Yleensä kivijalkamyymälöiden omistajat eivät odota suuria tuloksia verkkomarkkinoinnista. Moni luulee, että verkkomarkkinointi on hyödyllistä vain verkossa toimiville yrityksille, vaikka ulkopuolinen näkee tämän mahdollisuuksia hukkaavana skeptisyytenä.
Joten, vaikuttaako verkkomarkkinointi todella kivijalkamyymälöiden myyntitulokseen? Vastaus on ehdottomasti kyllä. Oikeanlaisella verkkomarkkinointistrategialla saat tuotteesi kuluttajien tietoisuuteen, kun he etsivät verkosta tietoa tuotteista, joita haluavat ostaa. Verkkomarkkinointi siis herättää kuluttajien huomion, ja lisää myyntiä. Verkko lisää tuotteidesi tunnettuutta, sillä suurin osa hakee nykypäivänä tietoa tuotteista ennen kauppaan lähtemistä.
Tässä muutama vinkki, joilla voit lisätä myyntiä verkkomarkkinoinnin avulla:
1. Käytä verkosta saatua tietoa ymmärtääksesi asiakkaitasi
Tiedon kerääminen ja anlysointi auttaa sinua ymmärtämään kohderyhmäsi käyttäytymistä ja tarpeita. Saat tietoa muun muassa seuraamalla verkkokeskusteluja, sosiaalista mediaa, verkkokyselyitä, -palautteita ja crm-järjestelmään kirjattuja tietoja.
Tieto ei pelkästään auta sinua ymmärtämään asiakkaiden mielipidettä brändistäsi, vaan antaa myös sinulle erinomaisia työkaluja selvittää asiakasuskollisuuden tasoa. Lisäksi saat vinkkejä siitä, miten voit parantaa palveluitasi ja tuotteitasi vastaamaan paremmin asiakkaiden odotuksia. Lisäksi saat arvokasta tietoa asiakkaidesi käytöksestä; missä he käyvät keskusteluja ja minkälaisesta sisällöstä he ovat kiinnostuneita. Tätä voit käyttää hyödyksesi, kun tuotat itse sisältöä verkkoon.
2. Keskity brändin rakentamiseen verkossa
Kivijalkamyymäläsi voi olla suosittu ja pidetty, mutta näkyykö myymäläsi suosio samalla tavalla myös verkossa? Jos ei, sinun täytyy panostaa brändin rakentamiseen verkossa.
Hyödynnä sosiaalista mediaa tuodaksesi esiin niitä ominaisuuksia, jotka tekevät myymälästäsi suositun. On erittäin tärkeää luoda yhtenäinen kuva niin verkossa kuin fyysisessä myymälässäkin, jotta luottamus yritykseesi kasvaa asiakkaidesi silmissä. Jos myymäläsi on upea ja hyvin toimiva, mutta verkkosivusi jotain aivan muuta, se herättää epäluottamusta.
3. Luo brändiyhteisö
Sitouta asiakkaat yritykseesi luomalla sosiaalisen median yhteisö brändillesi ja tuottamalla kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä asiakkaillesi. Voit keskustella heidän kanssaan muun muassa uutuustuotteista, ilmoittaa tuotelanseerauksista, keskustella yrityksen tulevaisuuden suunnitelmista ja kysellä asiakkaidesi mielipidettä ja kehitysehdotuksia.
Muista, että avainasemassa brändiyhteisön luomisessa on avoimuus ja aitous. Sinulla tulee olla aito halu kommunikoidan asiakkaidesi kanssa ja kuulla heidän näkemyksiään, niin hyvässä kuin pahassakin.
4. Paranna verkkokokemusta myymälässäsi
Verkkomarkkinoinnin ei ole tarkoitus rajoittua vain myymälän ulkopuolelle. Verkkokoemusta voidaan kehittää myös silloin, kun asiakas on jo myymälässä. Mobiililaitteet tarjoavat kivijalkamyymälöille lukuisia tapoja kasvattaa asiakkaan verkkokokemusta myös itse myymälässä. Tarjoa esimerkiksi alennuskuponkeja puhelimeen tai tuote-/ hintavertailusovelluksia, joita asiakas voi käyttää shoppaillessaan. Näin yhdistät asiakaskokemuksen verkossa ja kivijalkamyymälässä.
5. Hallitse asiakassuhteita verkossa
Asiakaspalvelua voi toteuttaa niin monella eri tavalla nykyaikana, että pelkkä puhelin ja sähköposti eivät välttämättä enää riitä. Tarjoa asiakkaille mahdollisuus antaa palautetta sosiaalisessa mediassa tai esimerkiksi asiakaspalveluchatin kautta.
Nykyään asiakkaat haluavat mielellään saada äänensä kuuluviin verkkoyhteisöissä, mikäli heillä on sanottavaa tuotteistasi tai palveluistasi. Kun tarjoat heille oman kanavan tätä tarkoitusta varten, pääset myös itse vastaamaan kommentointiin ja kääntämään negatiiviset kokemukset positiivisiksi. Tämä vaatii sen, että olet todella läsnä verkossa ja vastaat asiakkaidesi palautteisiin ja kysymyksiin mahdollisimman nopeasti. Positiivinen sana leviää verkossa nopeasti ja saat sitä kautta myös uusia asiakkaita, jotka eivät tunne brändiäsi entuudestaan.
Muista, että verkossa olevat asiakkaasi ovat todellisia asiakkaitasi ja voivat vaikuttaa myymäläsi menestykseen suuresti. Sinun tulee vain luoda hyvin suunniteltu verkkomarkkinointistrategia ja alat varmasti nähdä tuloksia ennemmin tai myöhemmin.
ota meihin yhteyttä!, kun haluat kehittää verkkomarkkinointiasi!