Maailmalla tapahtuu

Tunnetko Nollapisteet? Uusi ilmainen e-kirja Googlelta kertoo, kuinka klikit lopulta kääntyvät kaupoiksi

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Markkinoinnin tieteenhaarassa on tapana tuottaa erilaisia lyhennelmiä ja trendikkäitä ilmaisuja vanhasta tutusta asiasta luultavasti enemmän kuin missään muissa tieteenhaaroissa yhteensä. AIDA ja 4P, itse asiassa nyttemmin jo seitsemään kasvanut ovat kaikille alanmiehille ja -naisille tuttuja peruskäsitteitä. Internetmarkkinointi toi käsitekirjastoon liudan omiaan, kuten PPC, SEO, CTR, CRO monien muiden, aivan samannäköisten lisäksi. Ensimmäiseksi Totuuden Hetkeksi (FMOT, First Moment Of Truth) kutsutaan markkinoinnissa sitä hetkeä, jolloin kaikki kuluttajan näkemä, tiettyä brändiä koskeva mainonta ja viestintä konkretisoituu ostopäätökseksi – tai sellaisen hylkäämiseksi. Ensimmäinen Totuuden Hetki on nimensä veroistesti sekuntipeliä. Kuluttaja tekee päätöksensä puolesta tai vastaan 6-7 sekunnissa. Internetmarrkinoinnin jatkuvan kasvun myötä myös Google on tuonut käsitepalapeliin omansa mukaan. Zero Moment Of Truth eli vapaasti suomennettuna vaikkapa Totuuden Nollapiste kuvaa Googlen mukaan sitä aikaa, joka kuluu ostopäätökseen mainoksen näkemisestä. Erona FMOT:iin on, että Google huomioi käsitteessään myös mainoksen ja ostopäätöksen välissä tapahtuvan tiedonhaun ostopäätöksen tueksi. Näitä Nollapisteitä ja niiden kasvavaa merkitystä tulevaisuuden markkinoijalle Google jakaa nyt veloituksetta uudessa e-kirjassaan “Winning the Zero Moment of Truth”.
Googlen nyt julkaisema kirja ei ole perinteinen How-to-tyyppinen matkaopas menestykseen, vaan pikemminkin kattavan tutkimuksen tulos. Kirja pyrkii valaisemaan koko markkinointiprosessin muutosta digitaalisella aikakaudella sekä sitä, miten nykykuluttaja altistuu kaupallisille viesteille. Kirja osoittaa Nollapisteiden erilaiset variaatiot, mutta mikä tärkeintä, myös sen, kuinka ne kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavat.
Google kirjan punainen lanka on yksinkertainen. Kuluttaja tarvitsee tietoa, käyttäjäkokemuksia sekä arvioita omaan epävarmuutensa. Nykykuluttaja ei  ole enää ainoastaan kaupallisen viestinnän armoilla, vaan hänellä on jatkuvasti paremmat mahdollisuudet oppia tuotteista ja palveluista enemmän. Nykykuluttaja haluaa olla paremmin informoitu ja varmempi ostopäätöksestää kuin ennen. Nämä ostopäätöstä vahventavat hetket ovat juuri Totuuden Nollapisteitä. Siksi yritysten on jatkossa pystyttävä entistä paremmin sekä tuottamaan parempaa sisältöä verkkosivuillaan parempien hakutulosten saavuttamiseksi, mutta myös valvomaan verkossa, mitä yrityksestä ja sen tuotteista oikein ajatellaan. Googlen kirja on siten hyödyllistä luettava kelle tahansa vakavaa verkkokauppaa pyörittävälle, mutta myös aivan tuikitavalliselle yrittäjälle, jolle verkkosivu on ehkä edelleen vain näyteikkuna.

20 ennustusta 2013 digitaaliseen markkinointiin

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.