Sosiaalinen media

Kuinka tehdä Facebook-markkinoinnista mobiiliin sopivaa?

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

-Saleslionin 5 vinkkiä!

Facebook-markkinointi on nostanut suosiotaan viime aikoina ja sosiaalisessa mediassa onkin järkevää markkinoida, koska siellä ihmiset ovat. Nykypäivänä herättää kummeksuntaa, jos joku ei ole Facebookissa. Ainakin kaikki ovat siitä varmasti kuulleet. Monet yritykset ovatkin perustaneet omat Facebook-sivunsa, mutta usein ongelmana voi olla se, että ei tiedetä, kuinka sosiaalinen media toimii markkinointikanavana.
Facebook markkinoinnista voisi kirjoittaa, vaikka romaanin, josta ilmestyisi jatkuvasti uusintapainos, koska sosiaalinen media muuttuu jatkuvasti. Tässä blogitekstissä keskitytään kuitenkin mobiiliin. Etenkin julkisissa kulkuneuvoissa sen huomaa: vähintään joka toisella on älypuhelin tai tabletti kourassa ja useimmilla Facebook auki. Mobiilia ei siis kannata laiminlyödä, kun tehdään markkinointia Facebookissa.

Facebook mobiilissa

Alla listaan 5 vinkkiä, kuinka huomioidaan mobiili Facebook-markkinoinnissa. Vinkit perustuvat omaan kokemukseemme sekä maailmalta bongaamiimme tapauksiin.

1.       Kohdennetut sponsoroidut tarinat mobiilikäyttäjille
Facebookissa voit valita, mitkä julkaisut näkyvät missäkin päätteessä. Voit asettaa ne näkyväksi tietokoneella, tietokoneella sekä mobiilissa tai pelkästään mobiililaitteella näkyväksi. Luo siis sisältöä, joka on kohdistettu nimenomaan Facebookia mobiililla käyttäville. Pelkästään mobiilissa näkyväksi voidaan asettaa vain sponsoroidut tarinat. Kun yritykselläsi on jokin tärkeä päivitys sivuillaan, voit päättää tehdä siitä sponsoroidun tarinan (tämä on maksullinen palvelu). Näin se ilmestyy faniesi uutissyötteeseen heidän mobiililaitteissaan. Kohdentamalla teet sisällöstä mielekästä ja käyttäjäystävällistä myös mobiilikäyttäjille.
Jos et ole varma kumpi toimii liiketoimintasi kannalta paremmin mobiiliin vai tietokoneelle suunnitellut Facebook-julkaisut, kokeile ja valitse parempi esim. A/B-testauksen avulla. Näin et tuhlaa rahaa sellaiseen, mikä ei toimi.
Lue M&M:n artikkeli sponsoroiduista tarinoista tästä!
2.       Varmista, että sähköpostisi ovat mobiiliystävällisiä!
Tärkeä osa hyvää Facebook-kampanjaa on sen promotointi.  Joten varmista, että kampanjasi promootiomateriaali on nähtävissä helposti myös mobiililaitteella, myös kaikki, mitä lähetät sähköpostilla. Suurin osa ihmisistä, joilla on sähköpostiosoite ja älypuhelin/tabletti, myös lukevat sitä mobiililaitteella. On siis hyvin tärkeää, että lähettämäsi viestit näkyvät oikein myös mobiililaitteilla, koska muuten ihmiset eivät jaksa niitä lukea. Huonosti näkyvät viestit joutuvat roskakoriin saman tien. Sähköpostipromootiota tehdessä, varmista myös että mainoslauseesi ovat lyhyitä, ytimekkäitä ja houkuttelevia. Yleensä mobiilikäyttäjät tekevät montaa asiaa yhtaikaa, joten pitkät viestit jäävät lukematta. Houkuttele lukija heti toimimaan!
3.       Integroi myös kivijalkamyymäläsi mobiiliin
Jos sinulla on kivijalkamyymälä, haluat varmasti, että fyysinen myymälä ja se miten näyt verkossa ovat linjassa keskenään. Asiakaskokemus siis toistuu samana netissä ja myymälässä. Kun yhdistetään mobiili kivijalkamyymälään, hyvä keino on lisätä QR-koodi mainoselementteihin kuten lippuihin ja bannereihin. QR-koodin avulla asiakkaat voivat mennä mobiililla Facebook-sivuillesi tykkäämään ja lataamaan esimerkiksi alennuskuponkeja tai hyödyntämään tarjouksia, jotka jaetaan vain facebook faneille. Facebook-markkinoinnin kautta voit myös yllyttää ihmisiä käymään myymälässäsi, tarjoamalla digitaalista alennuskuponkia, jonka asiakas voi näyttää kassalla omasta puhelimestaan. Kannusta ihmisiä myös jakamaan omia Facebook-päivityksiäsi, jotta sana leviää.
4.       Tarkista, että Facebook-kampanjoissasi on mobiilivalmius
Mitä hyötyä on Facebook-kilpailulla, jos siihen ei voi osallistua mobiililaitteella? Jos haluat ehkäistä asiakkaidesi turhautumista, varmista että markkinoinnissa käyttämäsi sovellukset toimivat myös mobiilissa. Tämä on tärkeää, sillä kaikki Facebookiin suunnitellut sovellukset eivät toimi mobiilissa. Pyydä apua ammattilaiselta, jos et tiedä, sopiiko käyttämäsi sovellus myös mobiiliin. Ota yhteyttä meihin, mikäli tarvitset apua Facebook-markkinoinnissa!
5.       Testaa aina ja kaikki!
Mikään ei ole turhauttavampaa kuin sovellus tai kampanja, joka ei toimi. Varma keino karkoittaa potentiaaliset asiakkaat on toimimaton mobiilisovellus. Ennen kuin julkaiset kampanjan testaa, että se toimii kunnolla. Testaus olisi hyvä suorittaa muutamalla eri laitteella. Muutamia perusasioita, jotka tulee ottaa testauksessa huomioon: Latautuvatko kuvat nopeasti? Toimivatko kaikki linkit? Onko viestisi liian pitkä, niin että sitä pitää skrollata loputtomiin?
Paras tapa varmistua siitä, että kaikki toimii oikein, on testata eri alustoilla esim. Windows, Apple tai Android pohjaisilla laitteilla.
Mikäli haluat apua Facebook-kampanjoihin ja mobiiliin liittyen ota yhteyttä!
Oletko törmännyt hyviin kampanjoihin mobiilissa?

Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä

LUE LISÄÄ
Google + tekee jakamisesta jälleen kavereiden keskeistä
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI