Artikkelit

Haluatko lisää potentiaalisia asiakkaita? Yhdysvaltalaisyritykset panostavat silloin hakukoneoptimointiin

KARI HARJU

Kari Harju on internetmarkkinoinnin asiantuntija ja Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja. Kari Harju on toiminut yrittäjänä yli 15 vuotta.

Verkkosivujen hakukoneoptimointi mielletään usein ainoastaan verkkosivujen sijoitusten parantamiseen hakutuloksissa tähtäävinä toimenpiteinä. Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on toki merkittävässä roolissa verkkonäkyvyyden parantamisessa, mutta hakukoneoptimointi on myös kiinteä osa yrityksen myynninedistämistä verkossa. Kuluttajat ja yrityspäättäjät hakevat entistä enemmän tietoa, perusteita ja inspiraatiota ostopäätöksensä tueksi verkosta. Hakukoneoptimointi on siten yhä tärkeämpi osa myös yrityksen liidien generointia verkossa. Hakukoneoptimoinnin kehdossa Yhdysvalloissa on SEO:n merkitys yrityksen kassavirran kasvattajana havaittu jo jonkin aikaa sitten.

Erään hiljattain ilmestyneen amerikkalaistutkimuksen mukaan SEO:n rooli yhdysvaltalaisyritysten liidien generoinnissa on jatkuvasti kasvamassa. Tutkimuksessa selvitettiin erilaisten digitaalisen markkinoinnin menetelmien roolia ja merkitystä yritysten uusasiakashankinnassa. Kyselyyn osallistui sekä B2B- että B2C- yrityksiä. Kokonaisuudessaan kyselyyn vastasi yhteensä yli 500 markkinointipäättäjää. Mielenkiintoista oli havainto, että 2/3 vastaajista edusti nimenomaan B2B-yrityksiä, joissa esimerkiksi sosiaalisen median (esim. blogit) hyödyntäminen markkinointiponnisteluissa on vielä lapsen kengissä, ainakin meillä Suomessa.

Ottaen huomioon, kuinka paljon sosiaalisesta mediasta eli lähinnä Facebookista mediassa kohkataan, olivat tutkimuksen tulokset jopa hieman yllättäviä. Tulosten mukaan nimittäin lähes 60 % B2B-päättäjistä piti nimenomaan hakukoneoptimointia (SEO) tärkeimpänä liidien generoijana digitaalisen markkinoinnin työkalupakissaan. Kuluttajamarkkinoinnin päättäjistäkin suurin osa, 41 % piti juuri verkkosivujen hakukoneoptimointia tärkeimpänä uusasiakashankinnan työkalunaan. Toiseksi tärkeimpänä työkaluna B2C-päättäjät mainitsivat hakusanamarkkinoinnin (PPC, Pay-Per-Click). Sosiaalisen median merkitys tärkeimpänä uusasiakashankinnan työkaluna oli vasta kolmannella sijalla. Tulos ei kuitenkaan tarkoita, että sosiaalisen median ympärillä vellonut hypetys olisi jotenkin tuulesta temmattua. Tutkimustulosten mukaan lähes 70 % molemmista päättäjäryhmistä mainitsi saaneensa liidejä juuri sosiaalisen median kautta. Mikä tärkeintä, 55 % oli klousannut kauppoja sosiaalisen median kautta tulleista liideistä.

Tutkimustulosten viesti on selvä. Parhaimmat tulokset digitaalisessa markkinoinnissa saavutetaan hyödyntämällä tehokkaasti useampia digitaalisen markkinoinnin työkaluja. Sosiaalinen media, hakusanamarkkinointi ja varsinkin verkkosivujen optimointi ovat digitaalisen markkinoijan työkalupakin keskeisimmät työkalut. Olennaista on osata määritellä jokaiselle työkalulle selkeät tavoitteet ja roolit.  Esimerkiksi kaikki Saleslionin julkaisemat artikkelit ja blogikirjoitukset löytyvät luonnollisesti myös Facebookista.

Tutustu digitaalisen markkinoinnin tutkimukseen tarkemmin täällä.

Missä vika, jos hakukonemainonta ei tuota tuloksia

LUE LISÄÄ
MUUT ARTIKKELIT

Jätä soittopyyntö

Saimmeko huomiosi?
Keskustellaanko markkinoinnistasi?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.