Markkinointi vinkit

Google AdWords-markkinointivinkit yrittäjille

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Google AdWords markkinointivinkit yrittäjille

Saleslion on tehnyt Google AdWords-mainontaa jo sadoille yrityksille. Kokemuksemme myötä meille on kehittynyt vahva näkemys ja kokemus siitä, millainen on hyvä kumppani yrityksesi Google-mainontatilin hallinnointiin ja minkälaiselle kumppanille on turvallista ulkoistaa Google AdWords-tilin hallinta.
Ennen kuin valitset kumppanin toteuttamaan yrityksesi Google-mainontaa suosittelemme, että käyt alla olevat vinkit huolellisesti läpi. Jos yritykselläsi on jo Adwords-kumppani, kehotamme vaatimaan näitä vinkkejä heiltä. Vinkkeihin tutustuttasi kannattaa pohtia, saako yrityksesi nykyiseltä AdWords-kumppaniltaan sitä, mistä sille maksatte.
Seuraavassa esittelemme yleisimpiä havaitsemiamme virheitä ja laiminlyöntejä, kun yritysten Google AdWords-tilejä hallinnoi ulkopuolinen kumppani.

1. Google AdWords ja avoimuuden puute

Google AdWords-tilisi hallinnoija pystyy näyttämään, mitä hän tekee tililläsi ja miksi. Tästä syystä sinulla ei tulisi olla mitään esteitä päästä seuraamaan itsekin mainostilisi kehitystä. Tästä huolimatta monet yritykset estävät tiliin pääsyn tietoisesti, jotta et voisi esittää tilin hallinnoijalle mahdollisesti kiusallisia kysymyksiä liian mataliksi jääneistä tuloksista. Mikäli sinulla ei ole itse suoraa pääsyä tilillesi, olisi syytä huolestua. Kyse on kuitenkin sinun rahoistasi.

2.  Google AdWords ja koulutuksen puute

Toinen hyvä tunnusmerkki hyvästä Google AdWords-hallinnoijasta on kumppanin kyky ja halu kouluttaa asiakasta Google AdWords-markkinointiin. Saatat tietää hakusanamarkkinoinnista jo joitakin perusasioita, mutta hyvä Google AdWords-hallinnoija perustelee lisäksi, miksi kampanjat on rakennettu niin kuin ne on ja minkälaista positiivista tulosta voidaan odottaa tietyiltä Google AdWords-strategioilta.

3. Google AdWords ja rahallisten tulosten seuranta

Jos Google AdWords-hallinnoijasi ei seuraa tuloksia, kuten verkkokaupan ostoksia,  uutiskirjeiden tilauksia yms. tavoitteita, joiden takia alun perin aloititte Google AdWords-markkinoinnin käytön, olet todennäköisesti vailla arvokasta tietoa siitä, mitä AdWords-kampanjasi todellisuudessa sinulle todellisuudessa tuottaa. Oletus siitä, että se toimii, ei riitä. Google AdWords kertoo oikein tehtynä sinulle kampanjasi panos-tuotossuhteen euromäärineen.

4. Google AdWords ja puute verkkokaupan osaamisesta

Verkkokaupan hakusanamainonnan hallinta on täysin erilaista kuin normaaleille verkkosivuille johtavien klikkien hallinta. Verkkokauppakampanjaa toteutettaessa sinulla tulisi olla todella paljon tietoa käytettävissä siitä, kuinka Google AdWords oikein toimii. Tästä syystä verkkokauppakampanjasi toteutumista on erittäin tärkeää seurata tarkasti. Jatkuva seuraaminen taas edellyttää jatkuvaa analyysiä, jatkuva analysointi taas vaatii sidottuja resursseja. Kun ohjaat resursseja verkkokauppakampanjasi analysointiin ja hallintaan yrityksesi voi kuitenkin löytää uusia hyödyntämättömiä mahdollisuuksia markkinoilla. Verkkokauppamarkkinoinnissa kilpailu on kovaa. Virheille ei siellä ole juurikaan varaa.

5. Google AdWords ja asetusten unohtaminen tai huomiotta jättäminen

Google AdWords kampanjan hallinnoinnissa on tärkeä ymmärtää Asetukset-välilehteä. Jos tätä toiminnallisuutta ja sen seurauksia ei yrityksessä ymmärretä, kuten esimerkiksi mainosten oikeaa kohdistamista, voi kampanjasi teho pudota hetkessä alas ja vastaavasti mainoskampanjasi kulut nousta pilviin.

6. Google AdWords ja kampanjarakenteen puutteellisuus

Google AdWords-hallinnoija rakentaa tilisi huolellisesti ja parhaiden käytäntöjen mukaisesti. Jokaisessa kampanjassa tulisi olla useita mainosryhmiä, joiden tuottoasteita vertaillaan ja kehitetään jatkuvasti. Tarkoituksena on kehittää kampanjan tuottoa jatkuvasti. Eri mainosten kohdistaminen oikeille laskeutumissivuille on itsestäänselvyys kampanjan hoitamisessa. Jos kaikki mainoksesi johtavat yrityksesi pääverkkosivuston etusivulle, on kampanjasi todennäköisesti rakennettu kiireellä ja vailla ymmärrystä Google AdWordsin parhaista käytännöistä.

7. Google AdWords ja testaaminen puute

Aina on varaa parantaa. Paras tapa selvittää, mikä toimii ja mikä ei on testata jatkuvasti kampanjoiden tehokkuutta, mainosryhmiä, mainostekstejä ja aloitussivuja.  Hyvä Google AdWords-hallinnoija toteuttaa A / B-testausta säännöllisesti kampanjoissaan ja näin löytää tehokkaimmat tavat mainostaa.

8. Google AdWords ja tehoton mainoseurojen kohdistaminen

Jos sinulla on sama päiväbudjetti jokaiselle kampanjallesi, tai jos jokaisella avainsanallasi on sama korkein napsautuskohtainen hinta, ei kampanjaasi ole todennäköisesti optimoitu tehokkaimmille sanoille. Google AdWords mahdollistaa erityisien kulujen asettamisen jokaiselle kampanjallesi mainosryhmä- ja avainsanatasolla. Optimoimalla näitä  asetuksia voi sillä olla suuri vaikutus Google AdWords-tilisi kannattavuuteen.

9. Google AdWords ja uusien mahdollisuuksien kokeilematta jättäminen

Google AdWords-tilisi hallinnoijan pitäisi tietää uusimmat kehityssuunnat maksettujen hakujen markkinoilla ja selvittää säännöllisesti, jos mainostilisi voisi hyötyä uusista keinoista. Mieti, onko Google AdWords-tilisi hallinnoja kertaakaan ehdottanut yrityksellesi uusia ajatuksia siitä, miten Google AdWords-tiliä tulisi hallinnoida?

10. Google AdWords ja liiketoiminnan ymmärtäminen.

Kaikki pienyrittäjät tietävät että jokainen yritys ja sen toimiala on erilainen. Hyvä Google AdWords-hallinnoija ymmärtää, että yritys joka myy vauvaleluja on erilainen kuin yritys, joka valmistaa esimerkiksi teollisia komponentteja. Kummankin yrityksen asiakaskunta on erilainen. Asiakaskunnan ostajat ovat erilaisia. Kellonajat, joina asiakkaat etsivät tietoa tuotteista voivat vaihdella suuresti. Maantieteelliset alueet voivat vaihdella.
Hyvä Google AdWords-hallinnoija ei myy samaa kampanjaa kaikille, vaan räätälöi jokaiselle asiakkaalle kampanjat, jotka tukevat kunkin asiakasyrityksen liiketoimintaa. Ammattitaitoinen Google AdWords-hallinnoija pyytää sinulta laajasti tietoa tuotteistasi, kilpailijoistasi ja muista toimialasi erityispiirteistä ja rakentaa näiden tietojen perusteella toimivan Google AdWords kampanjan.
Google AdWords-kampanjointi mittatilaustyötä, ei koskaan massatilien hallintaa. Tiedätkö, kuinka sinun rahojasi tällä hetkellä hallinnoidaan?

Internet markkinointi ja kahdeksan sekunnin sääntö kotisivuillasi.

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.