Uusi vuosi, vanhat kujeet. Ainakin internetmarkkinoinnin kannalta hyvin pitkälti samat, hyväksi havaitut konstit ovat avainroolissa hyvien tulosten tekijöinä myös vuonna 2012. Koska kaikkea ei ole koskaan aikaa tehdä, kannattaa tänä vuonna keskittyä mieluummin muutamaan keskeisimpään internetmarkkinoinnin osa-alueeseen, kuin roiskia resurssejaan holtittomasti. Internetmarkkinoinnin perusta on luonnollisesti myyvät verkkosivut.
Valinnan vaikeutta helpottaaksemme kokosimme useista lähteistä listan sellaisista internetmarkkinoinnin osa-alueista, joihin meidän mielestämme kannattaa tänä vuonna ainakin kiinnittää huomiota. Saammeko esitellä, internetmarkkinoinnin keskeiset kulmakivet pähkäilijälle vuonna 2012!
• Yrityksesi on yhtä kuin sisältösi. Tarkasta säännöllisin väliajoin, mitä oletkaan tullut sanoneeksi itsestäsi ja tuotteistasi. Jos verkkosivusi ovat edelleen vuonna 2012 vain verkkoon viety katalogi, on aika ottaa luuta käteen ja lakaista pölyttynyt mainoskuvasto lopullisesti roskakoriin. Rakenna verkkosivujesi sisältö asiakkaidesi ongelmien varaan. Tarjoa sisällössäsi niihin ratkaisuja, älä mainospuheita.
• Kerro se kuvin. Sisältö ei ole pelkkiä kirjaimia. Verkkosivujen sisältö on suurimmaksi osaksi visuaalista. Se koostuu kuvista, kaavioista ja kiteytyksistä. Verkkosivuilla viivytään kilpailun kiristyessä entistä vähemmän. Kuviesi tulisi sytyttää vierailijasi, siinä missä hyvä teksti voi kasvattaa liekkiä. Käytä aina mahdollisuuksiesi mukaan ammattikuvaajaa ottamaan juuri yrityksesi näköisiä kuvia. Vuosia vanhat kliseiset kuvapankkikuvat kertovat yrityksestä, jonka tuotteetkin ovat helposti monistettavissa.
• Liikettä! Kuva kertoo enemmän kuin tuhat optimoitua hakusanaa, mutta video kiteyttää koko verkkosivusi sisällön tarinaksi. Parhaimmillaan ammattilaisten laatima videosarja tuo parempia tuloksia kuin tukullinen tiedotteita ja kirjavia mainoslauseita. Video on ennen kaikkea oiva apuväline näyttää ja kertoa, kuinka tuotteenne käytännössä asiakkaanne arjessa toimii.
• K.I.S.S. Vanha nyrkkisääntö toimii edelleen verkkosivujesi suunnittelua ohjaavana tekijänä vuonna 2012. Yksinkertainen toimii. Älä koskaan sorru turhaan kikkailuun asiakkaidesi kustannuksella. Mieti, kenelle verkkosivusi ovat lopulta tehty – et tee niitä itsellesi, eikä verkkosivujesi tarkoitus ole tuoda ne laatineelle mainostoimistolle tai muulle taholle palkintoja alan kissanristiäisissä. Verkkosivujesi laadukkuudesta päättävät aivan muut tahot – asiakkaasi. Jos ne toimivat, tulisi puhelimesi soida. Yksinkertaista.
• Hyvä sisältö on tehty jaettavaksi. Suurimmalla osalla ainakin B-to-C-yrityksistä on jo jonkinlainen sosiaalisen median strategia olemassa. Tai ainakin ajatus siitä, mitä siellä pitäisi tehdä. Sinun ei tarvitse välttämättä perustaa Facebook-profiilia yrityksellesi, jos et aio kuitenkaan sitä päivittää. Mutta tee joka tapauksessa sisältösi aina jaettavaksi. Mitä parempaa sisältöä verkkosivuillesi tuotat, sitä paremmin se myös leviää verkossa. Nämä verkkosivuillesi liikennemerkkeinä osoittavat linkit ovat kullanarvoisia hyvien hakutulossijoitusten kannalta.
• Älä oleta, vaan kehota! Älä koskaan luota verkkosivusi vierailijan tekevän toivomasi liikkeen vain sen takia, että sinä itsekin sen tajuaisit tehdä. Muista, ettet laadi verkkosivujasi itsellesi vaan nykyisille ja potentiaalisille asiakkaillesi. Siihen joukkoon mahtuu monta mielipidettä. Mitä ikinä haluatkaan verkkosivujesi vierailijoiden sivullasi tekevän, kehota heitä ottamaan seuraava askel selkeästi. Oli kyse sitten uutiskirjeen tilauksesta, demoversion latauksesta tai esittelykäynnin buukkauksesta, kerro vierailijoillesi, miksi heidän kannattaisi niin tehdä. Sitten kehota heitä tekemään juuri niin.
• Pidä kävijäsi kartalla. Monet verkkosivustot paisuvat ajan mittaan hallitsemattomiksi kokonaisuuksiksi, joissa vierailijan on hyvin hankalaa löytää etsimänsä vastauksen äärelle. Harkitse siten tarkkaan, mitä verkkosivuillasi julkaiset ja mitä et. Kaikkea sinne ei saa laittaa. Kaikella verkkosivujesi sisällöllä tulee olla selkeä tarkoitus ja tavoite – miksi tämä teksti on täällä? Huolehdi, että sivustollasi on helppo liikkua. Vanhan verkkoviisauden mukaan jokaisen vastauksen tulisi löytyä maksimissaan kolmen klikkauksen päästä.
• Kevennä. Flash-sivustot olivat vielä 2000-luvun alussa jotakin uutta ja ihmeellistä. Flash-sivuston tarkoituksena oli nimensä mukaisesti häikäistä kävijä kertalaakista ja hurmata hänet maksavaksi asiakkaaksi. Yhä raskaammaksi käyneet Flash-sivustot olivat kuitenkin kuin tervaa monille hitaammille verkkoyhteyksille. Myöskään hakukoneoptimoinnin kannalta pelkästään Flashin varaa rakennetut sivustot eivät ole optimaalisia. Kun vielä päälle lisätään tosiseikka, että yhä useampi hakee tietoa verkosta mobiilisti, jossa pitkiä latausaikoja suvaitaan entistä huonommin, on aika miettiä, tulisiko vanha välkehtivä sivustosi korvata karummalla – mutta taatusti käyttäjäystävällisellä versiolla.
Miten sinun yrityksesi verkkosivusto voi? Haluaisitko, että ammattilainen vilkaisi sitä ja kertoisi, mikä siinä mättää, jos mättää? Soita meille ja esitä kinkkisin kysymyksesi, vastaamme mielellämme!