Suosituksia

Palveluksessasi – eli kuinka rakennat verkkosivuston, joille tullaan toistekin

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Kuljeskelin muutaman tuhannen muun messuvieraan kanssa viime lauantaina Pasilan Messuhallin ahtautuneita käytäviä inspiraation toivossa. Helsingin Kirjamessut olivat keränneet jälleen ennätysyleisön paikan päälle hyvän sisällön ääreen. Ei ihme. Ihmisen on hyvä säännöllisesti pölyttää pääkoppaansa uusilla raikkailla ajatuksilla ja innostavilla ideoilla. Ihminen ammentaa niistä toivoa, jota ilman ei ihminen elä. Pysähdyin tuokioksi erään business-kirjallisuuteen erikoistuneen kustantamon tiskille. Mainosmaailmasta tunnettu bloggaaja puffasi häpeämättömästi omista kirjoituksistaan koostettua pehmeäkantista. Sinänsä suurimmaksi osaksi hyvästä viihteestä menneessä haastattelussa oli pari pointtiakin. Vaikka bloggaajalta odotettiin taikasanoja sosiaalisen median mahdollisuuksista ja markkinoinnin kristallipallon näkymistä, hän tiivisti koko settinsä sisällön yhteen lauseeseen: ”suosittelu on tehokkainta markkinointia”. Huhhuh! Pysäyttävää.
Hyvästä tuotteesta, kokemuksesta ja asiakaspalvelusta halutaan siis vielä bittiaikakaudellakin kertoa kaverille.  Internetmarkkinoija voi siten huokaista helpotuksesta. Mitään taikatemppuja verkkosivujen kävijöiden koukuttamiseen ei lopulta tarvitsekaan. Riittää, kun tarjoat kävijöillesi hyviä vastauksia tyhmiinkin kysymyksiin. Hyvä verkkosivu näyttää tietä eksyneelle. Antaa vettä kuihtuneelle. Toisin sanoen, tarjoaa juuri sitä sisältöä, mikä vastaa verkkosivuille saapuvan sen hetkistä tarvetta.  Verkkosivuille nimittäin harvoin saavutaan vahingossa. Huvin vuoksi sinne voidaan jo saapuakin. Useimmiten niille saavutaan täyttämään jotakin tarvetta. Siksi verkkosivuja ei koskaan tule rakentaa omaa itseäsi miellyttäviksi – vaan asiakkaitasi palveleviksi. Olen huomannut, että tämä maailman yksinkertaisimmalta kuulostava asia on ylitsepääsemättömän vaikea ymmärtää. Siksi jaksan siitä jankuttaa.  Se on nimittäin tämän blogin tarkoituskin.
 
Kun harkitset internetstrategiasi kulmakiveä, muista että

  • verkkosivusi tehtävä on olla hyödyksi asiakkaillesi, ei iloksi itsellesi. Parhaimmillaan verkkosivut toki täyttävät molemmat tarpeet. Aseta itsesi asiakkaasi asemaan. Mikä häntä palvelussasi askarruttaa?
  • vähemmän on enemmän. Verkkosivustolla on oltava selkeä päätavoite. Verkkosivuston jokaisella sivulla on oltava oma tavoitteensa. Karsi raskaalla kädellä pois sellaista sisältöä, josta ei ole kenellekään mitään hyötyä. Suurin osa verkkosivujen teksteistä ei yksinkertaisesti kiinnosta ketään. Voit todeta tämän esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Tuota vain sellaista sisältöä, joka konkreettisesti auttaa asiakastasi ratkaisemaan ongelmiaan – vaikkapa sinun avullasi.
  • verkkosivusi koko sisältö tulee voida tiivistää yhteen ydinviestiin. Se on se väittämä, joka tulee voida ymmärtää muutamassa sekunnissa riippumatta siitä, mille verkkosivustosi sivulle vierailija kulloinkin päätyy esimerkiksi hakukoneen kautta. Ydinviestisi kiteyttää syyn viipyä sivustollasi pidempään. Käytä eniten aikaa sen hiomiseen. Muun sisällön on seurattava sitä.

 

Sähköpostimarkkinointi ei riipu lähetyslistojen koosta, vaan laadusta. Tiedätkö, mikä on yhden sähköpostiosoitteen arvo?

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.