Markkinointi vinkit

Liidigenerointi pähkinänkuoressa – Mitä se on?

KARI HARJU

KARI HARJU

linkedin

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Liidigenerointi
Käymme tässä blogitekstissä läpi, mitä aloittelijan tulee tietää liidigeneroinnista ja mitä se ylipäätään on. Vaikka markkinoinnin ammattilaisille termi on tuttu ja itsestäänselvä, monelle se ei kuitenkaan sano mitään. Haluammekin avata hieman termiä myös niille joille se ei vielä ole tuttu, sillä myynti on kuitenkin kaikkien yritysten perusedellytys ja tavoite ja liidigenerointi on suuri osa sitä.

Mikä on liidi?

Suomenkielinen vastine liidistä on myyntivihje. Liidillä tai myyntivihjeellä tarkoitetaan henkilöä, joka on jollakin tavalla osoittanut kiinnostuksensa yrityksesi palveluita tai tuotteita kohtaan. Liidi on esimerkiksi yhteydenotto verkkosivujen kautta tai potentiaaliseen kohderyhmään kuuluva henkilö, jota yrityksen palvelut kiinnostavat. Sen sijaan, että markkinointi kohdennettaisiin näppituntumalla täysin sattumanvaraisille henkilöille, se on tehokkaampaa silloin, kun kohderyhmä on todellakin rajattu niihin henkilöihin, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita. Yleisimmin liidillä tarkoitetaan verkon kautta tullutta yhteydenottoa esimerkiksi lomakkeen tai muun vastaavan yhteydenotto välineen kautta.
Esimerkki:
Autohuoltoyrityksellä verkkosivuillaan kysely, joka liittyy auton huoltamiseen. Kyselyyn vastanneet henkilöt ovat todennäköisesti kiinnostuneita autonsa kunnossapidosta. Kun näille henkilöille kohdennetaan sähköpostimarkkinointia, jossa tarjotaan esimerkiksi ensimmäistä huoltoa 25% alennuksella, se toimii huomattavasti paremmin, kuin jos viesti lähetettäisiin sattumanvaraisesti erilaisille henkilöille, joilla ei välttämättä ole edes kiinnostusta auton kunnossapitoon.

Mitä on liidigenerointi?

Jotta näitä myyntivihjeitä eli liidejä saadaan, tulee tietysti keksiä keinot hankkia niitä. Liidigeneroinnilla siis tarkoitetaan liidien hankintaa. Liidigeneroinnin keinoin herätetään potentiaalisten asiakkaiden kiinnostus yritystä kohtaan. Se tarkoittaa sitä, että tuotetaan kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä ja markkinointimateriaalia, jonka avulla kiinnostus herää ja potentiaalinen asiakas jättää yhteystietonsa yritykselle esimerkiksi verkkosivujen lomakkeen kautta. Näin syntyy liidi. Liideihin tartutaan siten, että yrityksen myyntihenkilö soittaa tälle jo valmiiksi kiinnostuneelle asiakkaalle. Kaupat syntyvät todennäköisemmin, kun asiakas tietää jo yrityksen, josta soitetaan ja on valmiiksi kiinnostunut yrityksen tarjonnasta.
Hanki liidejä tehokkaan liidigeneroinnin avulla! Me autamme sinua keräämään enemmän liidejä verkosta, ota yhteyttä!

Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen

LUE LISÄÄ
Puuduttaako blogaaminen? Vinkkejä parempaan postaukseen
MUUT ARTIKKELIT

JUTTELE KANSSAMME

Kerromme miten,
verkkokauppasi voisi kasvaa

VARAA ILMAINEN AUDITOINTI