Markkinointi vinkit

Kuinka Google optimointi tuo aloittavan yrityksen hakutulosten halutuimpien joukkoon.

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Kuinka Google optimointi tuo aloittavan yrityksen hakutulosten halutuimpien joukkoon.
Internetmarkkinointi on ensisijaisesti kilpailua etusijoista. Jokainen internetmarkkinointia asiakashankinnassaan hyödyntävä yritys kilpailee siten lähtökohtaisesti samasta asiasta, eli palkintosijasta hakukoneiden ensimmäisten hakutulosten joukossa. Himoitulle ensimmäiselle sijalle on syynsä. Googlen mukaan hakutulosten ensimmäinen sijoitus kerää jopa 40 % kaikesta, tietylle hakusanalle tehdyistä hauista. Kolme ensimmäistä luonnollista hakutulosta kerää jo 80 % hauista, niiden alle jäävien taistellessa pistesijoista. Google optimointi on jokaisen, erityisesti aloittavan yrittäjän keskeinen keino savuttaa liiketoiminnalleen näkyvyyttä internetin hakukoneissa. Mikä tärkeintä aloittavan yrittäjän kannalta, Google optimointi on varsin yksinkertaista ja edullista tilanteessa, missä omia asemia ollaan vasta hakemassa eikä resursseja perinteisempään markkinointiin ole liiaksi käytettävissä. Lue, miksi sellainen ei aloittavaa yrittäjää juuri hyödyttäsikään!
Google optimointi vinkki 1: Näy siellä, missä haluamasi asiakkaasikin ovat.
Googlen mukaan kaikista hakukoneeseen tehdyistä hauista jopa puolessa etsitään palveluntarjoajaa paikallisesti. Monille aloittaville yrityksille paikallinen näkyvyys on itse asiassa ainoa näkymisen tarve – erityisesti jo yritys sattuu toimimaan kuluttajabisneksessä. Kuluttajien etsiessä tietoa ostopäätöksiensä tueksi yhä enemmän hakukoneista on erittäin tärkeää, että yrityksesi on esillä juuri siellä, missä hakijasikin hakuja palvelustasi tekevät. Google optimointi pyrkii ensisijaisesti juuri tähän. Google Places-palvelu on ilmaista optimointia ja kätevä tapa saada yrityksesi kerralla maailmankartalle. Yrityksesi tiedot listataan kyseisen alueen ja osoitteen yrityksiä listaavaan luetteloon, karttoineen päivineen. Lista ilmestyy etusivulle ensimmäiseksi ennen orgaanisia hakutuloksia ja palvelee laajoja, tiettyä hakusanaa ja paikkaa yhdistäviä hakuja.
Google optimointi vinkki 2: Hakusanamainonta optimoi paikallisen palveluntarjoajan paalupaikalle.
Google optimointi on monen tekijän summa. Tarkasti kohdistetut hakusanamainokset ovat aloittavan yrittäjän internetmarkkinoinnin kulmakivi. Google Adwords on internetmarkkinointityökalu tarkan euron yrittäjälle. Jotta Google optimointi onnistuisi parhaalla mahdollisella tavalla, hyödynnä hakusanoja pohtiessasi myös ns. pitkän hännän hakusanoja, esimerkiksi ”Punainen avoauto Mercedes”. Näin voit kohdistaa omalle sivullesi enemmän hakuja, kuin kilpailluimmissa hakusanoissa, kuten esimerkiksi ”avoautot”.  Hyödyntäessäsi pitkän hännän hakusanoja, ohjaat sivuillesi juuri sellaisia kävijöitä, jotka ovat kiinnostuneita juuri tietyntyyppisistä ratkaisuista, eivätkä mainoksesi näy tällöin turhaan laveammissa hauissa. Onnistunut Google optimointi edellyttää myös, että sivu mille mainoksesi kautta ohjaat on optimoitu sisällöltään tarkkaan valituille hakusanoille. Saattamalla sivuillesi juuri sinun tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneita kävijöitä vähennät turhia klikkauksia – joista jokainen kuitenkin maksaa.
Google optimointi tarkoittaa optimoidun sisällön ohella myös mainonnan täsmällisempää kohdistamista. Hakusanamainonnan kohdistaminen Google Adwordsissa on yksinkertaista, ja parantaa merkittävästi hakusanamainonnan kustannustehokkuutta. Näyt asiakkaillesi vain siellä, missä potentiaaliset asiakkaasikin palveluitasi hakevat.
Google optimointi vinkki 3: Verkkosivun optimoinnilla hakutulosten kärkeen pitkällä tähtäimellä – luonnollisesti!
Google optimointi hakusanamarkkinointia ja maksettua mainontaa hyödyntäen ovat aloittavalle yritykselle varmasti nopein tapa saavuttaa näkyvyyttä halutun kohderyhmän keskuudessa lyhyellä tähtäimellä. Hakusanamainonnan tulokset ovat nähtävillä nopeasti, mutta eivät tule koskaan ilmaiseksi. Jotta mainoksesi sijoittuisi hakutulosten halutuimpiin, on hakusanamainontaasi jatkuvasti optimoitava vastaamaan paremmin potentiaalisten asiakkaidesi tekemiä hakuja.
Pitkällä tähtäimellä oman verkkosivun optimointi on liiketoimintasi kannalta erittäin kannattavaa. Tällöin parannat merkittävästi sijoituksia myös luonnollisissa hakutuloksissa, siis sijoituksissa, joista ei ole erikseen hakukoneelle maksettu. Verkkosivun hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, jossa verkkosivusi optimoidaan niin sisäisesti kuin ulkoisestikin hyvällä, hakusanoja vastaavalla jatkuvasti päivittyvällä sisällöllä sekä pyrkimällä tuomaan verkkosivuillesi linkkejä myös muilta verkkosivuilta, kuten esimerkiksi toimialasi keskustelufoorumeilta tai vaikkapa alan asiantuntijoiden luetuimmista blogeista.
Google optimointi vinkki 4: Osta vipuvoimaa vieraalta – kumppanimarkkinoinnilla näkyvyyttä hakutulosten halutuimpien avulla!
Google optimointi on yksinkertaisesti sisällön ja linkkien kautta tapahtuvaa näkyvyyden kasvattamista jatkuvasti kilpaillummassa internetissä. Google optimointi siten on paitsi sisäistä, omilla verkkosivuilla tapahtuvaa mutta myös ulkoista, omille sivuille osoittavien linkkien kautta tapahtuvaa. Mieti, minkälaisten hakusanojen alta haluaisit itse löytyä ja tee hakuja niillä kaikilla. Käy läpi 5-10 korkeinta hakutulosta ja tarkastele, olisiko joillekin näistä sivuista saatavilla oma maksettu mainoksesi tai linkki suoraan verkkosivuillesi. Mitä useampia verkkosivuillesi osoittavia linkkejä saat luotua, sitä korkeammat ovat sijoituksesi Googlen luonnollisissakin hakutuloksissa.

Google AdWords-markkinointivinkit yrittäjille

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.