteisöhaun beta-versioon täältä.

Lisää kohdassa 1. ja 2. mainitut asiat “Tiedot”-kohtaan Facebookissa.

Kuinka yritykset voivat hyödyntää Facebook yhteisöhakua?

Facebookin mukaan yhteisöhaku auttaa ihmisiä löytämään sivusi ja tietämään enemmän yrityksestäsi. Näkyvyyden lisääntyminen tällä tavalla onkin itsessään jo hyvä asia. Mutta jos
tahdot olla pari askelta kilpailijoitasi edellä, kannattaa uusi toiminto ottaa vakavasti. Pidä Facebook-profiili ajan tasalla ja mielenkiintoisena. Lisäksi kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin.

Facebook suosittelee:

  1. Yrityksen nimi, kategoria, URL-osoite ja tiedot helpottavat ihmisiä löytämään yrityksesi, joten nämä kaikki tiedot tulisi jakaa Facebookissa.
  2. Päivitä ja jaa yrityksesi katuosoite, jotta ihmiset voivat hakea yritystäsi myös tarkan sijainnin perusteella.
  3. Keskity houkuttelemaan oikeita faneja hyvällä sisällöllä, jotta heillä on hyvä syy kommentoida ja keskustella Facebook-sivuillasi.

Kaksi ensimmäistä kohtaa ovat melko suoraviivaisia: mitä enemmän laitat yrityksestäsi tarkkaa tietoa Facebookiin, sitä todennäköisemmin sivusi näkyy hakutuloksissa. Kolmas kohta osoittaa, että Facebook ottaa huomioon myös sivuilla käyvän liikenteen määrän, ei pelkästään sen suosituimmuutta tykkääjien määrän perusteella.

Tässä vielä muutama esimerkki hakulausekkeista:

–          ”Sushi-ravintola, jossa kaverini kävivät Espoossa.”
–          ”Hotellit Levillä”
–          ”Elokuvat, joista ystäväni pitävät.”
Toinen näistä on tyypillinen Google-hakusana. Mutta ensimmäinen ja kolmas ovat selkeästi Facebookille suunnattuja hakuja, tämä on tärkeää muistaa Facebookin yhteisöhausta. Huomioi siis, että on olemassa hakukoneoptimointi ja erikseen Facebook hakukoneoptimointi.
 

Miten parantaa viestintää sosiaalisessa mediassa? osa 1

Haluatko tehostaa yrityksesi viestintää? Haluatko aktivoida yrityksesi faneja Facebookissa? Tai kenties lisätä näkyvyyttä?

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.