Ei kategoriaa

Kotisivujen suunnittelu. Miksi Ikea valitsi Flashin?

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

HTML5 – HTML-kuvauskielen uusin versio – on kuuma puheenaihe näinä päivinä. Mediassa on esitetty mielipiteitä, että se tulee vielä syrjäyttämään Flash-teknologian kokonaan.
Tätä on kuitenkin turha mennä kertomaan Ikealle. Ruotsalainen kalustejätti, mainostoimistonsa avittamana, on juuri julkaissut uuden sivustonsa venäläisille kuluttajille – kokonaan Flash-pohjaisena. Miten he päätyivät kotisivujen suunnittelun loppu tulemana tähän ratkaisuun? Ja entä, miten sinun pitää huomioida tämä kun kotisivujen suunnittelu on omalle yrityksellesi ajankohtaista.
Videolta näet, millainen Ikean uusi sivusto on.

 
”On muutamakin syy, miksi valitsimme Flashin”, kertoo Ikean sikäläinen markkinointipäällikkö Nicolas Johnsson. Hän mainitsee muun muassa Flashin oleman paljon laajemmin tuettu selaimissa, HTML5-yhteensopivia selaimia on vielä runsaasti käytössä. ”Esimerkiksi Internet Explorer 6 on vielä paljon käytetty”, hän toteaa. ”Toinen syy on se, että HTML5:n ominaisuuksista puuttuu vielä tärkeitä videokuvaan liittyviä ominaisuuksia, kuten tasokas animointi ja saumaton videotoisto.” Nämä olivat osasyinä siihen miksi Ikea valitsi flashin kotisivujen suunnittelun pohjalta.
Uuden sivuston on määrä esitellä Ikea-keittiöitä ja olla inspiraation lähteenä sisustajalle. Vierailijat voivat kulkea virtuaalikeittiöiden läpi vaihtaen välillä hahmoa ja nähden keittiöt eri näkökulmista: mummon, kolmivuotiaan lapsen, kissan ja jopa kärpäsen silmin.
Yksi asia kuitenkin puuttuu: mobiiliversio, vaikka Venäjällä on 1,62 matkapuhelinliittymää henkeä kohden – enemmän kuin Suomessa. ”Mobiiliversio puuttuu, sillä interaktiivista videosisältöä tukevaa teknologiaa ei mobiililaitteille vielä ole”, sanoo Johnsson. ”Kännykkäystävällinen teknologia [HTML5] ei tue videon streamausta, videon päällä olevien toimintoalueiden animointia eikä monimutkaisempaa animaatiota.” Joten kompromissejakin tehtiin kotisivujen suunnittelu vaiheessa.
Uutta sivua mainostettiin omassa, ansaitussa ja maksetussa mediassa ja ensimmäisen viiden kuukauden aikana 22168 vierailijaa sukelsi akvaarioon kalan muodossa, 87204 nukkui koirana keittiön lattialla ja 28321 lensi katsomaan keittiöitä kärpäsen silmin. Vierailijat ehtivät myös sekoittamaan yli 70000 drinkkiä ja löysivät peräti 853000 Ikea-keittiöiden ominaisuutta.
Sivu on sikäli ainutlaatuinen, että se on ensimmäinen Venäläisiin elinoloihin kehitetty keittiötyökalu ottaen huomioon sekä erilaiset asuinolot että pienet huonekoot”, Johnsson kertoo. ”Lisäksi sivu on hyvin inspiroiva, aivan uudenlainen tapa luoda tietoisuutta digitaalisessa maailmassa.” Onko tämän sivun Kotisivujen suunnittelu mielestäsi onnistunut?

Google lanseerasi huippunopean laajakaistayhteyden – Google Fiber

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.