Olen usein asiakaskäynneilläni törmännyt pettyneisiin asiakkaisiin, jotka ovat kokeilleet erilaisia Google-markkinointipalveluita. Usein asiakkaat ovat olleet pettyneitä tyhjiin lupauksiin, jossa lupailtiin esim. taattuja Googlen ykköshakutuloksia, mutta saivat pelkkiä tyhjiä lupauksia. Tämän jutun tarkoituksena on kehottaa Google-markkinointipalvelujen potentiaalisia ostajia hieman tutustumaan palveluiden tarjoajiin.
Näiden kuuden vinkin avulla onnistut Google-markkinointikumppanin valinnassa
(1) Kouluta itsesi hieman
Ostajan on liiankin helppoa todeta, ettei ”ole aikaa” tutustua palveluihin, ja että Google markkinointi on ”liian monimutkaista”. Moderni internet-markkinointi onkin monimutkaista ja siinä on paljon opittavaa, mutta ostajan ei tarvitse tietää aivan kaikkea. Pelkkien perusasioidenkin hallitseminen helpottaa oikeiden kysymysten esittämisessä.
(2) Luota vaistoihisi
Kaikilla meillä on paineita – ajan, budjetin tai työntekijöiden suhteen – ja toisinaan olemme liian väsyneitä ja haluamme asioiden vain menevän eteenpäin. Paineen alaisina ja stressaantuneina emme välttämättä kuuntele sisäistä ääntämme. Vaistomme saattaa viestittää meille viiden minuutin sisällä, että tilanteessa on jotakin epäilyttävää. Joskus on helpompi olla tulkitsematta vaistoja vain sen takia, että kaupan sopimisella on kiire. Kuuntele aina vaistojasi. Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa olen tehnyt päätöksen nopeasti vaistojani kunnioittamatta, ja monesti olen joutunut katumaan päätöstäni.
(3) Epäile terveellä tavalla
Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se luultavasti onkin. Kysy paljon kysymyksiä. Kysy ainakin seuraavat kysymykset:
– Kuinka itse nousette Googlen luonnollisissa hakutuloksilla vaikka sanalla ”hakukoneoptimointia”
– Kuinka monta työntekijäänne Suomessa on suorittanut Googlen sertifikaatteja?
– Miten ja kuinka usein raportoitte tehdyistä töistä?
– Seuraatteko muutakin kuin sijoituksia ja liikennettä sivulle? seuraatteko tuloksia?
(4) Kysy käytettävästä taktiikasta
Liiketoiminta on tuloskeskeistä, ja sehän on hieno asia. Kysy pääoman tuottoasteesta ja selvitä, mitä kaikkea rahaasi vastaan saat. Älä anna tyhjien lupausten kiillottaa myyntitilannetta liikaa, vaan kysele tarkoista menetelmistä, joita palvelutarjoaja aikoo Google-markkinointipalveluissaan käyttää. Kyse on siitä, onko heillä ylipäätään suunnitelmaa. Luotettava palveluntarjoaja osaa kartoittaa tekemisensä tarkasti, ja kykenee myös selittämään, miksi he ovat päätyneet kyseiseen Google markkinointi suunnitelmaan. Kyse on myös luotettavuudesta: jos myyjä kertoo sinulle etukäteen suunnitelmistaan, voit myös helposti seurata, onko suunnitelmaa noudatettu.
(5) Selvitä riskit
Kaikenlainen Google-markkinointi sisältää jonkintasoisia riskejä. Todennäköisin riski on rahan käyttäminen tuottamattomaan toimintaan. Jokaisella palveluntarjoajalla tulisi olla selkeä käsitys suunnitelmiinsa liittyvistä riskeistä. Jos myyjä puhuu Googlen hyväksymistä metodeista, vaadi enemmän. Säännöt muuttuvat, ja vain parhaat kykenevät sopeutumaan. Sellaiset palveluntarjoajat, jotka uskovat omiin taitoihinsa ja vanhoihin metodeihinsa, saattavat asiakkaansa hankaluuksiin uusien algoritmien kehittyessä. Joten selvitä, miten palveluntarjoaja on tietoinen alan muutoksista.
(6) Ja ehkä tärkein vinkki viimeiseksi! Pidä säännöllisesti yhteyttä palveluntarjoajaan
Pahin mahdollinen ratkaisu on palkata Google-markkinointiyritys ja tarkistaa tilanne vasta kuuden kuukauden kuluttua. Tuolloin saattaa ilmetä, ettei palveluntuottaja olekaan toiminut odottamallasi tavalla.
Kohtele siis palveluntarjoajaasi kuten ketä tahansa tiimisi jäsentä. Älä hengitä liiaksi palveluntarjoajan niskaan, mutta vaadi luotettavuutta. Se on hyväksi kaikille: huono kommunikointi on haitaksi ehdottomasti myös palveluntarjoajalle.