Sosiaalinen media

Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Hakukonejätti Google ilmoitti jokin aikaa sitten blogissaan uudesta, sosiaalisemmasta hakukoneesta. Google + ei kuitenkaan ole mikään uusi, päivitetty versio vanhasta kunnon moottorista, vaan tässä vaiheessa pikemminkin projekti, jonka erilaisia sovelluksia testataan tuttuun tapaan aluksia vain harvojen ja valittujen kanssa.  Google +:n tavoite on selvä. Google haluaa lopullisesti eroon hakutuloksia terrorisoivista tyhjänpäivityksistä ja tarjota käyttäjilleen ainutlaatuista ja arvokasta sisältöä  – kavereiden kesken. Google + haastaa sosiaalisen median jättiläisen Jo aiemmin tänä vuonna Google ilmoitti lanseeraamastaan +1- napista, joka toimii hyvin samaan tapaan kuin Facebookin Tykkää-nappula. +1 antaa siis hakukoneen käyttäjälle mahdollisuuden ”peukuttaa” mielestään parhaita hakutuloksia – ja siten samalla nostaa niiden sijoituksia hakukoneen hakutuloksissa. MyGoogle:en kirjautumalla käyttäjän sosiaalinen verkosto saa siten samantyyppisiä sivuja hakiessaan ensiksi nähtävilleen eniten pidetyt verkkosivut, niin tuttujen kuin tuntemattomienkin. Hakukoneen käyttäjät tulevat jatkossa sanelemaan entistä tarkemmin, mitä sivuja hakutuloksissa edes kannattaa avata. Suosittelun voima on valtava.
Google + -projekti on askel eteenpäin sosiaalisemmasta hakukoneesta. Se on kokoelma erilaisia sosiaalisia työkaluja, joilla hakukoneen käyttäjä voi olla entistä helpommin yhteydessä omaan sosiaaliseen verkostoonsa, muokata hakukonetta juuri itselleen sopivaksi valitsemalla juuri itseä eniten kiinnostavia aihepiirejä luettavaksi sekä jakaa tätä sisältöä erilaisille verkostonsa ryhmille. Voisi sanoa, että Google + ja sen tämän hetkiset osaprojektit, Circles, Sparks, Hangouts, on jollakin tavalla aikuisempi versio Facebookista. Aivan kuten Facebook aikoinaan putsasi Myspacen kömpelöllä käyttöliittymällä pöytänsä, haluaa Google + olla jatkossa selkeä haastaja sosiaalisen median tämän hetkiselle kuninkaalle. Google +haluaa tehdä jakamisesta entistä rajatumpaa. Google on ymmärtänyt Facebookin ongelman. Haluamme todellisuudessa olla yhteydessä ja jakaa kokemuksiamme vain todellisten ystäviemme kanssa. Näitä ystäviä voi tosin olla monenlaisia: työyhteisöjä, tosiystäviä, urheiluseuroja jne. Google + mahdollistaa jatkossa kaikkien näiden erilaisten ryhmien välisen yhteydenpidon huomattavasti Facebookia helpommin. Eri ryhmille kerrotaan jatkossa eri asioista. Eri ihmisille jaetaan eri uutisia. Kavereille kerrotaan, mutta ystäville uskoudutaan. Tämä on Google +:n suuri vahvuus.
Tutustu Google + – projektiin itse hakukonejätin esittelemänä. Ota +1 –painike osaksi yrityksesi blogia ja muita sisällönjakoalustojasi. Googlelle peukutukset nimittäin ovat relevantti peruste julkaisujesi painoarvosta. Mitä enemmän niistä pidetään, sitä paremmin myös jatkossa hakutuloksissa sijoitut.

Sosiaalinen media tuo kasvavia kävijämääriä – hakukoneet taas ne sitoutuneimmat

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.