Markkinointi vinkit

Google-mainonta yhdistettynä hakukoneoptimointiin on pettämätön yhdistelmä

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Google-mainonta

Yrityksesi verkkomarkkinointia suunniteltaessa on vaikea sivuuttaa internetin jättiläistä ja hakukoneen synonyymia, joka monopolisoi Suomenkin markkinoita lähes 98% markkinaosuudellaan. Itse asiassa hakukoneoptimoinnin ja Google-mainonnan jättäminen huomioimatta yrityksen verkkopalvelujen markkinointitoimenpiteistä merkitsee nykypäivänä käytännössä kaupallista itsemurhaa, niin merkittävään asemaan on Google ihmisten ykkös tiedonhakuvälineenä noussut. Potentiaaliset asiakkaat kotisivuillesi tehokkaasti imevän Inbound-markkinoinnin tukipilarina toimivat ammattitaitoisesti toteutettu hakukoneoptimointi yhdistettynä kustannustehokkaaseen ja ainutlaatuisesti kohdennettavaan Google AdWords -mainontaan.
 

Google-mainonta ja sen tarkkuus

Google-mainonta on ällistyttävän tarkasti juuri haluamallesi kohderyhmälle kohdennettavaa hakusanamainontaa. Valitsemalla itse juuri ne hakusanat joiden yhteydessä haluat mainostekstisi näkyvän tavoitat käytännössä vain jo valmiiksi ostohalukkaita ja aidosti palveluistasi kiinnostuneita potentiaalisia asiakkaita. Kun tämän lisäksi rajaat Google-mainontasi näkymään maantieteellisesti ainoastaan omalla toimialueellasi, takaat, ettei yksikään kampanjaasi sijoitettu euro mene harakoille, vaan jokainen maksettu klikkaus merkitsee juuri oikeaan kohderyhmään kuuluvan vierailijan tavoittamista. Maantieteellinen rajaus mahdollistaa luonnollisesti myös erilaisten mainossisältöjen esittämisen eri alueilla. Tarvittaessa voit rajata myös, millaisissa laitteissa tai mihin kellonaikoihin mainoksesi näkyy, jolloin esimerkiksi markkinoimasi mobiilipalvelun Google mainonta voidaan myös kohdistaa ainoastaan älypuhelimella tehtyihin hakuihin. Katso lyhyt esittely Google AdWordsistä.

 

Google-mainonta ja kulut

Google-mainontaa käyttäessäsi maksat ainoastaan toteutuneista kontakteista, eli mainoksen näytöistä ei veloiteta, ainoastaan valitsemasi kohderyhmän tekemistä klikkauksista ja vierailuista sivuillesi. Alarajaa budjetille ei ole, joten kynnys Google-mainonnan kokeilemiselle on erittäin pieni ja voit rakentaa testikampanjan vaikkapa vain muutamalla kympillä. Google AdWords -hakukonemainonnan klikkikohtainen hinnoittelu perustuu huutokauppaan. Valitset etukäteen hakusanakohtaisesti, paljonko olet valmis kustakin saadusta kontaktista maksamaan ja asetat maksimirajan päivittäiselle kokonaisbudjetillesi. Jos jokin toinen yritys on valmis maksamaan samasta mainospaikasta kovemman klikkihinnan, saattaa hänen mainoksensa nousta sinua paremmalle paikalle.
 

Google-mainonta ja laatupisteet

Mainosten näkyvyyteen ja sijoitteluun vaikuttaa hintakilpailun lisäksi kuitenkin myös mainosten laatu, joka määritellään Googlen omalla laatupistejärjestelmällä. Laadun mittauksessa otetaan huomioon lukuisia erilaisia tekijöitä aina sivujesi klikkaussuhteista laskeutumissivujesi osuvuuteen. Omiin laatupisteisiisi voit vaikuttaa esimerkiksi ammattitaitoisella hakukoneoptimoinnilla, jolloin parannat näkyvyyttäsi ja alennat klikkikohtaisia kustannuksia antamalla korkeiden laatupisteiden hoitaa oma osuutensa mainoksesi nostamisessa parhaimmalle paikalle. Katso video laatupisteistä alta.

 
Aktiivinen hakukoneoptimointi yhdistettynä Google-mainontaan onkin pettämätön parivaljakko nostamaan internetnäkyvyytesi kokonaan uudelle tasolle. Oletko  sinä valmis viemään markkinointisi seuraavalle tasolle. Ota yhteyttä.

Tuplatsekkaa nämä asiat ennen uusien verkkosivujen julkaisua

On järkevää luoda itselleen kattava tsekkauslista, joka käydään läpi ennen uusien nettisivujen liveksi menoa.

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.