Sosiaalinen media

Kuuntelisitko mielummin kaveriasi – Google+ -suositukset nyt osaksi hakutuloslistauksia

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Sosiaalisen median maailma on kyltymätön omasta itsestään kertoville uutisille. Viime viikkojen aikana lukuisat sosiaalista mediaa, internetmarkkinointia ja hakukoneoptimointia käsittelevät blogit ovat yhteen ääneen toitottaneet hakukonejätin lanseeraamaa Google+ -palvelua, joko sen puolesta tai sitä vastaan. Vastalauseet ovat ainakin vielä tässä vaiheessa olleet selvänä vähemmistönä, mihin vaikuttavat eittämättä palvelun uutuudenkarheus sekä isoimman kilpailijan, Facebookin jatkuvasti kasvava kritiikki tiettyjen käyttäjien keskuudessa. Tämän blogin tarkoituksena ei ole ottaa kantaa kummankaan näkökulman puolesta, vaan pikemminkin esittää havaintoja palvelusta itsestään sekä siitä, kuinka palvelun kehitys mahdollisesti tulee jatkossa vaikuttamaan internetmarkkinointia ja hakukoneoptimointia vakavissaan tekeviin yrityksiin. Googlen virallinen blogi kertoi vastikään Google+-päivityksestä, jolla takuuvarmasti tulee vaikutusta olemaan. Verkostosi Google+ -suositukset ovat nyt tulleet osaksi personoituja hakutuloslistauksiasi.
Päivityksessä itsessään ei ole sinänsä mitään sellaista, jota Googlen toimintaa pidempään seuranneet pitäisivät minään yllätyksenä. Google haluaa tarjota jatkossa entistä parempaa ja relevantimpaa sisältöä, juuri Sinulle. Hakukone haluaa olla haluttavampi. Google+-päivityksen idea onkin yksinkertaisesti siinä, että jatkossa oman Google+-verkostosi jäsenten suositukset ja esimerkiksi jotakin tiettyä ravintolaa koskevat kommentit näkyvät osana Googlen hakutuloksia, muiden muassa. Uusi sosiaalinen hakutoiminto vaatii kuitenkin sekä luonnollisesti Google+-tiliä että käyttäjän kirjautumista omaan Google-tiliinsä. Jatkossa, jahka Google+-palvelun käyttö leviää Facebookin tavoin kulovalkean tavoin, voi uusi päivitys nousta hakukoneoptimoijan kannalta arvoon arvaamattomaan. Menestysreseptini uuteen, sosiaalisempaan hakukoneeseen olen myös jo muutamaan kertaan esiin tuonut: tuota parempaa palvelua.  Anna palvelullesi ja sitä edustavalle verkkosivulle aihetta asiakkaidesi kehuihin ja nosta siten todennäköisyyttäsi tulla klikatuksi.
Viikon vinkki! Mieti verkkosivusi sisältöä suunnitellessa, mitä asiakkaasi sinulta oikein odottavat. Jos et itse keksi, kysy heiltä. Siitähän koko yritysten sosiaalisessa mediassakin on alun alkaen kysymys.
 

Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.