Markkinointi vinkit

Kotisivujen hakukoneoptimointivinkit

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Kotisivujen hakukoneoptimointi
Google-algoritmin uusin päivitys saattoi tiputtaa myös oman sivusi pois entisiltä sijoiltaan – tarkista, miten Google arvioi sivusi sisältöjä!
Maailman tunnetuin hakukoneyhtiö Google ilmoitti hiljattain ottavansa entistä tiukemman kannan internetin hakutulosten heikoimpia kohtaan. Google haluaa tiedotteensa mukaan palvella hakijoita entistä paremmalla sisällöllä, entistä nopeammin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Google haluaa tarjota entistä relevantimpia vastaukia hakijoiden kysymyksiin, eikä vain tonnikaupalla materiaalia, joka on laadittu hieman sinne päin. Google päivittää hakualgoritmiään jatkuvasti parempien hakutulosten suodattamiseksi miljoonien verkkosivujen massasta. Hakukoneyhtiön kotimaassa Yhdysvalloissa myös hakijat ovat vuosien kuluessa kehittäneet omia hakulausekkeitaan entistä pidemmiksi, niin sanotuiksi pitkän hännän hauiksi. Hakulausekkeiden evoluutiolle onkin olemassa vinhat perusteet. Suoranaisen roskan joukosta halutaan saada vastauksia omiin hakuihin entistä tarkemmin ja varsinkin vähemmällä vaivalla. Erityisen tarkan suurennuslasin alla ovat Googlen mukaan nyt verkkosivut, joiden sisällöllinen arvo hakijalle on vähäinen tai olematon. Tämä taas tarkoittaa käytännössä sellaisia verkkosivuja, joiden sisällöstä valtaosa on suoranaisia kopioita muilta verkkosivuilta tai muuten hakurobotin mielestä hakulausekkeisiin suhteutettuna ”hyödytöntä”.  Päämäärättömään surffaamiseen kun ei liene oikein kenelläkään näinä päivinä aikaa. 80 % hakijoista keskittyy hakutuloksissaan ainoastaan etusivulla oleviin noi kymmeneen ensimmäiseen osumaan. Googlen kehittäessä hakualgoritmiään jatkuvasti yleisöystävällisemmäksi myös hakukoneoptimoinnin merkitys  kasvaa samassa suhteessa.
Kotisivujen hakukoneoptimointi ja esiintyminen etusivun kärkikastissa on entistä kriittisempää.
Sodassa heikkoja hakutuloksia vastaan ei aina valitettavasti voida välttyä viattomilta siviiliuhreilta. Google saikin varsin nopeasti algoritmimuutoksen jälkimainingeissa kiukkuisia ilmoituksia jopa 40 %:n laskusta kävijäämärissä  vain vuorokauden aikana. Erittäin todennäköistä on, ettei tämä viimeisin algoritmimuutos tule jäämään missään nimessä viimeiseksi. Jotta voisit varmistaa oman verkkosivusi sijoitukset hakutulosten haetuimmissa jatkossakin,
Tarkastele verkkosivusi sisältöä seuraavien kysymysten valossa:

  • Tarjoatko hakijoillesi alkuperäistä, omaa sisältöä?
  • Jos suurin osa sisällöstäsi on niin sanotusti ”kierrätettyä”, antaako sisältöis kuitenkin hakijalle selkeää lisäarvoa?
  • Tarjoatko hakijoille selkeitä vastauksia kysymyksiin, etkä vain totea asioiden laitoja?
  • Olethan huolehtinut verkkosivusi sosiaalisesta aspektista antamalla mahdollisuuden sisältösi jakamiseen tunnetuissa sosiaalisen median kanavissa?
  • Tarjoathan samat laatustandardit täyttävää sisältöä kaikilla verkkosivuillasi?

Googlen mukaan algoritmiuudistus ei ollut kohdistettu vain tiettyjä verkkosivuja kohtaan, vaan tavoitteena oli parantaa hakutuloksia kokonaisuudessaan. Google on myös useassa eri yhteydessä todennut, ettei se voi palauttaa kerran saavutettuja ja sittemmin menetettyjä sijoituksia manuaalisesti. Mahdotonta se olisikin. Avoimen tiedonvälityksen esiteaistelijana Google on kuitenkin todennut, että välittää suunnittelijoilleen verkon parhaita esimerkkejä hyvän sisällö sivuista, jotka pyritään huomioimaan algoritmin jatkokehityksessä. Sellaiseksi kannattaa nyt viimeistään tähdätä.
Onko yrityksesi kotisivujen sisältö optimointi kelpoista?

Facebook markkinointi ja kuinka sitä voi parantaa?

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.