Maailmalla tapahtuu

Googlekapteeni Kokko käskee – tuunaa verkkosivusi tuottamaan

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Jokainen Suomessa internetmarkkinointia ammatikseen tekevä tai ainakin sen kehittymistä kiinnostuneena seuraava ei yleensä ohita sivusilmin uutista, joissa Googlen tunnetuin suomalaissanansaattaja, entinen taitoluistelija Petri Kokko on jollakin tavalla äänessä.  Helsingin Sanomissa 10.5. julkaistussa artikkelissa Googlen entinen Suomen maajohtaja ja nykyinen Googlen globaalin myynnin ja markkinoinnin kehitysjohtaja Kokko latasi jälleen täyslaidallisen suomalaisen internetmarkkinoinnin tilasta. Pitkään Kalifornian Piilaaksossa uraansa tehneen Kokon mukaan ulkomailla osataan jo kassavirtaa kasvattaa uuden teknologian avulla. Suomessa hän näkee vastaavan olevan täysin mahdollista, kunhan vain asenne internetmarkkinointia kohtaan ensin muuttuisi. Suomalaiset nimittäin hukkaavat Kokon mukaan tällä hetkellä  valtavasti verkon myyntipotentiaalia. Ajatus kuulostaa toden totta varsin oudolta. Me suomalaisethan vietämme verkossa aikaa koko ajan enemmän. Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan yli 70 % suomalaisista käyttää internetiä pääasiallisena kanavanaan tiedonhakuun tavaroista ja palveluista. 25-34-vuotiaiden keskuudessa tuo luku on jo 94 %. Miksi sitten suomalaisten verkossa viettämä aika ei näy vielä selkeästi selkeästi internetin kautta saatujen uusien asiakkuuksien määrässä? Millä tavalla suomalaiset yritykset saataisiin havahtumaan siihen, että heidän potentiaaliset asiakkaansa etsivät heistä tälläkin hetkellä parempaa tietoa juuri internetistä? Kokon mielipide on kapteenimaisen jämäkkä. ”Suomalaiset ovat jo netissä ja joka torppaan pääsee kohta laajakaistan kautta. Mahdollisuudet olisivat kansainvälisestikin valtavat, kunhan verkkosivustot laitettaisiin ensin kuntoon.”, Kokko summaa.
Niinpä niin. Tuskin monikaan yrittäjä enää tosiasioita kiistääkään. Moni tämänkin blogin lukija pohtinee kuitenkin, minkälaisiin toimenpiteisiin sitä voisi omilla verkkosivuillaan ryhtyä, jotta nykyisestä näyteikkunasta saataisiin jalostettua tuohta takova rahasampo. Verkkokaupan perustaminen ei luonnollisestikaan ole mahdollista eikä edes tarkoituksenmukaista, jos yritykselle on viime kädessä tärkeämpää vain tavoittaa potentiaaliset asiakkaansa paremmin. Kalliita investointeja ei kuitenkaan edelleenkään tehdä pelkän mielikuvan varassa valokuvaan ja ketterään copytekstiin tukeutuen. Hakukoneoptimointi sekä verkkosivujen konversio-optimointi ovat tuottaneet monille pienillekin yrityksille merkittävää myynnin kasvua, ilman monimutkaisia verkkokaupparatkaisuja. Hakusanamarkkinointi toimii edelleen erinomaisena liikenteenohjaajana hakukoneoptimoiduille verkkosivuille, kunhan hakusanamarkkinointia tekemään on valjastettu ammattilainen. Se, mitä oikeaoppisesti tehty hakukoneoptimointi, konversio-optimointi ja hakusanamarkkinointi sitten maksaa, onkin toinen juttu. Yksiselitteistä nyrkkisääntöä on nimittäin mahdoton antaa. Lisää hakukoneoptimoinnista ja verkkosivujen konversio-optimoinnista kannataakin ennen hommiin ryhtymistä lukea vaikkapa täältä. Sen ohella kannattaa myynnin johtoryhmässä pohtia vaikkapa tätä:

  • Mikä on omien verkkosivujenne olemassaolon tarkoitus? Mitä haluaisitte niillä saavuttaa?
  • Viihdytkö itse omilla verkkosivuillanne? Kannustavatko ne kysymään lisää tai aktivoitumaan jollakin muulla tavalla.

Omien vastaustenne herättämiin lisäkysymyksiin vastaamme mielellämme.
 
 

Google: Mobiilihaut ohittavat tietokonehaut vuonna 2014

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.