Markkinointi vinkit

Sinulle on postia – kolme parempaa tapaa vietellä vastaanottaja avaamaan sähköpostisi

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Sähköpostimarkkinointia voi tehdä tyylikkäämminkin
Sähköpostimarkkinointi  on maailmalla aivan syyttä aliarvostettu markkinointiviestinnän metodi. Toisaalta sen epäsuosiosta vastaanottajien keskuudessa ei voi syyttää kuin markkinoijia itseään. Sähköpostin syrjäyttäessä kirjekyyhkyn eläkepäiville myös sähköpostilaatikkomme olivat yhtäkkiä pommiuhan alla. Turhanpäivästä ja tarpeetonta alkoi satelemaan suunnalta jos toiselta. Pahimmissa tapauksissa innokkaan postittajan listoilta ei tuntunut pääsevän pois millään. Tällä hetkellä näyttää siltä, että pahin on sähköpostimarkkinoinissa jo ohi. Onneksi. Sähköpostimarkkinointi on nimittäin vain pirullisen tehokas tapa tavoittaa kohdennetusti oikea kohderyhmä, vieläpä puoli-ilmaiseksi. Olen huomannut omissa sähköpostilaatikoissani, että parempaan päin ollaan todella menossa. Muinaisista roomalaisista lähtevät laveat ja polveilevat jaarittelut näyttävät olevan jo historiaa. Asiat ilmaistaan nyt lyhyesti ja ytimekkäästi. Mikä parasta, meilin asiapitoisuus on samalla kasvanut merkittävästi.
Vanhaan tuttuun asiaan on hyvä aina silloin tällöin ottaa uusia näkökulmia. Parhaimmillaan uudet näkökulmat auttavat tämänkin blogin lukijoita keksimään vielä parempia. Syytä olisi. Yhdysvalloissa tehtyjen tutkimusten mukaan sähköpostimarkkinointi osana kokonaisvaltaista internetmarkkinointistrategiaa on eräs keskeisimmistä verkkosivun konversioastetta parantavista tekijöistä. Se saa prospektisi palaamaan paikan päälle. Kuten tiedämme, 80 % verkkosivusi vierailijoista ei ole ihan vielä valmis kaupantekoon. Jos verkkosivusi ei millään tavalla onnistu vahvistamaan heidän muistijälkiään vierailusta, on se jo menettänyt heidät kilpailijalle. Kirjautuminen sähköpostilistallesi on edullisin tapa pitää potentiaalinen asikkaasi kuumana. Jotta prospektisi paistomittarin lämpötila ei pääsisi pakkasen puolelle, pidä huolta että sähköpostisi

  • Anna ajattelemisen aihetta. Sähköpostimarkkinointi ei enää 2010-luvulla tyrkytä ja tuputa, vaan antaa vastaanottajalleen ajattelemisen aihetta. Kiteytä sanomasi vinkeiksi, vihjeiksi tai vaikka mietelauseiksi. Testaa tapasi lähestyä ensin itselläsi. Kuinka kauan sinulla on aikaa lukea yhtä sähköpostia sadan uuden joukossa?
  • Lajittele ennen lähetystä. Jos yrityksesi tuote-tai palveluvalikoimaan kuuluu useita eriliaisia tuotteita tai jos palvelette useampaa toimialaa, anna potentiaalisen asiakkaasi tuntea itsensä tärkeäksi saadessaan ensin valita, mitkä aiheet häntä puhututtavat. Viesti vastaanottajasi mukaan. Rakenna mahdollisuuksien mukaan useita erilaisia lähetyslistoja esimerkiksi CRM-järjestelmäsi avulla.
  • Sano se säännöllisesti. Uutuudet saattavat viehättää, mutta ihmiset viihtyvät tutkitusti tutun ja turvallisen parissa. Ihmisillä on tarve luottaa palveluntarjoajaansa, ja vain tutuksi tulleelta voidaan kokeilla välillä jotain uuttakin. Siksi tuotteiden ja palveluiden lanseeraukseen käytetään rekkalastillinen rahaa. Mielikuvaa rakennetaan viikkokausia systemaattisuudella ja jatkuvuudella. Sähköpostimarkkinointi ei ole tästä poikkeus. Muista lähestyä liidiäsi ainakin kerran kuukaudessa.

 
 

Internet markkinointi ja kahdeksan sekunnin sääntö kotisivuillasi.

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.